Як ринок будівельних матеріалів відреагував на карантин. Думки експертів

28.04.2020

Нещодавно Property Times проводив опитування щодо ситуації на будівельних майданчиках Києва під час карантину, забудовники запевнили нас, що роботи тривають здебільшого за графіком. Але це стосується тих гравців ринку, які мають запас міцності, дрібні забудовники змушені були поставити будівництво на паузу. Це підтверджує опитування виробників будівельних матеріалів, які говорять про падіння обсягів виробництва і реалізації.

Property Times пропонує ознайомитися з опитуванням гравців ринку будівельних матеріалів.

Роман Скільський, виконавчий директор Асоціації «Укрцемент»

За підсумками роботи галузі у першому кварталі 2020 року спостерігалося незначне збільшення обсягів виробництва цементу. В порівнянні з аналогічним періодом минулого року випуск цементу підприємствами Асоціації «Укрцемент» зріс на 5,1% та склав 1 млн 636 тис. тон. Через теплу і суху зиму активний ріст обсягів виробництва цементу був у січні — на 24,4% і лютому — на 9,5%, а вже у березні відбулося падіння на 5,7% до березня минулого року. Така зміна динаміки сталася через кризові явища в глобальній та вітчизняній економіці, спричинені  пандемією CОVID-19 і пов’язаним з нею спадом споживання.

Можна було б чекати подальшого суттєвого падіння попиту (на 30, навіть 50%), але ставка робиться на програму Президента та Уряду України «Велике будівництво», метою якого є зведення сотень шкіл, дитячих садків, лікарень та тисяч кілометрів автомобільних доріг, частка яких — у бетоні, що може створити стійкий попит на цемент у другій половині 2020 року. 

Проте, проблема для цементної галузі України у цей час полягає також і в тому, що криза на внутрішніх ринках змушує багато іноземних компаній шукати нові ринки для збуту продукції, зокрема ті, які є менш захищеними від імпорту обмежувальними заходами своїх урядів.

Сусідня Туреччина, сумарна потужність з виробництва цементу якої більш, ніж у 10 разів переважає потужність української цементної галузі, продовжує стрімко нарощувати експорт до України (у 2019 році ріст у 9,6 разів порівняно з 2018). При цьому вітчизняний ринок цементу не росте протягом останніх трьох років, при більш як 20% резерві встановлених потужностей цементних підприємств України, і будь-яке суттєве збільшення імпортних потоків відразу відбивається на національних виробниках.

В подібній ситуації уряди Казахстану, Вірменії та ряду інших країн різко обмежили імпорт цементу, в першу чергу турецького і іранського — двох найбільших у регіоні країн-експортерів цементу. Це дозволяє їм підтримати свої вітчизняні цементні компанії у важкий кризовий час та зберегти необхідну виробничу інфраструктуру. Такі ж дії потрібно зробити і Уряду України. Одним з останніх вдалих прикладів обмежувальних дій стало внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів № 287, за якими  запроваджується принцип дзеркальності обмежувальних карантинних заходів при транскордонних перевезеннях вантажів.

Прикро, але це розпорядження не виконується стосовно перевезень з Турецької Республіки, де принцип дзеркальності у вигляді 14-денного карантину досі не застосовується Україною до перевезень турецьких вантажів автомобільним і, особливо, морським транспортом, тоді як це обмеження повною мірою діє стосовно українських перевезень до Туреччини.

В кризовий час надважливим завданням є збереження українського цементного виробництва, бо це понад 2 млрд євро прямих іноземних і внутрішніх інвестицій, робочі місця і фінансування соціальних програм.

Віталій Пукіш, комерційний директор ПБГ «Ковальська»

Динаміка продажів продукції ПБГ «Ковальська» безпосередньо залежить від ситуації в будівельній галузі, а забудовники зараз констатують суттєве зниження попиту на об'єкти житлової нерухомості.

За нашими оперативними оцінками, в Києві та Київській області з початку введення карантинного режиму, було призупинено не менше 50 різних об'єктів житлового будівництва. А більшість з тих забудовників, які не зупинили роботи на майданчиках, мусили уповільнити їх динаміку, збалансувавши її з попитом на житло, а також розміром власних резервів для продовження будівництва.

Маю зазначити, що динаміка продажів будівельних матеріалів в березні для нас все ще була стабільно високою. Однак уже в квітні ми зафіксували зменшення продажів основної будівельної продукції (бетон, залізобетон і ФЕМ) в середньому на 30% в порівнянні з показниками за аналогічний період минулого року. Втім, винятком у цій статистиці є продукція нашої торгової марки Siltek. Продажі сухих будівельних сумішей Siltek, попри загальну кон'юнктуру ринку, демонструють достатньо стабільну динаміку як для поточних умов і на сьогодні перевершують наші сподівання.

