Cushman & Wakefield: на ринку нерухомості зберігається впевненість у перспективності коворкінгів

05.11.2019   |  Новини

Феномен коворкінгів продовжує набирати оберти. На сьогодні їх загальна площа у світі складає близько 12 млн кв. м, з них 5 млн кв. м — у США. І ця цифра збільшується, адже регулярно з’являються повідомлення про підписання договорів оренди між великими компаніями та коворкінгами.

«Коворкінги часто плутають із гнучкими офісами, але ці терміни не є взаємозамінними, — розповідає Левон Папоян, керівник консалтингових та агентських послуг у сфері офісної нерухомості Cushman & Wakefield в Україні. — Гнучкі офіси — це простір як послуга. Це облаштування офісу „під ключ“, забезпечення технологіями та всім необхідними для комфортної роботи. Коворкінги, популярність яких зростає вже кілька років поспіль, — це лише початковий рівень гнучкого офісу. Відсутність чіткого визначення обох форматів ускладнює їх дослідження стосовно витрат, орендних ставок, впливу на корпоративну культуру, цифрової безпеки. Незважаючи на велику загальну площу коворкінгів, цей сегмент ще продовжує формуватися».

Нещодавно компанія Cushman & Wakefield спільно з асоціацією CoreNet Global провела опитування серед 550 топ-менеджерів міжнародних інвестиційних та сервісних компаній, які працюють у сфері нерухомості по всьому світу. Головний висновок дослідження — більшість експертів ринку вважають, що інтерес до коворкінгів зросте щонайменше удвічі.

Питання стосувалися загального сприйняття коворкінг-сектору, його переваг та недоліків, очікуваного впливу на орендні витрати, а також прогнозів використання цього формату офісних приміщень у майбутньому.

Значна частина опитаних керівників позитивно сприймають коворкінги, що посилюється прямою взаємодією з сектором. Дві третини респондентів заявили, що користуються коворкінгами для розміщення своїх співробітників у деяких країнах.

Менше 10% учасників опитування розглядають коворкінги у негативному світлі.

На основі дослідження було сформульовано наступні висновки:

  • Майже дві третини компаній певною мірою користуються послугами коворкінгів.
  • Результати опитування показують, що керівники компаній в цілому позитивно ставляться до коворкінгів і розглядають гнучкий простір як частину своєї орендної стратегії. Респонденти планують, що через п’ять років у середньому 24% їх співробітників будуть регулярно користуватися коворкінгами.
  • Третина компаній, що використовують коворкінги, відмічають зниження орендних витрат більш ніж на 5%.
  • Керівники компаній усвідомлюють, що інтеграція гнучкого простору в орендну стратегію допомагає залученню талантів та сприяє зниженню орендних витрат завдяки адаптації до постійних змін кількості працівників.

Незважаючи на в цілому позитивне сприйняття коворкінгів, керівники компаній реалістично оцінюють недоліки, пов’язані з управлінням кадрами.

Близько половини (48%) респондентів бачать складність у підтримці корпоративної культури і згуртованості колективу, коли співробітники працюють за межами спільного офісу. Крім того, така ж кількість респондентів серед потенційних проблем назвали цифрову безпеку. Варто відзначити, що незважаючи на висловлені побоювання, національні та міжнародні оператори коворкінгів мають вагомий досвід надання клієнтам доступу до необхідних механізмів цифрової безпеки. Крім того, опитані компанії вважають, що коворкінги швидше сприяють підвищенню рівня задоволеності співробітників роботою, ніж зниженню залученості в робочий процес, задоволеності роботою або ефективності.