В структурі вантажної логістики змінилося майже все: регіональний аспект

20.12.2023   |  Новини

Від початку повномасштабного вторгнення логістичні шляхи в Україні вже неодноразово перебудовувалися в залежності від поточної воєнної ситуації. Через повне припинення авіаційного сполучення збільшилося навантаження на перевезення суходолом — залізницею та автодорогами,  частину обсягів тимчасово заблокованих ключових морських портів взяли на себе порти Дунайського кластеру.  Про це йдеться у  матеріалі Property Times  Логістика в Україні: зміна фокуса та перспективи відновлення.

Copyright (c) 2022 Aun Photographer/Shutterstock.

«В структурі вантажної логістики змінилося майже все: 70% обсягів перевезень морського транспорту перейшло на сухопутний», — зазначає Олександр Бондаренко, керуючий партнер Бюро Інвестиційних Програм, співзасновник індустріальних парків NOVO.

«Розглядаючи зміни у логістичних шляхах починаючи з березня 2022 року, треба відмітити два етапи. Перший, коли ворогом було знищено близько 30% складських комплексів у Київському регіоні, що змусило багатьох гравців ринку переорієнтуватися на західні, більш безпечні регіони, а саме на найбільш розвинений Львівський. На той час у регіоні вакантність ринку складів становила близько 8%, а вже за декілька місяців ця цифра сягала майже нульової відмітки. Переїжджали як малі компанії, так й великі логістичні, дистрибуторські гравці. Такий тренд зберігся не так довго. Влітку 2022 року, ми фіксували переміщення складських бізнесів зі східного регіону до столичного. Другий етап, який почався восени 2022 року, — це повернення великого бізнесу, основних гравців ринку логістики у столицю, що призвело до суттєвого зменшення вакантності та початку зростання орендних ставок у 2023 році», — коментує засновник Watermelon Development Федір Арбузов.

Відбувся й регіональний перерозподіл в схемі логістики. «Втратили свої позиції Харківська та Чернігівська області, адже вони межують з країною-агресором. Харківська область була дуже перспективною, як і Чернігівська, але вони втратили свій економічний потенціал. Маріуполь зі своїм портом завжди був у авангарді металургійного експорту, наразі тимчасово втрачено цей логістичний регіон», — говорить Олександр Бондаренко. 

Втратили позиції також Миколаївська і Херсонська області, де розташовані транспортні вузли для зовнішньої торгівлі. В Адміністрації морських портів України кажуть, що зараз вживається ряд заходів, щоб вже у 2024 році порти Миколаївської області відновили роботу.

Щодо перспективності Одеського регіону експерти мають різні точки зору. На думку Федора Арбузова, одеський вузол логістики, має ослаблення у попиті, про що свідчить відкладення декількох анонсованих великих проєктів. Але завдяки Дунайським портам Одеса поступово відновлює свої позиції. «За останні 2 роки відкрилася значна кількість перевалок і причалів на Дунаї. Тож Одещина залишається одним з найважливіших регіонів по логістиці експорту-імпорту», — впевнений Олександр Бондаренко.

«Як тільки вдасться повністю розблокувати морський коридор Чорними морем і буде покращено захист портової інфраструктури від повітряних атак, більшість вантажів повернеться в Одесу, Чорноморськ і Південний порт», — додає Андрій Підгайний, партнер, адвокат Arzinger.

Центральні області на чолі з Київською вже встигли оговтатися після шоку перших місяців війни. «Сьогодні ми можемо сміливо сказати, що навіть попри втрату понад 400 тис. кв. м якісних складів, Київський регіон зберігає першу позицію з перспективних регіонів, та й буде продовжувати такий тренд, про що свідчить майже нульова пропозиція», — коментує Федір Арбузов.

Станом на  зараз Київський регіон залишається головним логістичним хабом країни, а його статус у цій ролі продовжує зростати, оскільки компанії з окупованих та прилеглих до них територій, переносять свої розподільчі центри ближче до Києва. «Подібна тенденція вже спостерігалася у 2014 році, коли частина складських та розподільчих центрів релокувала свої бізнеси північніше Донецької, Луганської областей та Криму, оскільки споживчий попит, який генерувався платоспроможним населенням у даних регіонах, значною мірою зменшився, — говорить Ярослав Горбушко, директор департаменту ринків капіталу CBRE Ukraine. — У 2022 році ми спостерігали схожу міграцію через окупацію південних областей України. Вибір логістичних гравців та бізнесів зупинявся на столиці, оскільки Київ є великим, економічно розвинутим містом з найбільшою в Україні агломерацією, що самостійно може генерувати значний попит на товари та послуги від споживачів з достатньою купівельною спроможністю. Крім того, столиця знаходиться практично рівновіддалено від найбільших економічних центрів країни, що лише посилює її статус найбільшого логістичного хабу України». 

Львівський регіон  певний час посідав статус тимчасового головного логістичного хабу й зараз лишається одним з найперспективніших.

«Львівщина та Волинь є найбільш перспективним. Адже там немає гір і є оптимальні по відстані залізничні та автомобільні шляхи. Наразі 60% українського експорту — це країни ЄС. І половина всього експорту в ЄС експортується саме через Польщу. А з нею межує тільки Львівська та Волинська області. Тому ці регіони є найперспективнішими з точку зору створення логістичних хабів, перевалок, складів, — говорить Олександр Бондаренко— Зазначу, що Волинська область недооцінена з точку зору логістичного потенціалу. Там тільки 2 пункти перетину кордону. На відміну від популярної Львівщини, де контрольно-пропускних пунктів 8. Зрозуміло, що у Львівській області ціни й на землю, і на будівництво, і на квадратні метри по оренді найбільші. Тобто ринок перегрітий. А Волинь недооцінена і має потенціал до зростання».

«До нетипових, однак перспективних регіонів для розвитку логістики, варто віднести Вінницьку й Хмельницьку області, завдяки своєму центральному розташуванню в межах країни та проактивній місцевій владі, яка сприяє та зацікавлена у розвитку логістичної інфраструктури. Разом з тим, через близькість до кордону з ЄС ключовими залишатимуться Львівська, Закарпатська та Волинська області», — додає Наталія Сокирко, керівник департаменту складської та логістичної нерухомості СВRЕ.