Прогноз тенденцій українського ритейлу у 2025 році

06.11.2024   |  Новини

Чому українці все більше обирають локальні товари, як швидка доставка стала важливою умовою покупок та які рішення мають впровадити ритейлери, щоб залишатися актуальними у 2025 році. У 2024 році український ритейл продовжує змінюватися під впливом війни, економічних викликів та нових технологій. Агенція digital-маркетингу Inweb проаналізувала, які тенденції актуальні в українському ритейлі у 2024 році та на базі аналізу спрогнозувала тенденції у 2025 році.  Це дослідження допоможе розібратися, як кризи та нові технології формують ринок, і що з цього варто враховувати для бізнесу.

Тренд 1. Оптимізація ланцюгів постачання

Під час криз, таких як COVID-19 та війна, логістика стає ключовим фактором стабільності ритейлу. Повномасштабне вторгнення країни агресора змусило українські компанії переорієнтувати постачання на внутрішній ринок і місцевих постачальників, що допомогло уникнути дефіциту товарів. Тому на полицях ритейлерів все частіше можна помітити товари українського виробництва. І це подобається споживачам.

У 2024 році зміна в пріоритетах українців стає все помітнішою: вони все більше підтримують національних виробників та обирають їх продукти. Згідно з дослідженням, проведеним дослідницькою компанією Gradus Research на замовлення Міністерства економіки України у 2024 році, 92% українців підтримують програми, які стимулюють купівлю українських товарів, а 46% свідомо обирають продукцію місцевого виробництва.

Тренд 2. Заощадливість споживачів

Тренд на економність споживача чітко демонструє дослідження міжнародної корпорації у сфері аудиторських та консалтингових послуг Deloitte. Війна та інші економічні виклики змусили українців переглянути свої витрати та почати заощаджувати на різних категоріях товарів. Найбільше заощаджують на одязі та взутті (77%), товарах для дому та побутовій хімії (73%), а також на косметиці й парфумерії (70%). Це свідчить про те, що українці все більше фокусуються на базових потребах і намагаються зменшити витрати на другорядні категорії. Це означає, що бізнесу варто зосередитися на продажах базових продуктів або акційних пропозиціях для споживачів.

Тренд 3. Омніканальна цифрова адаптація

За даними дослідження Офісу з розвитку підприємництва та експорту, більш ніж половина (57%) опитаних експертів ринку переконані, що роль традиційного магазину суттєво змінюється. Фізичні магазини поступово перетворюються на багатофункціональні хаби, де реалізуються різні канали продажу. Традиційні простори більше не обмежуються продажем товарів, а стають частиною омніканальної стратегії, де є як офлайн, так і онлайн процеси. Однією з таких змін є виділення більшого простору для видачі онлайн-замовлень, а також впровадження моделей, подібних до drive-thru, де покупці можуть забирати товари, не покидаючи авто. Тож ритейлерам варто звернути увагу на мобільні додатки та цифрові каталоги  ці рішення зроблять процес покупки ще зручнішим для клієнтів.

Також протягом наступних п’яти років очікується активний розвиток віртуальних шоурумів, де споживачі зможуть переглядати товари та купувати онлайн, що забезпечить ще більшу зручність.

Віртуальних магазинів стає все більше, оскільки зростає популярність онлайн-шопінгу серед споживачів. B2B-платформа Sellers Commerce дослідила, що у 2024 році близько третини людей у світі роблять покупки онлайн, що приносить галузі $6 трлн. Очікується, що до 2027 року ця сума виросте до $8 трлн. За даними дослідження міжнародної корпорації у сфері аудиторських та консалтингових послуг Deloitte, найбільш популярні категорії для покупок в інтернеті  це електроніка та побутова техніка (26%), косметика та парфумерія (19%), одяг та взуття (17%). Це свідчить про те, що споживачі все більше прагнуть до зручності та доступності онлайн-шопінгу.

