Ринок торговельної нерухомості України: вакантність зростає через відкриття нових ТРЦ

07.10.2020   |  Новини

30 вересня Євгенія Локтіонова, директор компанії UTG, представила ситуацію на ринку торгової нерухомості України, а також озвучила прогнози його розвитку. Виступ пройшов у рамках Tenant Mix Conference 2020 року, щорічної конференції Malls Club для керівників департаментів оренди, директорів ТРЦ і менеджерів з оренди в торгових центрах.

У своїй доповіді Євгенія Локтіонова представила аналіз обороту роздрібної торгівлі по регіонам України. За її словами, незважаючи на сильне падіння обігу в весняні місяці у звязку з карантином, літній період порадував дуже високими показниками. Згідно зі статистикою, оборот серпня 2020 року порівняно з серпнем 2019 р. збільшився на 8,31% і склав 748 801 млн грн.

«У той же час український ринок торговельної нерухомості обігнав головні торгові столиці СНД,  зазначила керівник UTG,  За рівнем насиченості торговельними площами на 1000 жителів Київ продемонстрував показник 619,9 кв.м. Це говорить про те, що спостерігається подальше зростання конкурентних загроз на ринку. Зокрема, 2020 року в Україні з торговельних центрів відкрилися: Retroville в Києві, Appolo (2 черга) в Дніпрі, там же Дафі (2 черга) і Neo Plaza (Материк)». Ще більше ТРЦ заявлено до відкриття в 2021 році. Так по Україні планується відкриття 11 ТРЦ: в Києві (XiT MALL (NOVUS E40), «Балтійський», Standart One), в Одесі («Острів»«Меркурій»), в Харкові (Planeta Mall, Nikolsky), у Вінниці (sMall, Megamall (2 черга)), в Ужгороді (Atrium), в Камянець-Подільському (Brama). Це призведе до подальшого зростання конкуренції.

Окрема частина доповіді була відведена вакантності в торгових центрах. Згідно з даними аналітиків компанії UTG вакантність в ТРЦ Києва склала 14,1%. Динамка демонструє, що в Києві збільшення показника вакантності в першу чергу повязано з відкриттям нових ТРЦ, а не з відмовою орендарів. Зокрема, великий стрибок з 7,4% до 12,8% спостерігався в 2019 році в звязку з відкриттям «Караван Outlet» і Blockbuster Mall. У 2020 році цей показник збільшився на 1,3% у звязку з відкриттям Retroville.

За словами Євгенії Лактіонової, це свідчить про наближення первинного насичення ринку, оскільки відкриття будь-якого великоформатного торгового центру на тлі обмеженого асортименту активних ритейлерів відчутно впливає на показник середньоринкової вакантності.

При цьому середньодобова відвідуваність торгових центрів в 2020 році через карантинні обмеження знизилася. Директор UTG зазначила, що найбільше падіння відбулося в окружних ТЦ  992 осіб на 1000 кв.м (2019 р) до 694 осіб на 1000 кв.м (2020 р.). Регіональні ТРЦ виявилися більш стійкими до кризи і падіння відвідуваності в них було не таким сильним (знизилося на 45 осіб з минулого року, склавши 424 осіб на 1000 кв.м).

Також Євгенія Локтіонова зазначила, що затягування будівництва і перенесення термінів відкриття ТРЦ не дозволив частини нових операторів відкритися в заявлені терміни, але їх поява можлива в 2020  2021 роках. Очікується вихід таких великих брендів: FLO (Туреччина), Ikea (Швеція), S&A (Нідерланди), Burger King (США), Eataly (Італія), Home & You (Польща), Stella McCartney (Великобританія).