Геополітика та квадратні метри. Як вплинули останні політичні новини на український ринок нерухомості?
Дипломатична суперечка Володимира Зеленського та Дональда Трампа, яка сталася в останній день лютого, мала продовження у вигляді рішення очільника Білого дому призупинити військову допомогу для України. Потенційно все це може зачепити і сферу нерухомості. Property Times поговорив з провідними девелоперами та дізнався їхню думку, як сьогодні впливає геополітика на продажі житла.

Попит і без того низький
У матеріалі ВВС зазначається, що дипломатичний конфлікт між Києвом та Вашингтоном призведе до важких наслідків для обороноздатності України. Старший радник Центру стратегічних і міжнародних досліджень полковник Марк Канчіан назвав рішення Трампа «руйнівним» та зазначив, що у наступні місяці України відчує наслідки паузи.
8 березня Time опублікував матеріал, в якому з посиланням на українських чиновників та офіцерів, йшлося про значні втрати ЗСУ в Курські області після призупинення передачі розвідувальної інформації з боку США.
На фоні загострення геополітичної ситуації найближчими днями вже можна очікувати помітну зміну курсу долара. За прогнозами економістів, до кінця поточного робочого тижня (7 березня) він перебуватиме в межах від 41,3 до 42,05 грн. Найближчим часом саме політичні новини будуть головним чинником, який впливатиме на курс долара в Україні.
На думку експертки з комунікацій та оглядачки ринку нерухомості Вікторії Берещак, події у Білому домі та їхні наслідки опосередковано матимуть вплив на стан ринку через низку факторів.
«Безперечно, конфлікт із США опосередковано вплине на готовність інвестора заходити в діючі проєкти. Однак ця готовність в середньому по ринку зберігається на рівні ледве до 15%. Вона низька через низку факторів. Це психологічні побоювання через подальшу невідомість і на фронті, і в економічному секторі, а також фінансові блокери покупця. Девелоперам важливо демонструвати спроможність будувати і виконувати взяті на себе зобов’язання, працювати з наративами про те, що ті, хто обирають Україну і життя в ній, не повинні ставити свою долю на паузу. Забудовникам необхідно знайти сили і спроможність запропонувати покупцеві вигідні фінансові моделі: тривале розтермінування від 3 років (а краще від 5 до 7 років) як альтернативу іпотеці, варіанти спеціальних умов і дисконтів. В інформаційному полі потрібно не продавати ідею «чудових швидких рішень», а спонукати до співдії, де девелопер йде у фактичне партнерство з покупцем на роки», — каже експертка.
Що кажуть забудовники?
За словами керівника департаменту продажів девелоперської групи компаній Greenville Сусанни Караханян, поки що дипломатичний конфлікт в Овальному кабінеті та його наслідки не призвели до змін попиту на нерухомість.
«Картина загально не змінилася. Ми поки що зафіксували буквально декілька випадків, коли люди відмовлялися від купівлі квартир через геополітичну ситуацію. Вони вирішили почекати. В іншому попит такий самий, який і був. Найбільша проблема — це, мабуть, американські засоби ППО. Якщо ефективність ППО знизиться, як кажуть експерти, це нестиме загрозу для тилових міст, у тому числі для Києва. Отже, клієнти можуть відкладати рішення про купівлю житла на тлі збільшення обстрілів, тому що, згідно з останніми опитуваннями, майже 50% покупців орієнтуються саме на частоту обстрілів, приймаючи рішення про купівлю. Але зараз у нас ситуація з переглядами та продажами стабільна»,— відзначає представниця компанії.
Марта Герус, директорка з маркетингу та продажів Avalon додає: «З початку повномасштабного вторгнення, будь-які геополітичні події впливають на ринок, точніше, його коливання. Через призму невизначеності гострі заяви політиків чи трагічні події в країні змушують клієнта хвилюватися і призупинятись у прийнятті рішення.
Проте загальна тенденція, яку ми спостерігаємо, говорить про те, що з кожним місяцем, роком війни проміжки «затишшя» стають все меншими і меншими. Зараз клієнти адаптовуються до тих чи інших ситуацій значно швидше, і просто приймають рішення в умовах тих чи інших обставин.
За більше ніж три роки повномасштабної війни ми навчились жити в цих умовах. Життя завжди перемагає, тому навіть попри всю тяжкість ситуації та внутрішню тривожність, клієнти приймають рішення про купівлю житла чи інвестицію в нерухомість».
При цьому, постачання озброєння з європейських країн тривають. Член комітету українського парламенту з питань нацбезпеки і оборони Федір Веніславський каже, що Київ накопичив запас зброї. Він відзначив, що зараз основна мета — забезпечити українські сили ППО достатньою кількістю засобів для відбиття російських атак.
«Ситуація з тимчасовою зупинкою військової допомоги із США вже була минулого року. Тоді на попит чи темпи будівництва це майже не вплинуло. Колеги по ринку, з ким ми спілкувалися, також сприйняли останні новини достатньо стримано. Проте реальну картину з попитом побачимо у перспективі наступних місяців», — резюмують в компанії.
Аналогічну оцінку ситуації дає Ірина Міхальова, CMO компанії Alliance Novobud: «Ми поки не побачили різкого впливу останніх політичних подій на характер попиту. В сегменті бізнес-класу люди як вичікували, так і продовжують це робити: спочатку чекали результатів виборів в США, потім перших кроків Трампа на посту президента, потім мирних переговорів. В комфорт-класі попит залишається незмінним, і ми не побачили якоїсь залежності від геополітичних чинників».
За першу декаду березня не помітили суттєвих змін і фахівці девелоперської компанії DIM.
«Станом на зараз зафіксували, що стало трохи менше дзвінків та переходів на сайт. В іншому ситуація не зазнала якихось докорінних змін. Відкладений попит дійсно є. Люди не кажуть напряму, що це пов'язано з політикою та війною. Але із подальших розмов з клієнтами стає зрозумілим, що деякі беруть паузу саме через геополітичний контекст, хочуть перечекати та не ризикують», — зауважили в пресслужбі компанії.
Порада девелоперам: проактивна позиція та комунікація
На думку Вікторії Берещак, низький попит на ринку — це не лише збіг об’єктивних чинників, але й наслідок бездіяльності забудовників, які повільно адаптують бізнес-моделі до умов воєнного часу.
«На мою думку усе, що реально нині впливає на попит у сфері нерухомості, це наслідок дій або бездіяльності наших гравців ринку. І, власне, бездіяльність тут ключове. Йдеться про неготовність перелаштувати свої довоєнні фінансові моделі до реалій часу, коли попит може бути практично нульовим протягом місяців опалювального сезону через психологічний тиск на населення в очікуванні енергетичного терору росіян чи новин з фронту. Залежність від грошей покупця настільки катастрофічна, що середні затримки нині по ринку сягають 18-24 місяців. І давайте будемо відверті — це не межа», — підкреслює експертка.
При цьому Вікторія Берещак зазначає, що вплив зовнішніх чинників залишається вагомим: інформаційний тиск у новинах, обстріли, інфляція, значний кадровий дефіцит через мобілізацію та відтік населення. Все це нікуди не поділося. Саме тому вона рекомендує девелоперам більше комунікувати зі своєю цільовою аудиторією, робити ставку на чесність та відкритість, тому що кінцевий споживач може бути елементарно «не в курсі» всіх цих проблем.

