Відбудова ТРЦ - досвід Budhouse у 2023 році
На початку повномасштабного вторгнення два найбільших об’єкта компанії Budhouse (ТРЦ Nikolsky та ТРЦ Fabrika) були значно пошкоджені внаслідок обстрілів. Реконструкція ТРЦ Nikolsky була розпочата у травні 2022 року. Про це йдеться у матеріалі, присвяченому підсумках 2023 року.
Відкриття ТРЦ відбувалось поступово протягом червня-грудня 2022. З початку 2023 року майже всі площі ТРЦ були відновлені. Повністю реконструкція ТРЦ була завершена у грудні 2023 року. На відновлення ТРЦ було витрачено близько 18 млн дол. Наразі у ТРЦ працюють усі орендарі окрім магазинів групи Inditex, H&M та McDonald's.
ТРЦ Fabrika у Херсоні зазнав значних пошкоджень в перший тиждень повномасштабного вторгнення. Після визволення міста, внаслідок обстрілів протягом 2023 року були отримані додаткові пошкодження. Сума відновлення оцінюється на рівні не менше 20 млн дол. Наразі ТРЦ залишається зачиненим. Загальна сума збитків, що зазнала компанія по всіх проектах внаслідок російської агресії, може становити більше 350 млн доларів. До цього відносяться потреби на відновлення ТРЦ Fabrika, недоотриманий прибуток по всім проектам компаніі, втрати капіталізації проектів компанії, зупинки будівництва та перенос відкриття нових проектів та інше.
Відвідуваність
Торговельні центри Budhouse у 2023 році відвідали 22 млн осіб, що на 23,4% менше ніж у 2021 році. Значне падіння відвідуваності порівняно з 2021 роком пов’язане передусім із зупинкою роботи ТРЦ Fabrika у лютому 2022 року, та з пошкодженнями ТРЦ Nikolsky. Порівняно з 2022 роком відвідуваність збільшилася на 48%. Якщо порівнювати тільки працюючі ТРЦ, то відвідуваність порівняно з 2021 роком зросла на 3% у середньому. Також важливим фактором, що напряму впливає на відвідуваність – є відсоток тривог у робочі часи ТРЦ, за 2023 рік він становив від 5% до 17% в залежності від регіону, а в листопаді, в Харкові сягнув 21,39% робочого часу ТРЦ.
На 1000 м кв. орендної площі припадає у середньому 565 відвідувачів.
Відвідувачі стають більш цільовими. На це вказують ряд індикаторів – кількість відвідуваних магазинів, тривалість візиту, доля випадкових відвідувачів ТЦ, конверсія відвідувач-покупець. Так конверсія (частка покупців серед відвідувачів), збільшилась на 5%, а тривалість візиту навпаки зменшилась на 11%. Також суттєво (на 30%) зменшилась кількість торговельних точок, які клієнт відвідав при тому, що мета візиту до ТРЦ залишилась тією ж. На 10% збільшилася частка відвідувачів, що планували візит.
Загальний товарообіг
Загальний товарообіг ТЦ компанії склав у 2023 році 9,95 млрд грн. Порівняно з 2021 роком, товарообіг торговельних центрів у гривневому еквіваленті впав на 4%. У попередні довоєнні роки кожного року товарообіг зростав на 10-20%. У валюті товарообіг ТЦ компанії скоротився на 28%. Головною причиною є закриття ТРЦ Fabrika та пошкодження ТРЦ Nikolsky. Не пошкоджені торговельні центри вже досягли рівня 2021 року у валюті, а ТРЦ LUBAVA перевищив його на 6% . Порівняно з 2022 роком загальний товарообіг всіх ТЦ зріс пропорційно до відвідуваності – на 47%. Середні орендні ставки скоротилися у 2023 році порівняно з 2021 роком на 6%.
У 2022/23 роках вдалось зберегти мінімальну вакантність на рівні 0,8%. Така ж вакантність була у 2021 році. Крім того, залишаються непрацюючими ще 15,5 тис м2 у ТРЦ Forum Lviv, LUBAVA та Nikolsky (магазини групи Inditex та H&M).
Ротація орендарів була значно вищою ніж у 2021 році. У 2023 році було підписано 44 нових договорів оренди у діючих ТЦ. Але загальна площа цих нових орендарів досить мала – 3000 м2 (19 нових договорів 3500м2 у 2021 році). Найбільш значними новими орендарями стали Цитрус та Смайл Парк у Forum Lviv, Collin's у Nikolsky, Levis, Kiko Milano, MWM, Укрзолото у LUBAVA.