«План Б у девелопменті» або як діяти, коли весь твій бізнес опинився за 40 км від лінії фронту
Новини партнерів
Коли місто, в якому ти будуєш, стає прифронтовим, а твій бізнес — заручником війни, лишається два варіанти: зупинитися або знайти «План Б». Про те, як діяти в умовах повної невизначеності, розповів Марк Марченко, засновник, CEO SENSAR та співзасновник UniClinic, на Всеукраїнському будівельному саміті. Його виступ «План Б у девелопменті» став одним із найбільш обговорюваних, адже зачіпав не просто бізнесові аспекти, а питання виживання та трансформації ринку нерухомості в умовах війни.
У перші тижні повномасштабної війни компанія та її проєкти опинилися всього за 40 км від лінії фронту. Будівництво — галузь, що вимагає стабільності та довгострокових перспектив, яких на той момент просто не існувало. Та попри це, бізнес не лише вистояв, а й адаптувався.
Антикризовий менеджмент в дії
У своєму виступі забудовник відкрито зазначив про події 24 лютого 2022 року, що цей день став кінцем для всіх — і для країни, і для бізнесу, коли здавалося, що виходу немає. Проте в критичний момент прийшло розуміння: якщо зупинишся ти — зупиниться все. Тому в команді почали розробляти стратегію, яка допомогла зберегти та масштабувати бізнес попри війну.
«Ринок нерухомості більше не може існувати за старими правилами. В умовах невизначеності девелоперам потрібен детальний план Б та ціла стратегія адаптації. Саме це сьогодні вирізняє компанії, які не лише виживають, а й розвиваються», – підкреслив спікер.
Забудовник розповів, що найважливішими рішеннями стали: релокейт бізнесу та масштабування на Заході України; адаптація пропозиції до попиту, який кардинально змінився; збереження команди. На останньому спікер звернув особливу увагу та зазначив, що ті бізнеси, які, в першу чергу, підтримували співробітників (виплата заробітної плати, коли підприємство не працює, допомога у знаходженні житла, повернення в Україну людей, які виїхали) змогли швидше відновитися та адаптуватися до умов війни.
Будівництво у прифронтовому місті як маркетингова стратегія
Цікавим висновком стала інтерпретація будівництва у Запоріжжі як маркетингові витрати. В умовах війни логічно було б призупинити всі проєкти у прифронтовому регіоні, але у SENSAR Development пішли іншим шляхом. Компанія продовжила будівництво, попри ризики та складнощі. Це непросте рішення дозволило зберегти довіру інвесторів та репутацію компанії. У 2023 році було добудовано та сдано в експлуатацію житловий комплекс та дві клініки.
Війна змінила ринок: що далі?
Ринок нерухомості усе більше трансформується. Забудовники працюють над тим, аби представляти повну лінійку дохідної нерухомості, на яку в останній рік усе більше звертають увагу.
Аналітичні дані свідчать, що податкові надходження від туристичної галузі у 8 областях України за три роки зросли вдвічі. Тому готелі, апарт-готелі та комерційна нерухомість — перспективні напрями для девелоперів та інвесторів.
Також аналітика демонструє, що попри складні умови, українці мають рекордні заощадження — 752,4 млрд грн (НБУ, 2024). Це означає, що гроші є, а отже — є й попит на альтернативні варіанти інвестування.
Досвід нової генерації забудовників доводить: виживає той, хто готовий змінюватися. Війна змінила правила гри, але дала можливість тим, хто не боїться ризикувати, знаходити нові шляхи для розвитку. План Б у девелопменті — це не просто запасний варіант, а стратегія дій, яка рятує бізнес у найскладніші часи.
Також читайте: Тренд дохідної нерухомості продовжує розвиватися в Україні: аналітика від компанії SENSAR Development