Будматеріали: ринок розігріватиметься 4-5 років
У 2022 р. практично всі заводи працювали без прибутку, повідомляється в матеріалі Property Times. У 2023 році ситуація дещо покращилася, ринок адаптувався до роботи в умовах війни. Почав рости попит на цемент завдяки частковому відновленню будівельного ринку і державним програмам захисту населення та об’єктів інфраструктури. Дещо зріс експорт, повідомили в «Укрцемент».
«А у 2023 році виробництво цементу склало — 7,43 млн т, що на 37,5% більше ніж у 2022 р., але ми ще не вийшли на показники 2021 р., виробники цементу працювали тільки на 60% своєї реальної потужності, споживання цементу 2023 р. склало — 6,165 млн т, — коментує Людмила Кріпка, виконавчий директор, керівник департаменту науково-технічної інформації Асоціації «Укрцемент». — Ми очікуємо, що програми відбудови та відновлення, які вже стартували в Україні сприятимуть стабільності динаміки росту. Впевнені, що із закінченням війни ці програми запрацюють на повну потужність. Вихід на максимальне споживання не буде миттєвим. Ринок розігріватиметься 4-5 років. Попит на будівельні матеріали збільшиться на 30% за довоєнний».
Основні проблеми ринку будматеріалів сьогодні - кадровий голод, безпека, попит. Виробники будматеріалів й до початку повномасштабного вторгнення стикалися з проблемами нестачі сировини, недобросовісною конкуренцією тощо. Велика війна розширила перелік тих викликів, які доводиться долати. І чи не найболючіше питання — дефіцит кадрів, про який говорять всі без винятку.
«Виробники стикаються з різними проблемами, такими як зміни цін на сировину, конкуренція на ринку, складнощі в логістиці тощо. Проте основна проблема, з якою стикається виробництво зараз — відсутність кваліфікованих кадрів у зв'язку з посиленням мобілізації», — коментує Лілія Дутко, маркетолог групи компаній ТМ Eurobud.
«Наше підприємство стикається з численними викликами, але один із найактуальніших — нестача робочої сили в особі чоловіків. Ще минулого року ця проблема стала досить відчутною, і з часом вона стає тільки гостріше, — говорить Сергій Положай, засновник і генеральний директор компанії Steko. — Ми займаємося виготовленням металопластикових вікон та дверей. Наша робота є важливою, оскільки, через чисельні обстріли житлових будинків, цивільної інфраструктури, підприємств та ін., багато об’єктів потребують відновлення. Наразі компанія має приміщення, обладнання, транспорт, але багато з цього простоює через недостатню кількість відповідних працівників. Вакансії офісних працівників, продавців у фірмових салонах закриваються жінками, але працівників виробництва та складів замінити важко. На початок сезону у нас відкрито близько 300 вакансій для чоловіків. Ми весь час шукаємо шляхи розв'язання цієї проблеми».
Олександр Мануйло, керівник дирекції з продажів Sweetondale, додає: «З початком повномасштабної війни до ризикових факторів додались забезпечення підприємств електроенергією під час блекаутів, ризики ракетних атак на виробничу та складську інфраструктуру, блокування кордонів з боку Польщі, нестабільність постачань сировини та комплектуючих, мобілізація певних категорій спеціалістів на наших підприємствах та на підприємствах наших основних торговельних партнерів».
Для виробників цементу одна з головних проблем — це попит. «Попит на продукцію різко впав, отже впали й доходи, а видатки не скоротились, навпаки зростають. Вся країна живе в таких умовах, — говорить Людмила Кріпка. — Друге — це безпека. Характер воєнних дій такий, що під загрозою атак не тільки підприємства в прифронтовій зоні, але по всій Україні. До цього переліку ще можна додати аварійні відключення електроенергії, нестачу працівників, проблеми з логістикою. Попри труднощі підприємства продовжують працювати та виробляти цемент. Бо це продукт потрібний не тільки для відбудови, але й для оборони».