Сьогодні споживач потребує максимальну концентрацію інфраструктури в одному місці — експерт

11.06.2021   |  Новини

Генеральне планування міст стало наріжним каменем усіх дискусій в архітектурному середовищі, оскільки COVID-19 змінив стиль життя людей, та їх пріоритети. Про це розказав Віталій Бойко  під час Smart Building Forum, в ексклюзивній панелі «Планування і оновлення міст: виклики сьогодення».

Під час свого виступу, Віталій навів цифри з дослідження NAI Ukraine та розповів як витрачали свій час мешканці Лівого берегу протягом тижня у доковідний період. Майже 60% займала робота, 12%  на логістику, решту часу займав активний lifestyle. Драйвером для вибору місця для життя було розташування офісу, але пандемія змінила все кардинально.

Дослідження компанії McKinsey демонструє, що люди в усьому світі не планують працювати виключно в офісі, 60% планують дистанційну роботу. Відповідно, lifestyle про який ми говорили вище стає не актуальним для великої кількості населення, особливо для представників креативної економіки, за якою майбутнє і, яка є наступним етапом розвитку людства. Тому залежність від центру міста, де зусереджені основні робочі місця, нівелюється. «Люди надають перевагу work from home і не хочуть витрачати час на те, щоб дістатися роботи, вони обирають місце, де хочуть жити. Тому lifestyle споживача диктує девелоперам нові умови. Найдорожчий ресурс  це час. Усі потреби, починаючи від робочого місця, і закінчуючи медичними, освітніми, спортивними потребами, шопінгом повинні закриватися в 20 хвилинній пішохідній доступності. Також повинна закриватися потреба в соціалізації, а навколишнє середовище має бути екологічним»,  зазначив Віталій.

Вперше ця ідея була озвучена в 1961 році, в наші дні вона допомогла виграти вибори меру Парижа, також такі райони є в Копенгагені, райони супер-блокс в Барселоні. Урбаністи Парижа називають такий підхід омлетом, тому що все життя, всі гроші сконцентровані в центрі, там найвищі ціни, насичена інфраструктура, все змішане. Мер Парижу запропонувала мікрорайон в 15 хвилинній пішохідній доступності, тобто багато яєшні в одному місці. Це вже не Mixed Use, а велика кількість функцій, які розміщені в пішохідній доступності. Ця теорія важлива, бо зараз розробляються не однотипові райони, а Blended Use, коли всі потреби споживачів прив’язані до одного району.

Для Києва такі проєкти не є новими, формат «міста в місті» представлені у значній кількості. Можливо, вони ще не ідеально відповідають сучасним світовим тенденціям, вони не генерують ВВП, окрім невеликої комерції на стріт-рітейлі, може не вистачати рекреаційної інфраструктури, але перевагою житла таких районів є ціна. В одній і тій географічній точці можуть бути два житлових комплекси, де квартира в одному може бути дорожча в діапазоні від 20 до 200 відсотків, ніж в іншому.

Коли девелопери чують про інфраструктуру, то перша реакція негативна, адже це додаткові інвестиції, але саме інфраструктура робить житло дорожчим.«Інвестиції в інфраструктурні проєкти на рівні 20% від загального кошторису дозволяють збільшити ціну за кв.м в середньому на 3070%. Ми нарешті переходимо до впровадження світових тенденцій з розвитку житлових масивів, районів, міст, коли інфраструктура, житлові приміщення, комерційна складова, соціальні простори та продумана транспортна логістика не лише є набором функцій та елементів житлової забудови, а повноцінним ЄДИНИМ простіром для життя»,  зазначив він.

Сьогодні споживач потребує Blended Use, максимальну концентрацію інфраструктури в одному місці. Тому класичне зонування територій, де домінують Single Use проєкти, потрібно переглядати, а вже існуючи райони потребують переосмислення територій. Саме при розробці проєктів реновації найяскравіше проявляється дієвість підходу Research Led Approach to Design  коли аналітика потреб аудиторії, прогнозування розвитку територій та економічні показники проєкту є базисом, на якому розробляються архітектурні та дизайнерські рішення.
Саме завдяки детальному розгляду потреб аудиторії та розробці проєктів за для максимальної відповідності її Lifestyle все частіше девелопери (не лише закордонні, а й українські лідери ринку) відходять від розробки єдиного, класичного мастерплану, а починають розробляти додаткові Економічні, Цифрові (адже сучасні технології вже давно інтегровані в наше повсякденне життя) та Культурні мастерплани своїх проєктів. Цей підхід дозволяє створювати не просто житлові комплекси, а повноцінні простіри для життя, а девелопери перетворюються на Place Makers  творців життєвого простіру громад.