Вентиляція у торгових центрах: нові можливості для енергозбереження та комфорту

27.10.2021   |  Блоги

Антон Юрковський

CEO Aerostar Group

Попри пандемію в Україні відкриваються та добудовуються торгові центри. Періоди локдаунів змінюються сплесками активності з боку покупців, які поспішають у новенькі ТРЦ задля шопінгу та розваг.

Надвисока конкуренція між торговими об’єктами змушує їхніх власників задумуватися над тим, як створити найкращі умови для дозвілля.

Які ж вони — ідеальні умови? 

Якщо людина, що прийшла в “Ашан” за ковбасою або у Zara за джинсами навіть не думає про якість встановленої вентиляції — скоріш за все, мікроклімат прийнятний. 

Поговоримо про вентиляцію у торгових центрах та про нові можливості, які відкриває енергозбереження.  

Вентиляція у супермаркетах: заробляємо на енергозбереженні

Продуктовий гіпермаркет — традиційно якірний орендар великих ТРЦ. 

Зазвичай, це магазин площею декілька тисяч квадратних метрів, у якому родини проводять чимало часу, збираючи «продуктовий кошик» на тиждень.  

Проєктувальники супермаркетів повинні керуватися законодавчою базою: ДБН В.2.2-23:2009 «Будинки і споруди. Підприємства торгівлі» та СНіП 2.04.05-91 «Опалення, вентиляція та кондиціонування». 

Ці документи встановлюють, що системи припливно-витяжної вентиляції мають забезпечити однакові витрати припливного та витяжного повітря. 

Продуктовому і продовольчому відділам передбачають окремі вентсистеми, а у залах, де продається побутова хімія, заборонена рециркуляція повітря. 

Власну вентиляцію повинні мати також склади та комори.  


Відвантаження вентиляційного обладнання Aerostar на будівельний майданчик Blockbuster Mall

Часом супермаркети проєктуються під землею — наприклад, на -1 поверсі ТРЦ. Для таких магазинів проєктується припливно-витяжна вентиляція з розрахунковим повітрообміном і подачею повітря не менш ніж 30 м³/год на покупця і 60 м³/год на працівника. 

Від сухих цифр переходимо до можливостей для проєктувальників супермаркету. 

Як зменшити енергоспоживання об’єкту — щоб отримати фінансову вигоду та бути в глобальному тренді енергозбереження?

У супермаркетах встановлюються холодильні вітрини, які всередину генерують холод, а назовні — тепло. Влітку це тепло буде викидатися через конденсатор, а ось в холодну пору року воно може успішно використовуватися для підігріву припливного повітря у вентиляційній системі. 

Цей спосіб зменшення енерговитрат вже використовують прогресивніші супермаркети, і ми, в Aerostar, можемо допомогти з технічним облаштуванням такого рішення. 

Конденсатори встановлюються в припливну установку, руфтоп або інший вентиляційний агрегат: вони збиратимуть це тепло і пустять його на підігрів. 

Також необхідно згадати про систему диспетчеризації торгового центру.

Диспетчеризація ТРЦ — це одна з найбільш характерних та важливих систем для економії ресурсів та фінансів на великих торгових площах. В рамках цих робіт стоїть завдання скоротити споживання енергії, зменшити трудовитрати на обслуговування комплексу та створити енергоефективний торговий центр, що дозволяє забезпечувати повноцінну роботу всіх систем з мінімальними енерговитратами.

Вона об’єднує багато задач: управління освітленням, загальнообмінною вентиляцією, витяжними системами, фанкойлами, системою провітрювання атріумів, управління системою КТХ, котельнями та ІТП, холодильним центром, електропостачанням, повітряними завісами вхідних груп, ліфтами та ескалаторами, пожежною сигналізацією, димовидаленням, загазованістю паркінгу, дренажними приямками.


Управління всіма інженерними системами зводиться на єдину систему диспетчеризації ТРЦ, і це дає можливість налаштовувати розклад роботи обладнання, енергоефективні режими роботи, відслідковувати виникнення аварійних ситуацій із надсиланням повідомлень відповідальним особам, керувати параметрами мікроклімату окремих зон, проводити температурний аналіз кожної зони та виконувати архівацію поточних параметрів.

Мікроклімат у ТРЦ: утримуємо покупців комфортом

Як тільки людина переступає поріг торгового центру, її увагою заволодівають вітрини.

Відсутність вікон «відключає» нас від зовнішнього середовища: згадайте, як ви заходили у ТРЦ вдень, і коли виходили, дивувалися, що надворі вже темно.

Щоб відвідувачам хотілося залишатися у торговому комплексі якомога довше, потрібно створити здоровий мікроклімат.

Гарним варіантом кондиціонування для ТРЦ може бути чилер. Холодильна машина з водяним охолодженням — мокрою градирнею, задовольнить тих, хто робить ставку на ощадливість, якість та компактність. 

Чилер не займає багато місця, можлива необмежена протяжність трубопроводів, і холодагент транспортується звичайними водопровідними трубами (мідні труби у фреонових системах дорожчі). 

Проте температура — не єдиний показник, який потрібно контролювати у торгово-розважальних центрах.

За моїми спостереженнями, у багатьох українських ТРЦ повітря взимку сухе і перегріте. 

Лише деякі об’єкти почали з цим боротися та підтримувати відносну вологість повітря. 

У розпал пандемії нагадаємо: сухе повітря сприяє поширенню респіраторних хвороб.

Одне із доступних рішень, яке дозволяє боротися з сухістю — встановлення роторних рекуператорів з передачею вологи, так званих гігроскопічних роторів.

У якості допоміжного заходу у ТРЦ можна встановити великий акваріум, фонтан, зробити озеленення. Такі декоративні елементи також дозволяють у зимовий час збільшувати рівень відносної вологості у приміщенні.


Відвантаження вентиляційного обладнання Aerostar на будівельний майданчик Ocean Mall

Вентиляційне устаткування українського виробника Aerostar успішно працює у багатьох популярних українських торгових комплексах: ТРЦ Blockbuster Mall, Cosmo Multimall, Smart Plaza Polytech, Lavina Mall, Gagarinn Plaza, супермаркетах мережі NOVUS, АТБ.

Нещодавно ми підписали контракт на постачання обладнання у торгово-розважальний центр Ocean Mall, і вже відвантажили перші установки на будівельний майданчик.

Потрібна вентиляція? Понад 10 років Aerostar впевнено конкурує з європейськими виробниками: +38 (044) 35 121 35.