Ринок офісної нерухомості: ІТ-сектор тримає першість, але це може змінитися
Офісний ринок, попри негативні прогнози, вистояв у 2023 році. Про це кажуть експерти, які оцінили стан ринку у відповідь на запитання Property Times. Повністю матеріал читайте за посиланням.
Аналітики CBRE зазначили, що тенденція минулих років збереглася — в загальному розподілі попиту за індустріями продовжує домінувати ІТ-сектор (51%).
Як кажуть експерти, стійкість ринку була пов'язана з тим, що більшість компаній призупинили скорочення персоналу та шукали шляхи оптимізації витрат на нерухомість, переглядаючи умови оренди або покращуючи офісні приміщення шляхом переїзду. Трохи зросло чисте поглинання, тож скорення площ як тенденція трохи призупинила.
Але темпи розвитку IT-сектору, який історично був ключовим драйвером попиту і девелопменту бізнес-центрів, сповільнилися через скорочення фізичної присутності співробітників в офісі. Разом з тим, на ринку спостерігалася відсутність співставного попиту на нові офіси з боку компаній традиційних галузей, таких як фармацевтика та медицина чи аграрного сектору.
Аналітики CBRE додають, що публічний сектор (23% у структурі попиту), майже задовольнив свої потреби в офісних приміщеннях у 2022-2023 роках, але він продовжить залишатись активним на ринку і в 2024. Додатково, потенційний ріст попиту може виникнути від компаній військово-промислового сегменту, хоча їхнє поточне представлення в структурі є незначним.
«Також у 2023 році були активними дипломатичні представництва і урядові організації (15%), ритейл-оператори, FMCG, фінансовий сектор», — додає Павло Макуха, експерт з комерційної нерухомості, засновника BRIDGY.
Але профіль користувачів офісів набагато ширший. Зокрема, резидентами гнучких офісів були не тільки вищенаведені категорії бізнесів.
Так описує портрет резидента гнучких офісів Ілля Кенігштейн, СЕО та засновник Creative States: «До війни цей формат визнавали переважно в IT і креативних індустріях, та «зухвалі фінансисти» (тобто fintech). Зараз окрім зазначених орендарів у нас і FMCG, і медіа, і дипломатичні місії. HR, агро, маркетинг, НГО. Логістика, банки, рітейл».
Левон Папоян, партнер SnP Partners вважає, що у порівнянні з 2022 роком перелік категорій орендарів значно та якісно збільшився.
Підготувала Софія Головатюк