Активність девелопменту роздрібної торгівлі в Польщі досягла десятирічного максимуму
Згідно з останнім звітом BNP Paribas Real Estate Poland, польський ринок торговельної нерухомості у 2024 році продемонстрував рекордне зростання, розширюючись найшвидшими темпами з 2015 року. Це було зумовлено розвитком нових торговельних центрів, повідомляє Property Times із посиланням на Property Forum.

Ще одним ключовим висновком звіту є зростання ринку товарів розкоші та дедалі ширше практичне використання штучного інтелекту в ритейлі.
У 2024 році на польському ринку торговельної нерухомості з'явилося близько 545 000 кв. м сучасних торговельних площ, що стало найкращим результатом нової пропозиції з 2015 року, коли було введено в експлуатацію близько 620 000 кв. м. Лише в IV кварталі було введено в експлуатацію близько 200 000 кв.м, в результаті чого загальний обсяг торговельних площ у Польщі склав близько 16,5 млн кв.м.
На кінець 2024 року портфель девелоперських проєктів, включаючи проєкти редевелопменту та переформатування, становив приблизно 330 000 кв. м, з яких близько 74% будувалися в ритейл-парках і лише 10% — у торговельних центрах. Це підкреслює зростаючу популярність ритейл-парків як локальних торговельних центрів, що пропонують швидкий і зручний шопінг — тенденція, яка набирає обертів після пандемії.
Трансформація ритейл-парків
Ринок торговельних парків і торговельних центрів у Польщі переживає значну трансформацію.
«Рітейл-парки, побудовані в Польщі до 2010 року, пропонували до 100 000 кв. м торговельних площ, як правило, з відносно обмеженим складом орендарів. На противагу цьому, сьогоднішні торговельні парки є меншими, в середньому менше 10 000 кв. м, і мають більш різноманітний склад орендарів. Вони все частіше з'являються у невеликих містах, у тому числі з населенням менше 50 000 осіб», — коментує Фабріс Помель, керівник департаменту торговельної нерухомості BNP Paribas.
Згідно з аналізом BNP Paribas Real Estate Poland, приблизно третину орендних площ у рітейл-парках займають дисконтні мережі, такі як Pepco, Action, TEDI та Dealz, тоді як на продуктові дискаунтери припадає 15%. Рітейл-парки у великих агломераціях приваблюють все більше орендарів, що працюють у сфері громадського харчування, розваг та DIY, а також все частіше виконують функції шоу-румів та магазинів «купи і забери», що відповідає омніканальним стратегіям.
Найбільшим рітейл-парком, завершеним за три місяці до грудня 2024 року, став Vendo Park Szczecin площею 22 000 кв. м, девелопером якого виступила компанія Trei Real Estate. Серед інших великих відкриттів за цей період — реконструйований торговий центр Sukcesja в Лодзі. Ребрендований під назвою Nowa Sukcesja, торговий центр пропонує одну з найбільших розважальних зон в Європі, площею понад 46 000 кв. м.
Тенденції на найближчі роки: предмети розкоші та штучний інтелект у шопінгу
На цьому тлі польський ринок товарів розкоші продовжує набирати обертів.
«Згідно з даними KPMG, наприкінці 2024 року цей ринок досяг 55,6 мільярда злотих, що на 24,6% більше, ніж у попередньому році. Хоча польський ринок товарів розкоші все ще наздоганяє, зростання купівельної спроможності та обізнаності споживачів стимулювало попит на товари та послуги розкоші, що відображає ширші економічні та соціальні зміни в країні», — говорить Клаудія Оконь, старша консультантка Business Intelligence Hub & Consultancy.
У 2024 році найбільшим сегментом, на який припадало 65% цього ринку, були автомобілі преміум- та люкс-класу з оціночною вартістю 36 млрд злотих. За ним слідував ринок розкішних готелів та SPA-послуг, оцінений у 7,8 млрд злотих (частка 14%).
Очікування споживачів електронної комерції також змінюються. Для більшості е-споживачів складні процеси оплати залишаються основною причиною відмови від здійснення покупок. Однак передові технології, зокрема, однокрокове оформлення замовлення або оплата в один клік, як-от Apple Pay, ймовірно, сприятимуть подальшому зростанню популярності інтуїтивно зрозумілих, швидких і безпечних онлайн-покупок.
Крім того, оскільки споживачі все частіше замовляють товари з-за кордону, транскордонні продажі, за прогнозами, зростатимуть удвічі швидше, ніж внутрішня торгівля. Очікується, що 2025 рік принесе подальший розвиток функціональних можливостей, які забезпечать більш привабливий та персоналізований досвід покупок. Використовуючи прориви в галузі генеративного штучного інтелекту, гравці ринку електронної комерції зможуть інтегрувати віртуальні примірочні, візуалізацію меблів у реальних будинках, інтерактивні шоу-руми та допомогу на основі штучного інтелекту.
Читайте також: Польський офісний сектор демонструє стабільний попит та відновлення інвестицій

