Dezeen Awards 2021: у лонг-листі українські проєкти

15.09.2021   |  Новости

Оприлюднено лонг-лист премії Dezeen Awards 2021, яку в четверте буде вручати найвпливовіша на сьогодні в області архітектури і дизайну британська медіа-платформа. У них увійшли реалізовані проєкти шести вітчизняних дизайн-бюро, пише Pragmatica.

Колекція Guculiya.Tini.

Категорія «Дизайн предметів домашнього вжитку»

Автори: Hochu rayu design bureau

Серія предметів побуту і текстилю GUCULIYA.TINI від бюро Hochu rayu, натхненна історією українського етносу.

GUCULIYA.TINI - колекція текстилю та кераміки, в основі якої звернення до витоків українського етносу. Сама назва свідчить про те, що натхненна вона любов'ю до гуцульської естетиці, міфології і символізму, що знайшло своє втілення в гаварецької кераміки - унікальній техніці народного гончарного промислу Західної України. А полягає остання в тому, що вироби буквально запікаються в дров'яної печі: завдяки чому глина під впливом диму набуває чорний колір.

В цьому експерименті дизайн-бюро Hochu rayu поєднало традиційну гончарну техніку з мінімалістською геометрією форм. Доповнює серію кухонного начиння текстиль з натурального льону і вовни автори колекції фарбували, розписували і вишивали вручну. Як і кераміка, він поєднує в собі переосмислення народні українські символи, наприклад, сонця і дерева життя, і лаконічний стриманий дизайн.

Львівський муніципальний мистецький центр, Львів

Сектор «Архітектура», категорія «Відродження»

Автори: Replus bureau

Це простий багатофункціональний простір з лекційним залом, мультимедійної бібліотекою і обладнаними місцями, де можна посидіти, попрацювати або відпочити. Центр займає колишній житловий будинок за адресою Стефаника, 11 у Львові. Поруч розташовується наукова бібліотека імені В. Стефаника, національна галерея мистецтв ім. Бориса Возницького і палац мистецтв. Неоготичну будівлю, що належала колись Леону Сапізі, було побудовано за проєктом львівського архітектора Адольфа Куна. В різний час в його стінах розміщувалися редакції газет, різні товариства, майстерні, а також книжковий магазин з читальнею закладу Оссолінських.

Щоб зберегти історичний дух будівлі, архітектори очистили його стіни і стелі до автентичних фресок, а потім з художницею-реставратором Іриною Гірської законсервували їх. Частина приміщень перетворена в білі галерейні простори. Пандус і туалети для людей з інвалідністю, позначення для людей зі слабким зором - центр повністю інклюзивний.

Освітлення Odessa Food Market, Одеса.

Категорія «Архітектурне освітлення»

Автори: компанія Expolight

Для Одеського фуд-маркету компанія Expolight, поклавши в основу концепцію біодинамічного освітлення, розробила кілька світлових сценаріїв, за рахунок чого атмосфера простору змінюється протягом дня. У ранні години, наприклад, світло прохолодне, м'який, що заливає собою всі навколо, до обіду воно теплішає, поступово виявляючи акцентні тіні на столах і предметах, а ввечері він стає драматичним, з контрастними переходами.

Один з головних елементів простору - живе дерево. Щоб створити характерні тіні від крони на стелі, які підкреслили б історичний контекст, його доповнили окремо спроєктованими кастомними світильниками. Завдяки їм світлові плями на поверхнях виходять різного розміру - від широких до вузьких, які висвітлюють столики з висоти другого поверху.

Освітлення фасаду Saga City Space, Київ.

Категорія «Архітектурне освітлення»

Автори: компанія Expolight

Будівля SAGA City Space рідною серцю кожного киянина Подолі примітна насамперед ажурним екраном з цегли. Спроектовано воно архітектурної майстерні Олега Дроздова. Ще на етапі передпроектного аналізу команда Drozdov & Partners досліджувала ритмічний ряд сусідній історичної забудови, повторивши чергування віконних прорізів на фронтальному фасаді об'єкта і заклавши висоту врівень з сусідніми будівлями.

