Розкриття потенціалу: як соціальні агентства оренди житла можуть трансформувати доступне житло в Центральній та Східній Європі

16.08.2024   |  Блоги

Ольга Єрошенко,

співзасновниця і керуюча партнерка Українського клубу нерухомості (URE Club), президентка та засновниця БО «Благодійний фонд «Житло для ВПО», видавчиня профільних видань про нерухомість Property Times і 3m2

У контексті триваючої житлової кризи в Центральній та Східній Європі, зокрема в Польщі, концепція соціальних орендних агентств (САО) постає як багатообіцяюче рішення. Під час Житлового форуму 2024, організованого організацією Habitat for Humanity (Хабітат для людства), експерти підкреслили важливу роль, яку САО можуть відігравати в покращенні управління житловими ресурсами на муніципальному рівні. Ці агентства виступають неприбутковими посередниками, які з'єднують власників приватної власності з домогосподарствами, що потребують доступного житла, мобілізуючи таким чином невикористаний приватний житловий фонд.

Ефективність такої агенції полягає в їхній здатності не лише надавати доступні варіанти оренди житла, але й покращувати відносини між орендодавцями та орендарями, які часто бувають нестабільними. Гарантуючи регулярну орендну плату та забезпечуючи належне утримання житла, САО можуть сприяти створенню більш стабільного середовища для оренди житла. Ця модель є особливо привабливою для орендодавців, які можуть не наважуватися здавати в оренду свою нерухомість через побоювання несплати або пошкодження майна. Гарантії стабільного доходу та управління майном, які пропонують САО, можуть зменшити ці побоювання, заохочуючи більшу кількість орендодавців до участі.

Крім того, САО зосереджуються не лише на житлі; вони також інтегрують соціальні послуги, задовольняючи ширші потреби орендарів. Такий цілісний підхід є життєво важливим для запобігання соціальній ізоляції серед вразливих верств населення. Законодавча база, що оточує САО, забезпечує міцний фундамент для їхнього розвитку, з різними фінансовими та податковими інструментами, доступними для підтримки їхньої діяльності. Незважаючи на ці переваги, муніципалітети часто проявляють обережність у прийнятті цієї нової моделі, вважаючи за краще спостерігати за успіхами інших регіонів, перш ніж впроваджувати подібні ініціативи.

Досвід таких міст, як Познань та Вроцлав, ілюструє практичні переваги агенцій соціальної оренди. У Познані агентство довело свою ефективність в активізації невикористаного приватного житлового фонду, значно зменшивши кількість вільних об'єктів нерухомості. За п'ять років агентство повідомило лише про два випадки знищення майна, що свідчить про його здатність ефективно утримувати та управляти житловим фондом. У Вроцлаві САО працює в рамках комплексної системи підтримки, яка спрямована на задоволення різноманітних соціальних потреб, що дозволяє надавати індивідуальну допомогу, яка виходить за рамки простого забезпечення житлом.

Хоча САО не є панацеєю від усіх житлових проблем у Польщі, їхня здатність здавати в оренду та ремонтувати житло з муніципального житлового фонду є значним кроком уперед. Дослідження Habitat for Humanity показує, що в Польщі є приблизно 30 000 квартир, які потенційно можуть бути здані в оренду через САО, багато з яких наразі пустують і потребують ремонту. Це дає можливість не лише забезпечити доступне житло, але й відродити громади, повернувши ці об'єкти в експлуатацію.

На завершення, модель Агентства соціального найму (САО) представляє собою інноваційний підхід до вирішення житлової кризи в Центральній та Східній Європі. Подолавши розрив між орендодавцями і орендарями та інтегрувавши соціальні послуги, САО можуть підвищити доступність доступного житла, водночас сприяючи стабільності в громадах. Оскільки муніципалітети розглядають можливість запровадження цієї моделі, досвід таких міст, як Познань і Вроцлав, слугуватиме цінним практичним прикладом, що демонструє потенційний вплив САО на доступність житла та соціальну інтеграцію.

Які фінансові переваги САО для муніципалітетів? 

Соціальні агенції оренди можуть забезпечити кілька фінансових переваг для муніципалітетів у Центральній та Східній Європі:

  1. САО дозволяють муніципалітетам мобілізувати приватний житловий фонд та зменшити кількість вільних об'єктів нерухомості, що може генерувати додаткові надходження через податки на нерухомість.
  1. Здаючи в оренду та реконструюючи об'єкти муніципального житлового фонду, САО можуть допомогти муніципалітетам більш ефективно управляти своїми житловими ресурсами та зменшити витрати, пов'язані з утриманням вільних об'єктів нерухомості.
  1. Для муніципалітетів САО можуть бути більш економічно ефективним рішенням порівняно з іншими методами збільшення доступного орендного житла, такими як муніципальне будівництво або будівництво нових будинків муніципальними житловими асоціаціями.
  1. САО можуть допомогти муніципалітетам залучити більше фінансування від держави для покриття витрат на соціальні виплати. Частка державного фінансування варіюється залежно від тривалості соціальних виплат, які отримують громадяни.
  1. САО забезпечують формальну структуру, через яку муніципалітети можуть фінансувати додаткові послуги, такі як запобігання злочинності в житлових районах, шляхом збору внесків від власників нерухомості.
  1. САО можуть допомогти муніципалітетам зменшити ризик фінансового стресу шляхом отримання додаткових доходів та більш ефективного управління житловими ресурсами.