Головні проблеми виробників будматеріалів в Україні: що заважає галузі розвиватися?
Будівельна галузь України, здавалося, мала б поступово виходити на довоєнні показники, адже в країні відбудовують чимало зруйнованих об’єктів і вводять в експлуатацію житлові комплекси. Однак, у коментарях Property Times керівники провідних галузевих асоціацій пояснили, що це не так.
Фото: bud-kiev.com.ua.
Як зазначає Костянтин Салій, президент Спілки виробників будматеріалів, українці стабільно купують будматеріали, проте в значно менших обсягах, ніж раніше: певні позиції продаються на рівні 27% від довоєнного попиту, інші — на 35%.
Серед інших проблем для галузі експерти називають невизначеність щодо тривалості війни та майбутнього економічного стану країни.
Однією з найгостріших проблем також став кадровий голод. За словами Костянтина Салія, частина кваліфікованих працівників або пішла на фронт, або виїхала за кордон. А ті, що залишилися, хочуть вищих зарплат, на що виробники не можуть піти з огляду на те, що відпускні ціни на будматеріали підіймати не можна, а підприємства не можуть працювати собі в збиток.
Михайло Орленко з Асоціації «Українські виробники світлопрозорих конструкцій» підкреслює, що триває масовий відтік молоді 16-17 років за кордон через страх мобілізації. На деяких великих українських підприємствах вже працюють робітники з Індії та Бангладешу.
Процес бронювання працівників залишається «незрозумілим і непрогнозованим», додає Костянтин Салій: «Люди подають документи, чекають місяць-два, а потім лише з'ясовують, чи є підприємство критичним чи ні».
Владислав Нецький також вказує на часті зміни законодавства щодо порядку бронювання військовозобов'язаних працівників як одну з ключових проблем.
Ще виробники будматеріалів стикаються з постійним зростанням витрат:
- збільшення вартості електроенергії, палива, запчастин;
- проблеми з логістикою та порушення звичних господарських зв'язків;
- критичне подорожчання сировини.
За даними Михайла Орленка, ціна на ПВХ-профіль зросла на 3-4% через коливання курсу євро, а вартість скла у 2025 році вже збільшилась на понад 35% із прогнозованим зростанням ще на 10%. «Очікується додаткове зростання ще на 10%. Це пов'язано з дефіцитом скла на європейському ринку через планові ремонти (зупинку) 6–7 заводів із виробництва флоат-скла. Виробники не мають упевненості, що ціни знизяться навіть після відновлення їхньої роботи», — пояснює експерт.
Крім того, серйозною перешкодою для стабільного виробництва залишається відключення електроенергії через її дефіцит у зимовий період, оскільки є перенавантаження енергетичної системи, а в літній — внаслідок планових ремонтів блоків АЕС.
Читайте також: Реконструкція Фастівської гімназії №10: створення інклюзивного безпечного освітнього середовища