Попри популярність онлайну, офлайн-формат залишається важливим аспектом ритейлу. Після суттєвого зниження частоти офлайн-покупок у 2022 році через війну та питання безпеки, у 2024 році спостерігається відновлення цього сегменту. За даними дослідження міжнародної корпорації у сфері аудиторських та консалтингових послуг Deloitte, частота покупок у фізичних магазинах зросла на 9%. Українці найчастіше купують продукти харчування (85%), алкогольні напої (79%) та товари для дому та побутову хімію (72%).

Тренд 4. Фокус на швидку доставку

Тренд на швидку доставку продовжує набирати обертів у 2024 році. За даними консалтингової компанії Invesp, майже половина покупців стверджує, що доставка в день замовлення підвищує ймовірність того, що вони будуть робити покупки онлайн. За даними Statista, ця тенденція сприяє розвитку ринку доставки «день-у-день», вартість якого, за прогнозами, у 2025 році становитиме 18,3 мільярда доларів.

Тренд 5. Етика та соціальна відповідальність

У 2025 році успішними будуть ті бренди, які вибудовують міцні емоційні зв’язки зі своєю аудиторією через спільні цінності та реальні дії. Сучасні споживачі, особливо покоління Z і міленіали, очікують не тільки якісних продуктів, а й відданості брендів соціальним і моральним принципам. За даними сервісу моніторингу згадок Sprout Social, 72% людей вважають, що бренди повинні робити позитивний внесок у суспільство, 64% хочуть, щоб бренди використовували свої ресурси для допомоги людям, а 48% очікують, що компанії будуть підвищувати моральні стандарти.

Прогноз тенденцій на 2025 рік

Спираючись на аналіз можна виділити основні тренди та рішення, які варто розглянути ритейлерам для підготовки стратегій у 2025 році.

Збільшення асортименту товарів українського виробника

Очікувано, що тренд призведе до зростання національного виробництва і появи нових локальних брендів. Вони будуть цінними, оскільки місцевий ринок більше орієнтується на потребах українців, а також економний та швидкий у доставці. Патріотичний настрій в країні буде також збільшувати попит на товари українських виробників.

Допомагайте заощаджувати споживачам
Українці продовжують пріоритезувати витрати на базові потреби та відкладати другорядні покупки. Тож бізнес, який може запропонувати систему заощадження або транслює піклування про збереження коштів покупця завжди буде у виграші.

Переосмислення офлайн-магазину та інтеграція ШІ-технологій

Ритейлерам варто розглянути можливість розробити віртуальні шоуруми, мобільні додатки, або інші цифрові рішення, які дадуть можливість споживачу отримати досвід наближений до офлайну, не виходячи з дому. Мається на увазі цифровий простір, де покупці можуть взаємодіяти з товарами так, ніби вони перебувають у реальному фізичному магазині, але роблять це онлайн. Водночас фізичні магазини можна трансформувати у місця для видачі товарів.

Також завдяки штучному інтелекту можна оптимізувати логістику та підвищити якість обслуговування клієнтів. Для цього можна розглянути такі варіанти рішень: роботизовані склади, ШІ-асистент, який підбирає персоналізовані товари покупцю, інструменти прогнозування попиту тощо. Приклад допомоги в логістиці  штучний інтелект вже сьогодні може «читати» ситуацію на дорогах у реальному часі. Він перевіряє погоду, затори, ремонти та інші фактори, щоб вибрати найкращий маршрут для логістики. Це допомагає економити пальне, доставляти товари швидше і працювати більш ефективно. Тож тут багато можливостей для зростання.

Швидка доставка

Попит на швидку доставку лише зростатиме. Тут варто розглянути варіанти розміщення власних поштоматів або острівків ближче до місць перебування ваших клієнтів. Це можуть бути житлові квартали, офіси тощо. Головне  чим ближче до вас добиратися споживачу, тим більше ймовірність, що він у вас купить.

Свідомий бізнес

У 2025 будуть продовжувати цінуватися компанії, які інвестують у соціальні ініціативи, підтримку спільнот і прозорість бізнесу. Тут можна розглянути колаборації з різними неприбутковими організаціями, підтримку діями важливих соціальних тем для цільової аудиторії тощо.