Ринок комерційної нерухомості сьогодні відновлюється найважче. Що користується попитом у бізнеса?
На ринку продажу комерційної нерухомості в Україна за минулий рік пропозиція скоротилася на 68%, такі дані надає аналітичний портал OLX Нерухомість. Саме це сегмент найдовше оговтується від руйнівного впливу війни. Змінився і портрет покупця комерційної нерухомості.
За словами комерційного директора девелоперської компанії Greenville Дана Сальцева, до повномасштабного вторгнення основними покупцями комерційної нерухомості були інвестори, які викупали приміщення для подальшої здачі в оренду або перепродажу. Сьогодні ж основний покупець — це той, хто безпосередньо планує вести власний бізнес в цьому приміщенні.
«Найбільший попит зараз спостерігається на невеликі продуктові магазини, приватні стоматологічні кабінети, аптеки, консультаційно-діагностичні медичні заклади, салони краси, кав’ярні тощо. Головним чином, покупають невеликі приміщення — до 75 кв. метрів. Зараз інвестори готові вкладатися в комерційні приміщення лише у готових об’єктах або тих, що перебувають на фінальних стадіях будівництва», — розповідає комерційний директор Greenville.
Попит на комерційну нерухомість залишається стабільно низьким. За даними аналітиків, у Києві протягом минулого року попит на оренду офісних приміщень зріс на 8%, на оренду торговельних приміщень — знизився на 11%. На ринку продажу комерційної нерухомості в Україна пропозиція скоротилася на 68%. Відіграє свою роль і чинник сезонності: з весни очікується деяке пожвавлення на ринку, але суттєво на попит воно не вплине.
Змінилися пріоритети в орендарів офісних приміщень. Класичні великі офіси втрачають популярність. Їм на зміну приходять невеликі коворкінгові приміщення до 200-300 кв. метрів, компактні офіси та гнучкі робочі простори. Головна причина — перехід на дистанційний чи гібридний графік роботи. Такий формат дозволяє бізнесу орендувати приміщення без довгострокових зобов'язань, що є особливо актуальним в умовах невизначеності. Ця тенденція, скоріше за все, зберігатиметься надалі.
Девелоперу необхідно інтегрувати комерційні приміщення таким чином, щоб вона не зруйнувала життєве середовище та не призвела до конфліктів з мешканцями. Логічно продавати комерційні площі під ті формати, в яких зацікавлені мешканці ЖК.
«На етапі проектування важливо продумати функціональне призначення комерційних приміщень. Яко ми бачимо, що воно ідеально підходить для ресторана чи невеликої приватної пекарні, то передбачаємо додаткову вентиляцію достатньої вхідної потужності електроенергії. Для кросфіт-зони чи тренажерного залу необхідна додаткова звукоізоляція», — зазначає представник Greenville.
Комерційна нерухомість у Києві, Львові, Дніпрі та інших великих містах продовжує користуватися відносним попитом, хоча його масштаби не можна порівняняти з періодом до повномасштабного вторгнення. Основний фактор впливу на комерційний ринок — глобальна геополітична та економічна нестабільність, спричинена воєнним станом. Через це потенційні покупці та орендарі змушені обмежувати витрати та відкладати інвестиційні рішення, що створює ефект відкладеного попиту. На думку більшості експертів, весною ринок збереже стабільність, однак, залишатиметься в режимі економічної невизначеності.
Читайте також: Дипломатія на підвищених тонах. Чи може скандал в Овальному кабінеті вплинути на український ринок нерухомості?