Не тільки IT-сектор та інвестори: хто зараз купує квартири у новобудовах Львова?
Юлія Білень,
керівник відділу продажів Greenville Park Lviv
Протягом минулого року лідером серед українських обласних центрів, де житло продавалося як гарячі пиріжки, був Львів. Цього року вартість квадратного метру у Львові подекуди перевищувала навіть київські показники. Згідно даних порталу ЛУН, якщо напередодні повномасштабного вторгнення середня ціна за квадратний метр у львівських новобудовах становила 26 тисяч гривень, то навесні цього року вона стала більше 50 тисяч: за два роки піднялася вдвічі. При цьому попит залишається стабільним.
А ось поведінка покупців зазнала деяких змін. На що сьогодні орієнтуються клієнти під час вибору житла? Хто зараз головна цільова аудиторія для львівських забудовників? Чи дійсно терміни введення в експлуатацію більше не головний критерій для покупців? Відповіді на ці питання знайдемо, розглянувши узагальнюючий соціологічний портрет клієнта на основі щорічної внутрішньої аналітики девелоперської компанії Greenville.
Стан місцевого ринку. Що там у забудовників?
Перед тим як перейти до огляду портрету покупців, важливо зрозуміти, яке зараз становище на ринку нерухомості у Львові та яка ситуація у тих, хто формує пропозицію — у девелоперів.
Протягом 2023 року у Львові та в передмісті в експлуатацію ввели 5801 квартиру в 49 житлових комплексах. Місто залишається відносно безпечним через географічне розташування та інвестиційно привабливим через достатню кількість нових проєктів і зростання кількості населення. При цьому, проєкти, які почали будувати до повномасштабного вторгнення, активно будуються. Згідно відкритих даних, минулого року у Львові здали в експлуатацію кількісно навіть більше будинків ніж в Києві, хоча саме столиця завжди була поза конкуренцією.
Львівські забудовники сьогодні все більше намагаються продумувати концепції проєктів таким чином, щоб забезпечити високу якість життя та максимальну безпеку мешканців: планують зони укриття з урахуванням всіх вимог, створюють інклюзивні простори та продуману інфраструктуру, щоб усе необхідне було поруч з домом. Також важливою умовою житлових комплексів у місті є наявність паркінгів, в ідеалі — підземних, які значно розвантажують дворові території, роблячи їх вільними від автівок.
Закриті двори без автомобілів, озеленені зони для відпочинку та продумані дитячі майданчики, оригінальні фасади будівель і наявність необхідної інфраструктури — це вже не просто опції житлового комплексу, а “золотий стандарт”, який повинен бути. Девелопери орієнтуються на створення високоякісних пропозицій, впроваджуючи нетривіальні рішення, рекреаційні обʼєкти, цікаві тераси та різноманітне додаткове наповнення. І попит не змушує чекати. За інформацією порталу з пошуку нерухомості dom.ria, у 2023 році запит «новобудова Львів» — найпопулярніший серед відвідувачів ресурсу. Можна спостерігати навіть певне перетікання попиту зі столичного ринку через воєнні ризики та бажання диверсифікувати інвестиції у більш стабільному регіоні.
Терміни введення в експлуатацію — не пріоритет. А що ж головне?
Як і в Києві, у Львові вистачає новобудов, які здаються в експлуатацію пізніше заявлених термінів. При цьому наш досвід спілкування з клієнтами у відділах продажів свідчить, що терміни здачі зараз, мабуть, останній критерій у прийнятті рішення.
Головні орієнтири в системі координат покупців — ціна квадратного метру, інфраструктурне наповнення та місце розташування об’єкту, умови придбання квартири.
Великим попитом користуються житлові комплекси, побудовані за принципом «місто в місті» — коли вся необхідна для життя інфраструктура знаходиться в радіусі 10 хвилин пішки: від банку, аптеки чи салону краси до паркінгу, дитячого садочка та навчальних закладів. Це не лише максимально заощаджує час та бензин, але й дає відчуття безпеки та контролю. Важлива також локація — чого немає на території комплексу, має бути поруч з ним. І звісно ж, в умовах війни клієнти намагаються шукати житло подалі від енергетичних чи воєнно-промислових об’єктів. Суттєво виріс запит на підземний паркінг — всі чудово розуміють, що це безпека не лише для автомобіля, а й для мешканців будинку під час повітряних загроз.
Клієнти також активно цікавляться можливостями кредитування від забудовників та державними програмами, такими як «єОселя» та «єВідновлення». Згідно даних порталу Укрфінжитло, з весни цього року у Львові значно зросла видача кредитів за програмою «єОселя». У червні видали 32 кредити на середню суму 2 137 500 гривень. Серед професій в топі залишаються контрактники ЗСУ, поліцейські, медики, рятувальники та науковці. І можна стверджувати, що програма буде далі набирати обертів.
Серед покупців як і раніше львів’яни. ВПО — меншість
У 2023 році Міжнародна організація з міграції (МОМ) фіксувала у Львові близько 160 тисяч внутрішньо переміщених осіб з окупованих чи прифронтових регіонів. Проте переважна більшість покупців квартир в новобудовах міста — місцеві мешканці. Соціологічний зріз клієнтів виглядає наступним чином.
Інвестори. Інвестиційна складова в структурі продажів складає приблизно 15%. Це переважно місцеві мешканці, які добре розуміють специфіку львівського ринку та локації. Вони розглядають квартири з потенційно високою орендною дохідністю або можливістю зростання вартості квадратного метру. Найпопулярніше житло серед цієї групи — комфорт-клас, рідше — бізнес та преміум. Часто купують на старті будівництва.
Молоді сім’ї. Ця категорія шукає житло для себе (або ж для батьків), під постійне проживання. Віковий зріз: 30-45 років.
Представники креативної економіки. Львів давно став одним з IT-хабів в Україні. Тут діє IT-кластер, який об’єднує понад 300 технологічних компаній. Багато релокованих компаній, які ще на початку великої війни перевели своїх працівників у Львів. Креативний клас шукає функціональні квартири невеликої площі у сучасних ЖК з вигідною локацією та розвиненою інфраструктурою.
Бізнес. Підприємці, справа яких продовжує приносити стабільний та високий дохід.
Військові. Немалий прошарок людей, які хочуть обзавестись власним житлом. Як кажуть політологи, «новий середній клас України».
Категорії під програму «єОселя». Про них згадували вище: військові на контракті та службовці силових відомств, педагоги, науковці, медики, а також інші громадяни, хто купує житло за даною державною програмою.
ВПО. Внутрішньо переміщені громадяни, які шукають як основну житлову нерухомість, так і об’єкти для інвестування. Найчастіше звертають увагу на вартість житла, терміни здачі в експлуатацію та інфраструктурну складову.
Кажучи про процес продажу нерухомості, треба зазначити, що значним попитом користується розтермінування від забудовника. Якщо в столиці зараз середня тривалість підписання угоди може розтягнутися від трьох до шести місяців, то у Львові — від двох тижнів до місяця.
Замість висновку
Львів, попри всі виклики, продовжує активно розвиватися як місто, що приваблює інвесторів і нових мешканців, забезпечуючи високу якість життя та можливості для інвестицій у нерухомість.
Завдяки високій якості будівництва та широкому вибору житла попит активно зберігається, незважаючи на війну. Зміни на ринку і в структурі продажів, звісно, є. Але девелопери повинні адаптуватися в нових реаліях. Що буде далі, покаже час.