В Офісі генпрокурора повідомили про підозру у зв'язку з підтопленням метро. КМДА не згодна з висновками
Правоохоронці повідомили про підозру у справі про підтоплення тунелю столичного метро двом посадовцям КП «Київський метрополітен» — начальнику служби колії, тунельних споруд і будівель та головному інженеру. Їм інкримінують службову недбалість, що призвела до тяжких наслідків (ч. 2 ст. 367 КК України), повідомляє пресслужба Офісу генпрокурора.
Наразі прокурори підготували клопотання про обрання підозрюваним запобіжних заходів у вигляді цілодобово домашнього арешту та відсторонення від посад.
За даними слідства, неналежне виконання підозрюваними службових обов’язків призвело до розгерметизації тунелю, виникнення тріщин у його стінах та подальшого підтоплення на ділянці в межах Оболонсько-Теремківській лінії.
«Підозрювані не проводили огляд тунелів, обстеження та спостереження за ослабленими конструкціями і спорудами. Це призвело до потрапляння води до тунелю на перегоні між станціями метро „Деміївська“ — „Либідська“, появи утворень — сталактитів, вимивання та порушення цілісності гідроізоляції тунелю метро протягом тривалого часу. Через це відбулося поступове руйнування окремих елементів тунелів», — вважають слідчі Нацполіції та прокурори Подільської окружної прокуратури міста Києва, які розслідують справу.
Внаслідок цього 8 грудня 2023 року влада Києва ухвалила рішення зупинити рух поїздів Оболонсько-Теремківською лінією метро на вказаному відрізку.
У прокуратурі уточнили, що в ході досудового розслідування слідчі та прокурори організували пожежно-технічну, комплексні комп’ютерно-технічну, судову інженерно-технічну, комісійні будівельно-технічну та економічну експертизи, а також екпертизи металів, речовин та сплавів.
«За результатами експертиз встановлено, що експлуатація тунелю метро між станціями „Деміївська“ та „Либідська“ є неналежною та не відповідає будівельним нормам і правилам», — наголошується у повідомленні.
Водночас, за даними економічної експертизи, через закриття станцій метро та організацію наземного руху на цій ділянці, лише за період з грудня 2023 року до березня 2024 року міському бюджету завдано збитків у розмірі понад 138,5 млн грн, а «Київський метрополітен» недоотримав доходи на суму майже 26 млн грн.
В Офісі генпрокурора зауважили, що наведені суми збитків не є остаточними, оскільки ремонт тунелю метро між станціями «Деміївська» та «Либідська та його фінансування ще тривають.
При цьому сайт КМДА зазначає, що в.о. начальника КП "Київський метрополітен" і керівнику служби колії, тунельних споруд і будівель вручили підозри у справі щодо ситуації, яка виникла на перегоні між станціями метро "Деміївська"–"Либідська", попри експертні звіти та дослідження науковців про неякісні проєктні рішення та неякісне спорудження конструкції тунелю на цій ділянці метрополітену.
"23 липня, в.о. начальника КП "Київський метрополітен" і керівнику служби колії, тунельних споруд і будівель вручили підозри у справі щодо ситуації, яка виникла на перегоні між станціями метро "Деміївська" – "Либідська". Попри те, що експертні звіти та дослідження науковців підтверджують, що проєктна документація містить неякісні проєктні рішення, а під час будівництва було неякісно споруджено конструкцію тунелю цієї ділянки, основні звинувачення полягають у нібито неналежному утриманні та обслуговуванні тунелю, а також його експлуатації", – йдеться у повідомленні.
У КМДА повідомили, що проведені дослідження викрили низку недоліків під час підготовки та будівництва тунелю.
"За результатом проведених досліджень, які на цей час дооформлюються, підтверджено, що під час зведення конструкції тунелю не було виконано хімічного закріплення ґрунтів. Також виявлено відхилення від проєктних рішень при будівництві тунелю, зокрема розміри тюбінгів оправи тунелю та частина лоткових блоків не відповідають проєктним", – зазначається у повідомленні.
Водночас експерти підтверджують, що всі необхідні регламентні роботи з утримання та експлуатації перегінного тунелю виконувалась у повному обсязі
Зважаючи на очевидний політичний тиск, "Київський метрополітен" наполягає на неупередженому розслідуванні і готовий до співпраці з правоохоронними органами. Разом із тим керівництво столичного метрополітену буде доводити безпідставність звинувачення у суді.
Разом з тим, зазначають у КМДА, фахівці докладають максимальних зусиль, щоб поновити рух поїздів на ділянці на початку осені.
"Роботи на будмайданчику тривають цілодобово. Після завершення ремонту, перед повноцінним відновленням руху, здійснять тестові пуски поїздів", – підсумовується у повідомленні.
У КМДА нагадали, що "Київський метрополітен" – підприємство критичної інфраструктури, яке забезпечує перевезення пасажирів і цілодобове укриття населення. Це одне з найбільших укриттів столиці, дестабілізація роботи якого може призвести до негативних наслідків.