ТРЦ в регіонах України: чим відзначився 2019 рік

27.12.2019

Автори: Яна Довгань, Ірина Настич

2019 рік ознаменувався численними оновленнями регіональних ТРЦ, появою нових брендів та зростанням роздрібного товарообігу. Ринок майже непомітно поглинув нові ТРЦ і з нетерпінням чекає появи заявлених площ.

 

Побудоване та оновлене

За даними компанії CBRE, у 2019 році пропозиція нових торгових центрів у регіонах склала 49 800 кв. м, включаючи ТРЦ «Спартак» (23 000 кв. м) у Львові, ТРЦ Cherry Mall (13 000 кв. м) у Вишневому, ТЦ «Панорама» площею 6 000 кв.м у Запоріжжі та ТЦ Mark Mall (7 800 кв. м) у Броварах.

У грудні Дніпрі на місці ТРЦ «Материк» по вулиці Марії Кюрі 5, який було зачинено у 2018 році, з’явився оновлений, сучасний ТРЦ Neo Plaza загальною площею 24500 кв. м.

«В усіх інших великих регіональних містах України нові введені в експлуатацію торговельні площі були розширенням або реконструкцією вже існуючих ТРЦ»,  розповіла Катерина Весна, керівник департаменту агентських та консультаційних послуг у сфері торговельної нерухомості компанії Cushman & Wakefield в Україні.

Так в Одесі відкрито нові черги ТРЦ City Center на проспекті Небесної Сотні 2А та ТРЦ Gagarinn Plaza по вул. Гагарінське Плато, 5.

В Дніпрі завершується реновація ТРЦ Dafi (16 000 кв. м) та закінчена реконструкція зони фуд-корту ТРЦ «Мост-сіті» (33 000 кв. м).

У Вінниці інвестиційна компанія Dragon Capital оновлює придбаний у 2018 році ТРЦ Sky Park (25 000 кв. м).

Крім цього, у харківському ТРЦ «Французький бульвар» (36 500 кв. м) добудували два нових поверхи, а у м. Кам’янське Дніпровської області реконструювали будівлю старого і відкрили новий ТРЦ Dmart (8 000 кв. м).

У містах із меншою кількістю населення або передмістях активно розвивалися об’єкти формату «біля дому» та районні ТРЦ.

Нові бренди

Як повідомили в департаменті стратегічного консалтингу компанії UTG, за підсумками 2019 року на ринок України вийшли (або повернулись) 9 нових брендів (водночас в 2018 році до нас зайшли 22 міжнародних оператори).

За спостереженнями Наталії Денисів, заступника директора департаменту торгових площ компанії Arricano, гравці, які вже вийшли на ринок України, продовжили свою експансію в регіони.

Польський взуттєвий бренд CCC вперше відкрив магазини в Одесі (ТРЦ City Center), Черкасах (ТРЦ Lubava) та Дніпрі (ТРЦ NEO PLAZA). ТРЦ NEO PLAZA також розмістив перші у місті магазини польського ритейлера LPP Group (Cropp та Sinsay).

Мережа спортивних товарів Intersport відкрила перші торгові точки у форматі shop-in-shop у торгових центрах «Епіцентр» у Рівному, Борисполі і Боярці, а також у ТЦ Mega Mall у Вінниці. Японський бренд Miniso вийшов на ринки Дніпра (ТЦ Мерлін), Харкова (вул. Сумська, 45) і Запоріжжя (ТРЦ City Mall), а японський бренд Usupso  на ринок Вінниці (ТРЦ Sky Park).

Торгова мережа товарів для дому JYSK відкрила магазини у Миколаєві (ТЦ Amstor), Чернівцях (ТЦ «Майдан»), Кам’янці-Подільському («Фуршет») та Черкасах (ТРЦ Depo’t Center). Крім цього, вперше з’явились магазини італійського бренду нижньої білизни Calzedonia у Вінниці (ТРЦ Sky Park) та турецької роздрібної мережі LC Waikiki у Маріуполі (ТРЦ Port City).

В компанії Cushman & Wakefield в Україні знаковим для регіонального ринку вважають вихід групи компаній LPP в місті Дніпро одразу двома брендами House та Cropp в ТРЦ Neo Plaza та польського бренду взуття ССС. Також варто відмітити відкриття магазину New Yorker в ТРЦ City Center в Одесі.

У 2019 році в одеському ТРЦ Gagarinn Plaza відкрився перший кінотеатр мережі Multiplex.

Окремої уваги, на думку К. Весни, заслуговує відкриття магазину LC Waikiki в ТРЦ «Велес» в Івано-Франківську, оскільки це місто є одним зі стратегічних напрямків розвитку багатьох ритейлерів, особливо тих, хто має вже відкриті магазини у Львові.

Однак, цілий ряд нових магазинів не встигли відкритись перед покупцями через змінення заявлених термінів відкриття торговельних центрів. Так, вже у 20202021 роках в Україні можна очікувати такі бренди як Coin та Eataly (Італія), The Kooples (Франція) тощо.

«Нові оператори повільно заходять в регіональні центри країни через невисоку реальну девелоперську активність та відсутність знакової нової пропозиції. Ситуація може змінитись у 20202021 роках, коли в великих обласних центрах (Одеса, Харків, Дніпро) відкриються заявлені великі ТРЦ»,  вважає керівник департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG Костянтин Олійник.

На його думку, не слід забувати і про те, що частина брендів цього року закрились і залишили ТРЦ України. Так, 2019 року закрились марки PennyBlack та Karen Miller.

Вакантність та орендні ставки

Нова пропозиція торговельних площ у 2019 року була миттєво поглинута ринком.

В компанії Cushman & Wakefield в Україні вважають, що на фоні невеликого об’єму нової пропозиції якісних торговельних площ у регіональних містах України та за наявності планів і бюджетів ритейлерів на розширення мереж, а також в умовах зростання роздрібного товарообігу вакантність залишається на дуже низькому рівні, у межах 24% у всіх якісних торгових центрах.

На думку операційного директора Budhouse Groop Максима Гаврюшина, в успішних торговельний центрах в регіонах України вакантність практично дорівнює 0.

Однак, за даними компанії UTG, найбільша вакантність спостерігається в столичних ТРЦ  7,8%, далі йде Дніпро  6,2%, Одеса  4,7% та Харків  3,8%, замикає цю п’ятірку Чернігів з вакантністю  2%.

Що стосується орендних ставок, то у всіх якісних регіональних торговельних об’єктах вони зросли.

«Це зумовлено не лише дефіцитом торговельних площ, а також стрімким зміцненням гривні і перерахунком орендних ставок у доларовому еквіваленті, аби зберегти суму оренди у гривні, яку сплачували орендарі до зниження курсу»,  вважає Катерина Весна.

Водночас коментуючи це питання Максим Гаврюшин зазначив, що в торговельний центрах компанії BudHоuse Groop, комбінована ставка в гривні (фікс плюс відсоток від товарообігу) росла на рівні приблизно 12%, а в доларі  близько 17%.

За словами НаталіЇ Денисів, разом з орендними ставками спостерігається зростання товарообігу орендарів, які активно працюють та націлені на розвиток.

За даними директорки з розвитку ТРЦ Hollywood Марини Рейко, товарообіг в гривневій масі за 2019 рік зріс приблизно на 25%.

Прийдешній 2020 рік має стати знаковим для торговельної нерухомості в регіонах, оскільки заявлені до відкриття нові ТРЦ якісно та кількісно змінять ринок.