Реконструкція Фастівської гімназії №10: створення інклюзивного безпечного освітнього середовища

13.05.2025

Property Times продовжує серію публікацій, присвячених відбудові українських гімназій та ліцеїв, які постраждали внаслідок воєнної агресії рф. За роки війни 4063 закладів освіти зазнали пошкоджень від бомбардувань та обстрілів, 387 з них зруйновано повністю.

Відновлення закладів освіти є ключовим завданням для забезпечення розвитку українських громад, а основний принцип відбудови залишається незмінним — Build Back Better, який відповідає цілям Європейського Зеленої угоди та цифрової трансформації ЄС.

В попередній публікації ми представили проєкт реконструкції ліцею № 5 в Охтирці від Delta Ukraine та AVR Development.  Презентуємо ще один проєкт, який було розроблено цими компаніями.

Реконструкція будівель Фастівської гімназії №10

Генпроєктувальна організація: ТОВ «Дельта Проектконсалт Україна»;
Архітектор і субпідрядна організація: ПП «АВР Девелопмент»;
Візуалізації розроблені: ПП «АВР Девелопмент»;
Локація: вул. Фастівецька, 14, м. Фастів, Київська обл.;
Площа: 9 535 кв. м.

Реконструкція будівель Фастівської гімназії №10 — це створення сучасного освітнього простору, що відповідає актуальним стандартам та потребам учнів. Робота команди AVR Development у межах проєкту тривала з грудня 2023 року до грудня 2024 року.


Будівлі станом на зараз

Будівлі Фастівської гімназії №10 зазнали пошкоджень від вибухової хвилі у квітні 2022 року. Найбільше постраждали спортивна зала, комп’ютерний клас та їдальня, на стінах будівлі утворилися тріщини, частково був  зруйнований дах. Після деокупації Київщини громада самотужки провела ремонтні роботи, щоб діти змогли повернутися до навчання. Але питання реконструкції лишалося відкритим, адже будівлю було зведено в 1944 році, і вона вже морально застаріла й не відповідає сучасним вимогам до освітнього процесу. Це стало основною причиною необхідності реконструкції, яка дозволить створити новий, інклюзивний і комфортний простір для навчання.

На момент обстеження будівля гімназії активно експлуатується, але її планування вже не відповідає сучасним вимогам. Існуюча будівля має коридорну структуру, де навчальні приміщення розташовані з однієї сторони коридорів, що освітлюються через віконні прорізи. Головний вхід до будівлі розташований зі сторони головного фасаду, а допоміжні входи — зі сторони дворового та бокового фасадів. Окрім того, через старі рішення та пошкодження від війни, організація простору вже не забезпечує комфорт і функціональність для сучасного освітнього процесу.

Для покращення ситуації запропоновано комплексне переосмислення простору: забудова у формі літери "Д", що дозволяє створити затишний внутрішній дворик і ефективно зонувати територію. Тепер в проєкті передбачені окремі зони для молодших школярів, спортивний комплекс і дві репрезентативні зони, що гарантують комфорт у кожному куточку школи. Пішохідні маршрути, зручні під'їзди для спецтехніки та укриття для учнів і персоналу також сплановані для забезпечення безпеки та зручності.

Головний вхід буде організовано зі сторони вулиці Фастівецька, а окремий в'їзд для транспорту — з боку вулиці Дмитра Черненка. Для зручності учнів буде створено автостоянку для тимчасового паркування і велопарковку.

1  поверх
1 поверх
2 поверх
2 поверх
3 поверх
3 поверх

Молодші класи розміщені в окремому блоці з власним входом, що зменшує скупчення учнів. Харчоблок і майстерня сформують єдиний комплекс, що покращує логістику, а перепади рівнів території враховані завдяки плавним пандусам і сходам. 

Окрему увагу приділено інклюзивності: усі входи адаптовані для маломобільних груп населення, а в будівлі облаштовані пандуси, підйомники та спеціально обладнані санітарні вузли.

Спортивний комплекс дозволяє одночасно проводити заняття для двох класів. Він обладнаний сучасними роздягальнями, тренерськими та снарядними кімнатами, що створює можливості для секцій і змагань. В актовій залі передбачено проєктор, мультимедійні системи встановлені у класах. Для безпеки та комфорту впроваджена система WiFi, відеонагляд, сигналізація, автоматичне керування опаленням і вентиляцією.

Замість традиційних майстерень облаштовані класи мистецтва та технологій, де учні можуть займатися відповідно до власних інтересів. У зонуванні простору враховані сучасні освітні підходи, що створює максимально комфортні умови для навчання та розвитку.

Реконструкція реалізується за підтримки програми «U-LEAD з Європою», що фінансується Європейським Союзом та його державами-членами, зокрема Німеччиною, Польщею, Данією та Словенією. Проєкт спрямований не лише на відновлення будівлі, а й на створення інноваційного та інклюзивного освітнього простору.

«Для архітектора проєктування шкіл — вкрай відповідальна справа. Архітектура та простір будівель закладів середньої освіти повинні створити таке середовище, яке окрім знань, формуватиме світогляд, навички соціальної взаємодії, виховуватиме культуру відповідальності та взаємоповаги, сприятиме генеруванню нових ідей та надихатиме на досягнення. Реконструкція будівель шкіл — ще більш відповідальний процес, адже опрацьовує не лише модернізації закладу освіти до нових вимог та норм, а й вимагає переосмислення просторової моделі будівлі, що була сформована у середині 20 століття згідно з оригінальним проєктом.

Переконаний, що реконструйована будівля Фастівецької гімназії №10 з новими інтегрованими освітніми функціями та інклюзивним безпечним освітнім середовищем стане важливим осередком виховання молоді міста», — ділиться своїми враженнями головний архітектор проєкту AVR Development Євген Доля.

«Для ефективної підготовки проєкту реконструкції гімназії №10 у Фастові була сформована міждисциплінарна проєктна команда за участі Генерального проєктувальника, субпідрядника, представників Фастівської громади та U-LEAD. У ході громадських обговорень були презентовані концептуальні рішення, а зауваження й побажання мешканців громади інтегровані у фінальну версію проєкту. В результаті громада отримала проєктну документацію інноваційного, інклюзивного та енергоефективного освітнього простору класу А з сучасним багатофункціональним укриттям. Реконструкція гімназії стала прикладом реалізації принципу Build Back Better — тобто відновлення з акцентом на стійкість, доступність, інклюзивність і довгострокову якість. У проєкті враховано сучасні державні будівельні норми та створено простори, що відповідають реальним потребам користувачів і адаптуються до майбутніх викликів», — зазначає керівник проєкту від DELTA Ukraine Денис Новицький.

Наразі триває пошук фінансування для реалізації проєкту.