Реконструкція ліцею № 5 в Охтирці: створення інноваційного, безпечного та інклюзивного простору для навчання
Property Times продовжує серію публікацій, присвячених відбудові українських шкіл, які постраждали внаслідок воєнної агресії рф. Нагадаємо, що в результаті злочинних дій російської армії було пошкоджено 3 798 закладів освіти, з них 365 зруйновано повністю. Це означає, що постраждала фактично кожна сьома школа в Україні. Відновлення цих закладів є ключовим завданням для забезпечення розвитку українських громад, а основний принцип відбудови залишається незмінним — Build Back Better, який відповідає цілям Європейського Зеленої угоди та цифрової трансформації ЄС.
В попередній публікації ми представили проєкт відбудови Новгород-Сіверської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 від BORODKIN architects.
Реконструкція будівель ліцею № 5 імені Р.К. Рапія, м. Охтирка, Сумська обл.
Генпроєктувальна організація: ТОВ «Дельта Проектконсалт Україна»;
Архітектор і субпідрядна організація: ПП «АВР Девелопмент»;
Візуалізації розроблені: ПП «АВР Девелопмент»;
Стадія проєкту: П «Проєкт»; Р «Робоча документація»;
Площа, поверховість: загальна площа до реконструкції: 8,781 кв. м, після реконструкції – 12 333,76 кв. м; Поверховість до і після реконструкції ідентична: головний блок школи — 3 поверхи з підвальним приміщенням, допоміжний блок — два поверхи без підвалу, будівля з басейном — одноповерхова з підвалом.
Одним із масштабних проєктів є реконструкція ліцею № 5 імені Р.К. Рапія в місті Охтирка, який зазнав руйнувань під час бомбардувань у лютому 2022 року. Побудований у 80-х роках минулого століття, цей навчальний заклад завжди був важливою складовою життя громади міста, де до війни проживало понад 48 тисяч осіб.
Реконструкція ліцею стала можливою завдяки проєкту, розробленому ТОВ «Дельта Проектконсалт Україна», за підтримки програми «U-LEAD з Європою», що фінансується ЄС та його державами-членами, зокрема Німеччиною, Польщею, Данією та Словенією. Метою проєкту є не лише відновлення зруйнованої будівлі, а й створення інноваційного, безпечного та інклюзивного простору для сучасного навчання.
Під час розробки проєкту реконструкції були враховані методичні рекомендації «Основи проєктування та реконструкції енергоефективних будівель закладів загальної середньої освіти з поліпшеними екологічними характеристиками» (2024), розробленні на замовлення Міністерства розвитку громад і території України за підтримки проєкту "Просування енергоефективності та імплементації Директиви ЄС з енергоефективності в Україні, що виконується Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH за дорученням Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ) та співфінансуванням Державного секретаріату Швейцарії з економічних питань (SECO).
Після реконструкції заклад стане безбар’єрним, із підйомниками, ліфтами, пандусами та універсальними санвузлами для дітей з особливими потребами. У школі буде створено сучасне укриття, яке в разі обстрілів слугуватиме безпечним місцем, а у мирний час виконуватиме роль простору для гурткових занять та додаткових активностей.
Ліцей матиме модернізовані навчальні класи, спеціалізовані кабінети хімії, фізики, інформатики, укомплектовані мультимедійними технологіями та інноваційним обладнанням. Це дозволить учням отримувати якісну освіту, що відповідає сучасним стандартам. Також передбачено створення бібліотеки, ресурсної кімнати та зон для групової роботи.
Проєкт реконструкції приділяє значну увагу розвитку спортивної інфраструктури. Планується будівництво сучасного басейну, спортивних залів, майданчиків для футболу, баскетболу та скейтпарку. На території школи облаштують зони відпочинку, дитячі ігрові та спортивні майданчики, лавки, а також встановлять освітлення, що створить комфортне середовище для учнів і громади.
Значна частина рішень закладених в проєкт спрямована на підвищення рівня енергетичної ефективності закладу освіти. Основними з яких є:
- підвищення теплотехнічних показників огороджувальних конструкцій, (утеплення стін, підлог, покриття, заміна світлопрозорих огороджувальних конструкцій, дверей);
- встановлення засобів обліку енергетичних ресурсів;
- впровадження автоматизованих систем моніторингу і управління інженерними системами;
- підвищення енергетичної ефективності інженерних систем будівлі, (ізоляція інженерного обладнання, вентиляція з рекуперацією, LED освітлення, сучасне обладнання зі зменшеними показниками енергоспоживання, влаштування індивідуального теплового пункту, встановлення термостатичних головок на опалювальних приладах, та інше);
- використання відновлюваних джерел енергії, а саме влаштування сонячної електростанції на покрівлі закладу;
- застосування систем акумуляційного електронагріву в години мінімального навантаження електричної мережі (накопичувальні ємнісні баки з теплоносієм);
- використання теплових насосів як додаткового джерела теплопостачання.
Особливу увагу приділено екологічності майбутнього закладу освіти, та рішенням щодо зменшення використання природних ресурсів.
Значна частина будівельних матеріалів і виробів мають сертифікат відповідності вимогам стандартів екологічного маркування згідно з ДСТУ ISO 14024:2018. Також в проєкті знайшли своє використання вироби з переробленого пластику, наприклад, газонні решітки. Під умивальниками санвузлів передбачено систему повторного використання води. На території передбачено резервуар запасу дощової води, з послідуючим його використанням для поливу зелених насаджень. В планах сортування відходів як на стадії будівництва, так і на стадії експлуатації об'єкта.
Сукупність прийнятих проєктних рішень дозволить реконструйованому закладу освіти відповідати найвищим екологічним стандартам, поєднуючи більш комфортний і безпечний простір зі зниженням споживання електричної енергії, економією первинних ресурсів, чим скоротити викиди парникових газів тощо.
Термін реалізації проєкту складає 18 місяців від старту робіт. Підготовлена проєктна та тендерна документація відповідає міжнародним стандартам, що дозволяє громаді подавати заявки на фінансування як до міжнародних фондів, так і на державні програми.
«Цей проєкт є внеском не лише у відновлення постраждалої громади, а й у формування вільного та незалежного майбутнього для нинішнього й наступних поколінь українців», — впевнені автори проєкту.