Рада збирається усунути поділ на державних та приватних нотаріусів

15.02.2022   |  Новини

Верховна Рада (ВР) ухвалила за основу законопроєкт, який змінює правила нотаріату. Нововведення ще доопрацюють до другого читання проєкту закону, але вже зараз зрозуміло, що вони торкнуться і громадян, і бізнесу, і самої юридичної спільноти. Про це  стало відомо під час чергового пленарного засідання ВР 15 лютого 2022 року.

Законопроєкт  5644 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення регулювання нотаріальної діяльності» за основу підтримали 335 народних депутатів (документ готується на друге читання).

Згідно з прийнятим у першому читанні документом, роль Міністерства юстиції у справі контролю за нотаріальною діяльністю залишається. Мінюст, як і зараз, має повноваження розглядати скарги на дії нотаріусів, нормативно регулювати діяльність Вищої кваліфкомісії нотаріату, видавати (і анулювати) свідоцтва про право займатися нотаріальною діяльністю.

Водночас передбачається і низка важливих нововведень.

Законопроєект встановлює та нормує перехід до самоврядування в нотаріаті.

Під електронною системою нотаріату розуміється державна автоматизована інформаційна система, призначена для збирання, накопичення, обробки, зберігання, захисту та використання відомостей про нотаріальну діяльність та всіх видів інформаційного обміну.

Зявиться електронний нотаріальний архів, електронний реєстр нотаріальних дій, електронне місце нотаріуса. Відповідно, буде запроваджено електронний документообіг.

Електронне робоче місце нотаріуса є підсистемою, в якій забезпечується процес здійснення нотаріальних дій і виконання функцій, делегованих державою, розробка шаблонів (зразків) документів, підготовка нотаріальних документів, відправка запитів та отримання інформації з єдиних і державних реєстрів, кадастрів, інших інформаційних систем, доступ нотаріусів до яких передбачено законодавством, обмін іншою інформацією в електронній формі, яка потрібна на вчинення нотаріальних дій або виконання функцій делегованих державою».

Відомості електронної системи нотаріату становлять нотаріальну таємницю.

Вилучення будь-яких документів або частин електронної системи нотаріату не допускається, крім випадків, передбачених законом.

Крім того, нотаріуси ведуть встановлену звітність та подають її з використанням електронної системи нотаріату.

Також електронна система нотаріату використовується для складання кваліфікаційного іспиту та забезпечує проведення електронного анонімного тестування.

Проєкт закону містить основи забезпечення доступності нотаріальних дій у віддалених і малонаселених регіонах країни.

Крім того, законодавчо змінюються деякі процедури здійснення окремих нотаріальних та реєстраційних дій. Нововведення мають стати на захисті від рейдерства та захистити право власності. Для цього пропонується запровадити нові інструменти і для громадян, і для бізнесу, і для юридичної спільноти.

Як сказано в Пояснювальній записці до законопроєкту, перехід до єдиного нотаріату дозволить закріпити єдиний статус нотаріуса в Україні, відмовившись від системи поділу нотаріусів на державні та приватні. Законопроєкт приймається заради «закріплення гарантій здійснення нотаріальних дій для незахищених верств населення».