«Велике будівництво»: чи потрібні Україні бетонні дороги?

10.07.2020

У межах національної програми «Велике будівництво» в Україні будують першу бетонну дорогу Н-31 Дніпро – Царичанка – Кобеляки – Решетилівка. Втім, для держави, яка планує ефективно витрачати кошти та водночас забезпечувати якісну інфраструктуру, однієї бетонної дороги явно недостатньо.

З початку березня в Україні триває національний проєкт «Велике будівництво». Держава планує протягом року побудувати понад 100 шкіл, 100 садочків, 100 стадіонів та 200 нових приймальних відділень лікарень. Крім того, у межах програми планується зробити капітальний ремонт або побудувати з нуля 6 500 км доріг до кінця 2020 року. Як стверджують у керівництві проєкту, «Велике будівництво» засноване на принципах енергоефективності та, відповідно, економії кошт громад. Попри амбіції та масштабність програми, досі будуть саме асфальтові дороги, що не відповідає інноваційним засадам проєкту. На відміну від бетону, асфальт має менший строк експлуатації, до того ж, не витримує впливу спеки, морозу, навантажень. Не має асфальт переваг і з точки зору екології, тоді як бетон має в основі виключно природні інгредієнти.

Світова практика VS Україна

По всьому світу активно розбудовуються дороги з бетону. Так, Естонський союз виробників будівельних матеріалів підрахував, що витрати при бетонному покритті на 40% менше, ніж при асфальтовому, якщо при порівнянних умовах зіставляти витрати на покриття шосе 2 + 2 протягом всього життєвого циклу дороги. Довгий час в Естонії вважали, що транспортні навантаження і частота руху не досягли того рівня, щоб ця технологія стала б прибутковою. Наразі це твердження спростовано і в країні починають розраховувати, на яких ділянках доцільно зробити бетонні дороги.

Дослідження Українського інституту майбутнього демонструє економічні ефекти від будівництва бетонних доріг до 2030 року в Україні. У дослідженні йдеться, що при будівництві цементобетонних доріг економічний ефект на ВВП України складе від 8,5 до 19,4 млрд доларів, в той час як для асфальтобетонних — максимум $3,3 млрд. 

У країнах ЄС кількість цементобетонних доріг — близько 40%, в США — 60%. В Україні цей показник лише 1%. При цьому тільки 26% українських доріг здатні витримувати навантаження великовагових авто, що свідчить про гостру проблему якості дорожньої інфраструктури. Це може призвести до значного погіршення безпеки на дорогах, а також до зниження середньої швидкості вантажівок.

Голова Асоціації виробників цементу «Укрцемент» Павло Качур зазначає, що віддавати перевагу асфальтованим дорогам — це означає залишатись імпортозалежними: «Переваги цементобетонних доріг очевидні, але Україна продовжує розбудову асфальтових, навіть попри численні мінуси такого покриття. Перш за все, треба розуміти, що асфальтове покриття робиться на основі бітуму — матеріалу з переробленої нафти. Тобто цей продукт в переважній більшості імпортний. Бути залежними від імпорту — в цьому випадку погана стратегія, особливо зараз, коли через коронакризу відбувається помітне падіння української економіки. Кожна гривня має значення, а ми, виходить, їх витрачаємо на імпортний бітум. За попередньою оцінкою цього року більше 20 мільярдів гривень буде витрачено на закупку бітуму. Значну частину цих коштів ми точно могли б залишити в економіці України! Цементобетонні дороги мають в основі виключно локальний складник собівартості. Це не тільки позбавляє імпортозалежності, а й забезпечує тисячі робочих місць та мільйони надходжень у держбюджет».

Розповсюджений міф про високу вартість бетонних доріг в Україні не відповідає дійсності. З урахуванням тривалості життєвого циклу бетонні дороги є значно вигіднішими. Так, життєвий цикл цементобетонного покриття становить 30-35 років, а в США, наприклад, аж 40-60 років. Життєвий цикл асфальтового покриття — лише 10-12 років. До того ж, гарантійний термін (термін, на який будівельні компанії беруть гарантійні зобов’язання при капремонті) є ще меншим. Для асфальту це 5-8 років, для бетонних доріг — 20-25 років.

Варто зазначити, що всі тенденції вказують на те, що рух дорогами з часом буде тільки збільшуватися. Наприклад, міжнародна інженерно-дизайнерська компанія ARUP прогнозує, що кількість машин на дорогах світу щорічно збільшуватиметься на 3%, до того ж більшість автомобілів буде рухатись по міських дорогах. Це вказує на те, що дорожня інфраструктура має змінюватися — бути більш інноваційною, міцною та стійкою. Саме таким рішенням може стати будівництво цементобетонних доріг.

Чому бетонні дороги такі міцні

Варто зазначити, що товщина бетонного покриття разом з ущільненим ґрунтом — близько 1,5 метри. Бетонна дорога налічує три шари: земля, підстильний шар — механічно  ущільнений щебінь — та власне бетонне покриття, яке може налічувати одразу кілька шарів. Так званий важкий бетон (верхній шар) має товщину близько 26 см. Крім того, у бетонному шарі встановлено армуючі елементи, які додають додаткової міцності покриттю, а також не дають бетонну зрушуватися під час нарізки швів.

Завдяки цьому бетонні дороги більш стійкі до великогабаритного та важкого транспорту: велика та міцна бетонна плита не прогинається під колесами вантажівок. Саме це є запорукою цільності дорожнього полотна, а значить і його довгої експлуатації.

Експерти ринку також вбачають в цьому ще один непрямий економічний ефект: скорочення витрат палива для автівок. Це стає помітним не у кожному конкретному випадку, а  в масштабах всієї країни, яка, до того ж, імпортує пальне.

Таким чином, затягуючи впровадження бетонного покриття, держава витрачає зайві кошти, приймає економічно невигідні рішення. Програма «Велике будівництво» наразі демонструє чудові результати, доцільно лише зробити кілька корекцій та зосередитися на більш інноваційних, екологічних та енергоефективних технологіях будівництва доріг у майбутньому.

Читайте також Коли в Україні почнуть масово будувати цементобетонні дороги

Текст: Анна Гергель

 


Читати інші статті