Офісний ринок Львова: яким має бути сучасний бізнес-центр в еру new normal

07.12.2021   |  Новини

Згідно з останнім дослідженням CBRE Ukraine, консалтингової компанії у сфері комерційної нерухомості, станом на листопад 2021 року загальна конкурентна пропозиція офісної нерухомості у Львові зросла на 19% від початку року до 342 000 кв.м. Обсяг нової пропозиції у листопаді 2021 склав приблизно 59 600 кв.м, що є показником на 100% вищим від минулорічного. Таким чином, цього року було завершено 7 нових проєктів: БЦ IQ PARK (7 800 кв.м), 2-га черга БЦ Natsionalnyi (4 000 кв.м), БЦ Viking (16 500 кв.м), 5-та черга БЦ Taurus (9 000 кв.м), БЦ Seven-G (6 000 кв.м), бізнес-кампус В01 LvivTech. City (11 500 кв.м), а також 1-ша черга креативного простору KIVSH (4 800 кв.м).

Зважаючи на значний обсяг введених на ринок офісних обєктів, частка вільних площ складає 19%, зменшившись на 3 п.п. з початку року. У звязку з цим ставки оренди в кращих обєктах залишились незмінними з початку року і варіювались в діапазоні $10-$18 кв.м/місяць.

У 2022 році на ринку Львова заплановано до введення в експлуатацію 9 нових офісних об’єктів загальною площею 73 200 кв.м, серед яких MONO (30 000 кв.м), БЦ Washington Tower (15 400 кв.м), БЦ V12 (8 600 кв.м), офісна будівля на вул. Трускавецька, 48 (7 000 кв.м), БЦ Penta (5 400 кв.м), БЦ Kristal Plaza (4 300 кв.м), а також БЦ Proton (2 500 кв.м)

Радомир Цуркан, керуючий партнер CBRE Ukraine зазначив: «Великий обсяг введеної в експлуатацію нової офісної пропозиції останніх років, можна, зокрема, пояснити тим, що нові офісні об’єкти, які вийшли на ринок у 20202021 роках, почали будуватись ще до пандемії COVID-1».

Крім того, на офісному ринку Львова, можна відслідкувати такі ж закономірності розвитку, як і у Києві. На обох ринках обсяг нової пропозиції росте завдяки введенню в експлуатацію нових офісних проєктів, а також, значною мірою, завдяки реконструкції існуючих бізнес-центрів згідно з сучасними стандартами.

Проте, без врахування сучасних стандартів будівництва та тенденцій проєктування офісних площ, особливо в часи пандемії, новий об’єкт може зіштовхнутись із проблемами заповнюваності. Серед основних проблем і помилок під час будівництва бізнес-центрів, можна виділити: будівництво за застарілими проєктами з високим коефіцієнтом загальних площ і непродуманою концепцією поверху, створення неефективних площ типового поверху, відсутність якісної внутрішньої інфраструктури для орендарів (тісні лоббі, відсутність якісного обслуговування, чіткого плану навігації по бізнес-центру чи поганий wi-fi в ліфті) та малий або непродуманий паркінг.

Сьогодні, сучасний бізнес-центр, щоб привабити орендаря повинен мати свій набір обов’язкових переваг. Перш за все, плюсом буде наявність великих поверхів для оренди (від 1 500 кв.м), наявність коворкінгу або гнучкого офісу для проведення великих зустрічей, лаунж чи конференц-зони, велопарковки та паркінгу, наявність спортзалу та зони для відпочинку, спільної фудзони і тераси або івентзони на даху.

Радомир Цуркан, керуючий партнер CBRE Ukraine уточнив: «Ми вважаємо, що Львів поступово втілює якісні і сучасні проєкти на ринку. Враховуючи значну історичну частину міста із архітектурним надбанням, висотні бізнес-центри не завжди гармонійно вписуються в ландшафт міста. Для такого міста як Львів, важливими критеріями успішних об’єктів має бути наявність окремої території із власною екосистемою та єдиною концепцією, де і працівники, і відвідувачі з комфортом можуть провести час. В Києві вже реалізовано кілька проєктів такого типу, так само як і в європейських містах, і ми бачимо, як такі об’єкти користуються попитом у орендарів».