Брак персоналу і нові ринки збуту: Mastercard дослідив український бізнес у 2023 році

04.12.2023   |  Новини

Міжнародна платіжна система Mastercard представила своє щорічне дослідження SME Index 2023, в рамках якого вивчила стан та ключові потреби мікро-, малого та середнього бізнесу в Україні, а також перспективи їхнього розвитку, пише УРТЦ.

Так, згідно з результатами, майже половина (46%) українських підприємців, які були змушені зупинити роботу після початку повномасштабної війни, змогли відновити свою діяльність у повному обсязі. Ще 38% вважають, що зможуть повернутися до довоєнних показників протягом одного-двох років.

Потреби та виклик


Серед головних потреб вітчизняних малих підприємств:

  • гроші на розвиток 45%
  • нові замовлення й ринки збуту (43%)


А для середнього бізнесу найбільшим викликом для розвитку є брак персоналу 35%.

Кожен п’ятий опитаний бізнесмен брав участь у грантових програмах від держави чи інших організацій для підтримки діяльності підприємства. Цікаво, що 83% з них отримували фінансову допомогу безготівково.

Також у компанії зазначають, що пята частина українських бізнесів (19%) отримують дохід від продажів виключно у безготівковій формі, завдяки оплатам через POS-термінали або з допомогою інших сервісів.

Ще 53% підприємців безготівка приносить понад половину доходу, а загалом, безготівкові оплати приймають 9 із 10 підприємств.

Масштабування бізнесу

73% респондентів заявили про намір масштабувати свою справу, 19% з них вже почали реалізувати таку стратегію.

Підприємці планують:

  • розширювати лінійку товарів і сервісів (32%);
  • відкривати нові точки продажу та збільшувати обсяги виробництва (31%);
  • розвивати цифрові канали (31%);
  • розширювати продажі за кордон (16%).


Країною-лідером для експорту продукції стала Німеччина, 29% опитаних найбільше продавали саме на цьому ринку, далі йдуть Польща (27%), США (21%), Велика Британія (17%) та Канада (13%).

«7 з 10 представників української бізнес-спільноти, окрім безпосереднього напряму своєї діяльності, планують брати участь у відновленні України та її економіки. Серед них 47% готові долучатися до державних програм з відбудови, а 42% хочуть створювати власні проєкти та ініціативи, що сприятимуть післявоєнному відновленню країни»,  резюмують у дослідженні.