Експерти нарахували більше відкритих магазинів, ніж було до повномасштабної війни

20.06.2024   |  Новини

Про відкриття магазинів у повномасштабну війну

За підсумками I кварталу 2024 року кількість магазинів, які працюють в Україні перевищила довоєнний показник. Відповідні дані RDA презентувала в рамках дослідження українського ринку роздрібної торгівлі у 2023-24 роках. І таке динамічне зростання кількості магазинів відбувалося з середини 2023 року та на початку 2024-го. При цьому найактивніше зростали мережі формату one dollar store, продуктові ритейлери, а також сегменти drogerie/pharmacy та fast-fashion.

Особливо варто зазначити відкриття міжнародних мереж: черги в Half Price, H&M та Zara. Майже всі ТРЦ дочекалися повернення улюблених брендів, після якого помітили приріст трафіку до 30%, особливо в перший місяць після відкриття. А лідером регіонального розвитку в Україні у цей період виявився польський бренд Sinsay, який відкрив вже 35 магазинів поза межами Києва.

Про зростання ставок в регіонах, де висока концентрація ВПЛ

Цікаво, що найбільша активність серед торгових мереж спостерігалася в областях з високою концентрацією внутрішньо переміщених осіб. Таким чином ритейлери логічно реагували на збільшення кількості споживачів у регіонах, а девелопери змогли відновити рівень орендних ставок подекуди до рівня довоєнних. В областях з високою кількістю переселенців орендні ставки у торгових центрах за рік зросли до 10%, а в стріт-ритейлі – до 20%.

Зростання ставок в торговельних центрах відбувається в малих та середніх форматах площею до 200 кв. м. А великі лоти зберігають стартові ставки з доплатою від товарообігу.

Проте в сегменті стріт-ритейлу спостерігається навіть деякий дефіцит локацій, що обумовлено високою активністю локальних торгових мереж.

Про виклики сьогодення

Водночас у 2024 році велика кількість працюючих магазинів та інших підприємств в Україні почала стикатися з негативними трендами, які посилились через зміни у законодавстві та погіршення безпекової ситуації. Серед основних проблем, які називали підприємці були: безпека бізнесу (40%), нестача кадрів (48%), брак енергоресурсів (67%) та зростання витрат на будівництво та експлуатацію (80%).

Кожен з перелічених факторів впливає як на девелоперів, так і на ритейлерів. Без людей не можна відкривати магазини та будувати проєкти. Без електроенергії не можна підтримувати бажану працездатність. А при високих тарифах фінансові моделі зменшують свою прибутковість. Відповідно, без стабільного заробітку буде падати й купівельна спроможність населення. До того ж загроза руйнувань сповільнює інвестиції та тримає наявних власників бізнесу в постійній напрузі.

В RDA вважають, що в середньостроковій перспективі ці виклики можуть призвести до негативних тенденцій на ринку, проте український ритейл вже не раз демонстрував дивовижну здатність адаптуватися навіть до найнесприятливіших обставин.