За нашими прогнозами, попит на об'єкти житлової нерухомості, як і активність забудовників почне поступово відновлюватися в третьому кварталі 2020 року, якщо в кінці другого кварталу карантинні заходи будуть ослаблені достатньо, щоб повернення до нормального життя спонукало людей інвестувати в житло. Відповідно, ми очікуємо, що слідом за активізацією робіт на будівельних майданчиках великих забудовників, відновиться і попит на основні групи будівельних матеріалів.

До слова, на будівельних майданчиках об'єктів «Ковальська Нерухомість» тривають будівельні роботи. Ми тримаємо оберти і виконуємо зобов'язання строго за наміченим планом, адже маємо достатньо власних ресурсів і самі себе забезпечуємо будівельними матеріалами.

Андрій Озейчук, директор Rauta

Спорудження комерційних будівель — це відносно тривалий процес, який займає в середньому від 6 до 12 місяців. Оскільки карантин в Україні триває лише місяць, то по більшості проектів поставки каркасу і огороджувальних конструкцій здійснюються у відповідність з планами. При цьому в деяких забудовників на об'єктах спостерігається уповільнення швидкості монтажу в зв'язку зі складнощами приїзду фахівців на будмайданчик.

Поставка і монтаж огороджувальних конструкцій знаходиться на такому етапі будівництва, коли «коробку» будівлі доцільніше завершити повністю, ніж зупиняти на стадії зведення каркасу. У такому випадку всі конструкції і внутрішній простір будівлі будуть захищені та за нормалізації економічної ситуації проект можна буде продовжити без додаткових витрат.

У сегменті сендвіч-панелей надійність пропонованих рішень — це сукупність якості продукції, комплектності поставки, оптимізації проекту і надійності постачальника. У кризові моменти інвестори довіряють найбільш стійким компаніям, звертаючись до яких, можна бути повністю впевненим у високій якості продукції, точних термінах поставки і професійному монтажі. Тому сьогодні ми ведемо активну роботу з постачання сендвіч-панелей на багатьох об'єктах комерційного будівництва.

Важливо зазначити, що більшість об'єктів, по яким сьогодні ведуться переговори або поставляється продукція, були розпочаті до карантину, а запускати нові проекти інвестори поки не поспішають. При істотному збільшенні тривалості карантину, в 2020 році ми очікуємо скорочення кількості нових будівельних проектів на 15–25% і, відповідно, зменшення обсягу ринку будматеріалів.

Навіть якщо карантин закінчиться в найближчому майбутньому, має пройти деякий час, щоб інвестори відчули стабільність і почали вкладати кошти в нові проекти. Тому початок відновлення активного будівництва можливий через 3–9 місяців після зняття жорстких карантинних обмежень.

Сергій Положай, генеральний директор Steko

Будівництво нових будинків зупиняється, багато хто заморожує майбутні проекти. Вже зрозуміло, що обсяги ринку зменшуються в два-чотири рази порівняно з попередніми періодами. При замороженому ринку будівництва вікна не знадобляться.

Якщо ж говорити про приватних клієнтів — а ми в основному працюємо з ними, то замовлення є, незважаючи на карантин. Тому наше виробництво працює.

На яку хронологію подій варто розраховувати? Сподіваємося, що влітку-восени економіка в нашому сегменті стабілізується, потім почнеться підйом. Осінь покаже, хто і як був готовий до відновлення своїх виробничих потужностей.

Аналітики одностайні в тому, що формуватиметься відкладений попит, а потім почнеться рух і стане ясно, хто і на якому етапі стартує.

Ті бізнесмени і підприємства, хто розгубили всіх людей (співробітників) або клієнтів (замовлення), почнуть спочатку. Наприклад, навчені дилери, які в хороших відносинах з виробником і мають додаткові знижки, — швидко повернуться в роботу. Партнери пам'ятатимуть, що в гірші часи ми їх підтримали.

Поки ж всі виробники різко оптимізують свої витрати, намагаються бути «дешевше» один одного. Майже у кожного є певний запас міцності, у когось він, можливо, невеликий. Щоправда, у когось його, мабуть, немає взагалі. Зараз просто працювати недостатньо, потрібні надзаходи і надзусилля.

На початку року, до карантину, аналітики вважали, що ринок металопластикових вікон України може впасти в 2020 році на 8–10% в кількісному вираженні з 6 млн до 5,5 млн одиниць і зміститися в сегмент «стандарт» або «преміум». В даний час обговорюються кілька песимістичних прогнозів щодо подальшої стратегічної роботи в зв'язку з ізоляцією в Україні. План з виробництва зараз створюється максимум на один тиждень, з огляду на те, як швидко все змінюється.

Фінансові ризики в майбутньому допоможуть зменшити позитивна репутація та швидкість реакції на зміни обставин.

Підготувала Ірина Настич