Як можуть змінитися тарифи за оскарження закупівель
Кабінет Міністрів України підготував проект постанови з детальними роз`ясненням, як буде відбуватися процес сплати коштів за скаргу — і їх повернення в разі, якщо її задовольнить Антимонопольний комітет України. На зміну фіксованій вартості за подачу скарги прийдуть гнучкі тарифи — від 0,3 до 0,6% очікуваної вартості закупівлі.
Зараз бізнес сплачує 5 тис. грн за оскарження закупівлі товарів і послуг і 15 тис. грн — для робіт. Ці тарифи не переглядали вже багато років. І це призводить до слабкої мотивації бізнесу оскаржувати невеликі закупівлі з одного боку, і до тендерного тролінгу та блокування торгів на великих закупівлях — з іншого.
Зараз на закупівлі вартістю більше 2,6 млн грн припадає 20% усієї кількості надпорогових закупівель — і при цьому учасники цих тендерів подали до АМКУ 46% скарг.
Натомість завдяки «плаваючим» тарифам оскарження стане більш доступним для тих, хто насправді шукає справедливості, і більш складним для «тролів», що намагаються затягнути закупівлі.
Отже, які тарифи пропонує Кабмін:
- На положення тендерної документації та рішення/бездіяльність замовника до закінчення строку подання пропозицій — 0,3% від очікуваної вартості (але не менше 2 тис. грн і не більше 85 тис. грн);
- На прийняті рішення, дії чи бездіяльність замовника після розгляду тендерних пропозицій — 0,6% від очікуваної вартості (але не менше 3 тис. грн і не більше 170 тис. грн).
Такий підхід до тарифів має зменшити перекос між оскарженням невеликих і дороговартісних закупівель, і малий та середній бізнес буде більш вмотивованим подавати скарги.
Відтепер плата за подання скарги в АМКУ проводиться через електронну систему закупівель, в день її подання. І тільки після цього скарга автоматично вноситься до реєстру скарг. Це допоможе оптимізувати роботу АМКУ — їм не треба буде вручну перевіряти факт оплати, адже до цього 40% скарг взагалі не оплачувалися.
Оплату за скаргу потрібно буде перерахувати на спеціально створений рахунок ДП «Прозорро» — або оплатою з карти на сайті, або через безготівковий переказ коштів з банківського рахунку скаржника. Скарга вважатиметься оплаченою з моменту зарахування коштів.
При подачі скарги не забувайте врахувати строки проведення міжбанківських (2–3 дні) та внутрішньобанківських переказів (до 2 днів).
ПОВЕРНЕННЯ КОШТІВ ЗА ЗАДОВОЛЕНУ СКАРГУ
Це одна з найважливіших змін у системі оскарження. Якщо вашу скаргу задовольнили, частково задовольнили, або не розглянули, бо замовник уже усунув порушення — вам повернуться кошти в повному обсязі. ДП «Прозорро» перерахує їх вам упродовж двох днів після оприлюднення рішення АМКУ в системі. Ще при подачі скарги учасник вказує реквізити, за якими надійде плата в разі успішного оскарження.
Якщо ж скаргу не задовольнили, то упродовж 2 днів ці кошти будуть перераховані до державного бюджету України.
Бізнес дуже активно виступав за механізм повернення грошей за задоволену скаргу. І саме через це нововведення кошти за скаргу не можуть напряму надходити до Держказначейства — воно повертає тільки ті гроші, що були помилково або надміру зараховані. ДП «Прозорро» бере на себе всю повноту відповідальності за процес організації онлайн-оплати через систему і своєчасне зарахування коштів до бюджету, а також повернення їх постачальникам. Кошти в ДП «Прозорро» будуть зараховуватися на окремий рахунок, який не будуть використовувати для будь-яких інших цілей.
МОЖЛИВІСТЬ ОСКАРЖИТИ ОКРЕМІ ЛОТИ В ЗАКУПІВЛІ
Відтепер постачальники зможуть оскаржувати окремі лоти в багатолотових закупівлях. Розмір оплати за скаргу буде розраховуватися від очікуваної вартості лоту, а не всієї закупівлі.
Наразі це лише проект постанови. Тож якщо у вас є конструктивні зауваження, звертайтеся до Департамент сфери публічних закупівель Мінекономіки.