У сфері логістики в Україні з’явилися перші ознаки перенасичення — аналітик

22.04.2025   |  Новини

Після завершення війни орієнтація складських потужностей може зосередитись не на внутрішнього, а на європейського споживача. Такий прогноз дали аналітики під час української логістики під час «XIV Логістичного інноваційного форуму 2025», пише Property Times.

Зокрема, як повідомляє Центр транспортних стратегій (ЦТС), логістичний ринок виходить на хитку рівновагу. Активне відновлення після падіння в 2022 році вже завершилося і відбувається не так швидко, як це було в 2023 і в 2024 роках.

Якщо в листопаді 2024 року йшлося про 20% зростання вантажообігу порівняно з 2023 роком, то за підсумками першого кварталу 2025-го цей показник складає майже 16%.

«Але ми розуміємо, що йдеться можливо і про 25-30% за рахунок тіньового бізнесу і перевезень, які не йдуть у офіційну звітність», — зауважив старший консультант аналітичного відділу Pro-Consulting Андрій Мокряков.

У порівнянні з 2021 роком, нині вантажообіг складає 65%. «Ми розуміємо особливості статистики, що там і металіургійні вантажі, які відвантажувалися із портів Донецької та Херсонської області, там і продукція підприємств, які зараз зруйновані, або перебувають у окупації. Тому на сьогодні цифра яка може свідчити про позитивний результат — це десь 75-80%», — прокоментував ситуацію Мокряков.

Водночас, вакантність складів, у порівнянні з осіннім показником у 1,8%, підвищилася і складає понад 3%, каже аналітик, і зауважує, що це «здоровий показник, який спостерігався в 2017-2019 роках і в 2021 році».

За словами Андрія Мокрякова, на початку 2025 року особливо посилилася проблема ліквідності для всіх компаній. У сфері послуг суттєво зменшилися обсяги замовлень, наголосив він, підбиваючи підсумки 2024 року.

Ланцюги постачання на певних етапах порушено, каже аналітик, саме тому й постала проблема з обіговими коштами. Він констатує, що протягом першого кварталу 2025 року ця проблема відчувалася значно більше, ніж протягом двох попередніх років.

Слідкуйте за новинами в нашому Телеграм

Інший виклик для галузі — брак персоналу. «Якщо опускати проблему мобілізації, міграції та гендерної складової, зараз постала інша проблема — усі випускники, які тепер починають свою професійну кар’єру, починали навчатися під час пандемії. Через дистанційне навчання якість освіти різко впала. Це відчувають нині не тільки логістичні компанії. Ми в себе теж це відчуваємо», — каже експерт.

Також він відзначає перші сигнали перенасичення галузі. «Протягом 2023-2024 років дуже багато проєктів стартувало в західних областях. Тепер, коли вони вже добудовані, постало питання — як їх заповнити», — пояснює Андрій Мокряков.

За його словами, зараз триває стадія активної підготовки до побудови кількох великих логістичних об’єктів і під Києвом, і на заході. Це свідчить про те, що попит залишається, але із переорієнтацією на європейського клієнта.

Ще один аспект, що впливатиме на ринок, — будівництво євроколії в Україні. На думку Андрія Мокрякова, це змінить структуру ринку перевезень.

«Ми розуміємо, що до реалізації оптимістичного і дуже гучного проєкту, який передбачає будівництво євроколії до Харкова, Дніпра або до Одеси, ще дуже далеко. Але забезпечення цього сполучення хоча би на території західної та центральної України можливе у відносно адекватному довгостроковому періоді», — наголосив він.

За словами Мокрякова, цей період може скласти в середньому 5-7 років. Будівництво залізничної колії європейського формату, на думку аналітика, матиме прямий вплив на розвиток галузі. Це може змінити структуру попиту на ринку складської нерухомості, змінити тип вантажів, які перевозяться, і сам транспорт.

Читайте також: Індустріальні парки України: підсумки 2024 року