В Україні планують зробити 30% доріг цементобетонними за 20 років

07.08.2020   |  Новини

Наразі в Україні лише 1,4% цементобетонних доріг. Втім, вже у найближчому майбутньому цей показник може почати зростати. Про такі можливості у середу, 5 серпня говорили на заході, організованому «Укравтодором». Окрім Державного агентства автомобільних доріг в обговоренні взяли участь представники Асоціації виробників цементу України «Укрцемент», ДП «ДержДорНДІ», Національної асоціації дорожників України та Міністерства інфраструктури України.

Головною ж метою заходу стала презентація Програми розвитку цементобетонних доріг в Україні.

Зокрема, учасники розповіли про можливості, які відкриє ця Програма, назвали чіткі терміни для її запровадження та пояснили, чому саме за цементобетонними дорогами майбутнє. Участь в презентації взяли Міністр інфраструктури України Владислав Криклій, голова «Укрцементу» Павло Качур, народний депутат України, голова міжфракційного об’єднання «За Велике будівництво» Олена Шуляк. Крім того, про мережу цементобетонних доріг розказав голова «Укравтодору» Олександр Кубраков, ключові положення Програми озвучив директор ДП «ДерждорНДІ» Артем Безуглий, а очільник національної Асоціації дорожників України Микола Березовський розповів про технічну та кадрову готовність галузі дорожнього будівництва.

Амбітні плани: 30% цементобетонних доріг до 2040

Зважаючи на суттєві плюси такого покриття, представники держави та бізнесу розробили Програму розвитку цементобетонних доріг в Україні на 20212025 роки, яка має всі шанси стати державною цільовою програмою. За словами народного депутата Олени Шуляк, за попередніми розрахунками проєкт коштуватиме 95,5 млрд гривень. Планується залучати кошти державного та місцевих бюджетів, а також ресурси міжнародних фінансових організацій.

Народна обраниця також зазначила, що при впровадженні програми кожна гривня, яка вкладається в будівництво бетонних доріг, залучатиме в 6 разів більше додаткових коштів в суміжні галузі. Таким чином, інвестиційний мультиплікатор зможе, за підрахунком авторів Програми, забезпечити ріст ВВП завдяки поверненню до 90% коштів в реальний сектор економіки.

«Наразі є такі плани, щоб до 2040 року досягнути такого ж показника, як і в Європі  30% доріг мають бути побудовані з бетону,  продовжує Олена Шуляк.  Під прицілом будуть Херсонська та Миколаївська області, де більш доцільно будувати такі дороги. Фахівці також вважають, що бетонні дороги вплинуть і на збільшення рентабельності вантажних перевезень».

Артем Безуглий наголошує, що головна мета Програми  активізувати економіку шляхом локалізації продукції та зменшення імпортозалежності від нафтових продуктів: «Ми хочемо мати чіткий план дій на 5 років, а також дати сигнал бізнесу, щоб вони купували техніку, розвивалися, вкладали в підготовку людей. Для нас також важливо, щоб ці проєкти будувалися за схемою design&build  сам проєктую, сам будую. Тобто важливо, щоб компанії конкурували технологіями».

Програма розрахована не тільки на дороги державного значення, а і місцевого. Ключовий показник Програми за словами Артема Безуглого, за 5 років довести показник кількості бетонних доріг в країні до 5%. У перерахунку на кілометри це близько 5000, майже 900 км з яких  міжнародні/національні/регіональні дороги, 2000 км  територіальні дороги, 2000 км  обласні та районні.

Прогнозується, що Програма забезпечить створення 6 000 нових робочих місць. Ця цифра є умовною, однак з огляду на поточний стан працевлаштування в дорожній сфері,  цілком реальною. Так, згідно з даними сайту «Дороги та робота» тільки за травень і червень 12,5 тис. робітників отримали роботу в галузі будівництва доріг.

Чому ж не побудувати бетонні дороги всюди?

Виникає питання: чому тоді держава не планує програму з забудови 100% бетонних доріг в України?
Варто зазначити, що міцність бетонних доріг забезпечується перш за все особливою технологією, яка включає створення та накладення кількох шарів на ґрунт. Іншими словами, процес будівництва бетонних доріг значно складніший і довший. Втім, будівництво перших бетонних доріг Дніпро-РешетилівкаКропивницький-Миколаїв та дороги в обхід Житомира дають перший і такий важливий досвід для української галузі будівництва.
Олександр Кубраков зазначає, що перший виклик при будівництві бетонних доріг  це організація обїзду.

В той час як при будівництві асфальтової дороги достатньо просто перекрити одну смугу, зміна покриття на бетон означає повне перекриття дороги. Крім того, будівництво бетонної дороги займає більше часу: звичайний бетон набирає міцність 28 діб, а використання сучасних домішок, здатних скоротити процес до 7 днів, здорожчує будівництво. Складнішими є бетонні дороги і з точки зору експлуатаційного утримання: тріщина в такому покритті може коштувати мільйони гривень. Бетонні дороги жодних помилок не прощають.

Тепер Програма знаходиться на затвердженні Уряду. Далі будуть обговорення, дискусії, деякі коригування в планах. Автори Програми впевнені, що зможуть подолати усі виклики та досягнути запланованих показників. Сучасні технології дозволяють значно прискорювати процес будівництва цементобетонних доріг, в Україні є якісна техніка та сировина, фахівці постійно набувають досвід, до того ж процес будівництва обов’язково супроводжується науково-технічними фахівцями. Іншими словами, Україна готова мати сучасні дороги та наслідувати найкращий світовий досвід в будівництві інфраструктури.

Раніше ми писали, чи потрібні Україні бетонні дороги?