Попит на комерційну нерухомість в житлових комплексах поступово відновлюється. Розбираємо головні тенденції
Цей рік демонструє деяке пожвавлення попиту на комерційну нерухомість в житлових комплексах. Однак в умовах війни, зростаючої інфляції та економічного спаду позначилися нові тенденції. Про них Property Times розповіла керівниця департаменту продажів Greenville Park та Greenville на Печерську Сусанна Караханян.
Зараз попит на комерційні площі в житлових комплексах тримається за рахунок декількох головних чинників. Інвестори поступово повертаються в Україну, а комерційні приміщення вони розглядають як більш надійний актив у порівнянні з банківськими депозитами або житловою нерухомістю. У свою чергу, зростання собівартості будівництва автоматично призводить до зростання цін на квадратний метр комерційної площі.
«До того ж у клієнтів є попит на інфраструктуру на території комплексу. Все більше людей обирають автономність, коли все необхідне для життя знаходиться в пішій доступності — магазини, салони краси, коворкінги, спортзали, кав’ярні, банки, аптеки, медичні заклади, дитячі садки тощо. Особливо це помітно в Києві. У цьому також зацікавлені власники бізнесу, які купують чи орендують приміщення, тому що мешканці ЖК — це велика та постійна клієнтська база», — зазначає Сусанна Караханян.
Найбільшим попитом сьогодні користуються відносно невеликі приміщення (до 100 кв. метрів), де можна облаштувати кав’ярню, аптеку, барбершоп чи салон краси. Більш помітною стала тенденція, коли девелопери утримують комерційні приміщення від продажу до введення комплексу в експлуатацію. Це робиться для того, щоб якісно наповнити ЖК саме тими бізнесами, в яких є реальна потреба у мешканців.
Щодо портрету інвестора, то, за словами представниці Greenville, можна виділити дві основні групи клієнтів: безпосередньо власники бізнесу та ті, хто інвестують в комерцію для збереження і примноження коштів.
«Перші шукають приміщення під свої цільові потреби. Вони глибоко аналізують аудиторію мешканців ЖК, конкурентне середовище, для них дуже важлива локація. Другі мають лише одну мотивацію — інвестувати кошти для збереження та примноження. Вони шукають ті приміщення, які швидко дають результат у вигляді прибутку», — підкреслює експертка.
Таким чином, в процесі продажу комерційних площ стикаються інтереси кількох зацікавлених сторін: девелопера, як медіатора процесу; інвестора, який шукає максимально капіталізувати свій актив; бізнес, який шукає широку клієнтську базу та максимально вигідну орендну ставку; мешканців, як кінцевого споживача послуг або товарів.
Отже, якщо раніше житлові комплекси наповнювалися комерцією за подекуди хаотичним та несистемним принципом, то зараз девелопери намагаються робити це згідно з концепцією ЖК та аудиторії мешканців. Саме тому забудовники зараз більш уважно ставляться до вибору бізнесів, які будуть представлені на перших поверхах їхнього комплексу.
Ефективний розвиток комерційної інфраструктури в житлових комплексах залежить насамперед від того, наскільки гармонійно поєднуються потреби мешканців із можливостями, які може запропонувати бізнес.