Проявити кожну архітектурну деталь допомагає світлове оформлення, реалізоване компанією Expolight. Елементи, настройка кута напрямку світіння, підбір ступеня яскравості і віддаленості світильників від фасаду - все робить освітлення комфортним і для тих, хто знаходиться всередині будівлі і для тих, хто проходить зовні. При цьому яскравість відповідних джерел світла використовують максимум на 40%, а в темний час доби ще зменшують. Зовнішнє підсвічування ефектно виводить на передній план ажурну частину фасаду, тоді як зсередини він заповнюється м'яким  світлом. 

Синагога в Бабиному Яру, Київ.

Категорія «Архітектура об'єктів культури»

Автори: Manuel Herz Architects

У Бабиному Яру, на місці трагедії, що забрала в ніч з 29-го на 30-е вересня 1941 року понад 33-х тисяч життів, звели унікальну синагогу в формі книги, що розкривається. За допомогою особливого механізму вертикальна конструкція з 200-300-річного амбарного дуба, зібраного з усіх куточків України, дійсно «розчиняються» як фоліант, відкриваючи глядачеві невеликий молитовний зал. «Мене надихнула ідея синагоги-книги, яку ми приходимо читати разом, і потрапляємо у всесвіт наративу. Сенс в тому, що вона зведена на священній землі. Це буде не тільки данина пам'яті загиблим, а й погляд у майбутнє», - розповів автор проєкту швейцарський архітектор Мануель Херц. 

Тату-студія 6:19 Studio, Київ.

Категорія «Інтер'єр для відпочинку і оздоровлення»

Автори: Balbek Bureau

Бюро Слави Балбека розробило дизайн інтер'єру тату-студії відомої української художниці і тату-майстра Уляни Нешевої, слідуючи ключовому принципу мінімалізму - «простота - це кінцева мета і вища форма складності». Для засновниці 6:19 Studio невід'ємною частиною творчості є любов до мистецтва. Тому монохромний, гранично лаконічний інтер'єр більше нагадує сучасне галерейний або музейний простір, а кожен дизайнерський елемент салону грає роль арт-об'єкту. Наприклад, зроблений вручну з каменю масивний стіл вагою в 800 кг, що згинається чорною стрічкою уздовж низки прорізів. У залах немає дверей, за рахунок чого приміщення стає єдиним практично безбар'єрним простором, а доповнює ефект відкритості величезна круглий отвір в стіні, через який проглядається основний зал, де і відбувається процес татуювання. Як акценту виступають чорні кушетки і стільці з хромованою стали і шкіри.

Virgin Izakaya Bar, Київ.

Категорія «Інтер'єр ресторанів і барів»

Автори: студія YODEZEEN

Virgin Izakaya Bar - ресторан японської кухні на території колишнього заводу «Арсенал», який сьогодні перетворився в знаковий публічний простір столиці. Заклад займає 405 кв. м в будинку кінця XIV в. Щоб підкреслити автентичні архітектурні елементи приміщення, автори проєкту використовували натуральні матеріали в дизайні інтер'єру. Стільниці тут дерев'яні, світильники - з міді, стільці з дерева і шкіри, а метал, наприклад, у вигляді металевої сітки, використовується як елемент зонування простору.

Yakusha Design. «Нова дизайн-студія року»
проект FAINA

FAINA - це колекція предметів меблів, об'єктів декору та освітлення від дизайнера Вікторії Якуши. Місія проекту - розповісти історію рідної землі через звернення до традиційних ремесел, до живих природних матеріалів.

Головним джерелом натхнення для Вікторії послужили етнографічні експедиції в різні куточки України. Предмети серії, створені вручну у співпраці з майстрами народних ремесел, демонструють багатство і енергію живих матеріалів - глини, дерева, лози. До слова, спеціально для FAINA розроблений біорозкладаний матеріал під назвою ztista на основі природних інгредієнтів. Автор колекції, слідуючи філософії живого дизайну, виготовляє предмети FAINA тільки два рази на рік - під час зимового і літнього сонцестояння. А самі дизайнерські експедиції стали унікальним проєктом FAINA щодо захисту зникаючих національних ремесел.

Наступним етапом стане складання шорт-листа премії. Для цього група з 75 провідних фахівців галузі, в числі яких в тому числі дизайн-директор марки COS Карін Густафссон, художники Олафур Еліассон і Карім Рашид, оцінять роботи. Результати будуть оголошені у вересні, тоді як підбивання підсумків та вручення нагород переможцям відбудеться ще через місяць.