Електронна комерція змінить міський ландшафт Польщі

19.11.2024

Джерело: Property Forum

Згідно з останнім звітом компанії Cushman & Wakefield, ЦСЄ є одним з найперспективніших регіонів для розвитку електронної комерції. Крім того, дані Cushman & Wakefield показують, що на Польщу припадає більше половини обороту, зареєстрованого в регіоні ЦСЄ. Перспективи зростання польського сектору електронної комерції є ще більш позитивними, оскільки логістичні витрати в Польщі, які є стратегічно важливими для електронної комерції, на 18% нижчі, ніж у Чехії, і на 50% нижчі, ніж у Німеччині.

Згідно з даними eMarketer, очікується, що цього року світовий ринок електронної комерції становитиме понад 6 трильйонів доларів США, причому більше половини, або 3,2 трильйона доларів США, припадатиме на Китай. США посідають друге місце, з обсягом продажів електронної комерції майже втричі меншим — $1,19 трлн. За оцінками Statista, цього року європейська електронна комерція становитиме 8% світового ринку, а наступного року перевищить позначку в 600 мільярдів доларів після постпандемічного спаду. Зниження продажів електронної комерції у 2022 році, яке значною мірою пояснювалося слабшими показниками ключових західноєвропейських ринків — Великобританії, Німеччини та Франції — схоже, залишилося в минулому, і в найближчі роки, ймовірно, спостерігатиметься стійке зростання, хоча й повільніше, ніж у 2020-2021 роках.

«Ці три ринки продовжують генерувати 75% загального європейського обороту, що свідчить про значну диспропорцію між Західною Європою та ринками ЦСЄ, на які припадає близько 12%. Тим не менш, Центральна та Східна Європа була четвертим найбільш швидкозростаючим ринком у світі минулого року. За даними Cushman & Wakefield, більш детальний аналіз ринку ЦСЄ в цілому показує, що Польща лідирує з більш ніж половиною загального обсягу роздрібних продажів, за нею йдуть Чехія (12%), Румунія (майже 10%), Україна (7%) та Угорщина (6,5%)», — коментує Даміан Колата, партнер, керівник департаменту промислової та логістичної нерухомості в Польщі, керівник практики електронної комерції в ЦСЄ, Cushman & Wakefield.

Згідно зі звітом Cushman & Wakefield, ЦСЄ є найбільш швидкозростаючим регіоном для електронної комерції та інших секторів, як в історичному аспекті, так і з точки зору перспектив на найближчі роки. Дані Statista показують, що сукупні темпи зростання для Центральної та Східної Європи, Західної Європи та Європейського Союзу вказують на те, що ЦСЄ випереджає Західну Європу та всі країни-члени ЄС разом узяті на 1,4 в.п. та 2,7 в.п. відповідно.

«Це не дивно, адже країни Центральної та Східної Європи, і Польща зокрема, демонструють надзвичайно високі показники з точки зору історичного та прогнозованого сукупного зростання ВВП. Отже, Польща перетворюється на Ельдорадо для електронної комерції? Немає сумнівів, що електронна комерція продовжує зростати швидкими темпами, причому Deloitte прогнозує, що вона зростатиме у 2,5 рази швидше порівняно з фізичною роздрібною торгівлею — принаймні до 2030 року. Однак, за даними GfK, понад 65 000 інтернет-магазинів складають лише 8,5% ринку, тоді як понад 40 000 магазинів у 600 торгових центрах — 40%. Однак, на нашу думку, надзвичайно складно відокремити точку початку процесу купівлі від місця його завершення», - пояснює Даміан Колата.

Опитування GfK показало, що 61% респондентів відвідали веб-сайт ритейлера після відвідування його фізичного магазину, а 82% купили щось онлайн. Як наслідок, все більше компаній впроваджують омніканальні рішення, де перетинаються всі канали купівлі, збору та повернення товарів.

«Згідно зі статистичними даними Євростату та Euromonitor, роздрібні продажі в Інтернеті в Польщі перевищили прогнози зростання до Covid майже на чотири роки. Крім того, дані Strategy& показують, що польський ринок електронної комерції минулого року становив 131 мільярд злотих, що свідчить про значне зростання на 12% порівняно з 2022 роком. Очікується, що у 2024-2028 роках цей ринок зросте до 192 мільярдів злотих, причому в деяких категоріях зростання може скласти до 60%», — коментує Даміан Колата.

За оцінками Польської господарської палати, заснованими на даних Статистичного управління Польщі (GUS), оборот електронної комерції в липні 2024 року досяг 7,1 млрд злотих, що становить 8,8% від загального роздрібного обороту в корпоративному секторі (майже 81 млрд злотих), що на 8,4% більше, ніж у червні, і на 16,7% більше, ніж у річному обчисленні.

«Щомісячний оборот електронної комерції досяг чотирирічного максимуму в другому і третьому кварталах цього року, що свідчить про те, що, незважаючи на уповільнення зростання електронної комерції після Covid, цей ринок продовжує розширюватися і має багатообіцяючі перспективи», — додає Даміан Колата.

Розширення електронної комерції вплине на складський сектор

Що, як очікується, формуватиме електронну комерцію в довгостроковій перспективі? Ключовими рушійними силами ринку буде зростаюча увага споживачів до повторної торгівлі, або продажу вживаних речей, включаючи одяг, взуття, меблі та побутову техніку.

«Швидке зростання світового ринку повторної торгівлі, який, за прогнозами, досягне 275 мільярдів доларів у 2028 році, згідно зі звітом «Offer-Up Recommerce Report», також означає, що склади відіграватимуть нову роль. Об'єкти повторної комерції повинні бути пристосовані для виконання таких завдань, як усунення дрібних дефектів, миття або усунення запахів. Ще однією тенденцією, яка вплине на складський сектор, буде транскордонна електронна комерція. Хоча в Польщі вона ще перебуває на стадії становлення, вона вже стимулює попит орендарів на приміщення поблизу національних кордонів, особливо в західній частині Польщі, що простягається від Колбасково до Болеславця. Складські приміщення вздовж швидкісної автомагістралі S3 вже приваблюють транскордонних орендарів, які отримують вигоду від нижчих орендних ставок, високої продуктивності праці та коротких термінів виконання замовлень», — пояснює Даміан Колата.

Очікується, що в майбутньому попит на складські приміщення зростатиме з боку китайських інтернет-магазинів, які шукатимуть нові ринки збуту. Це дає шанс, головним чином, для Центральної та Східної Європи, яка вважається одним з найперспективніших регіонів з точки зору потенціалу зростання і можливостей.

«Shein вже орендувала загалом 650 000 кв. м складських площ у Вроцлавському регіоні. Інші компанії, які часто доповнюють діяльність китайських гігантів і формують спільну екосистему, також проростають по всій країні. Зі зростанням їхньої присутності бізнес-практика вимагатиме значних змін, але співпраця з китайськими орендарями, безумовно, стане все більш важливою частиною польського бізнес-ландшафту», — додає Даміан Колата.

Що економічно вигідніше — організувати логістичні процеси в Польщі чи відкрити склад за кордоном? Відповідь на це питання досить однозначна. Згідно з даними компанії Cushman & Wakefield, витрати на утримання складу площею 10 000 кв. м у Польщі, на якому працює 50 працівників і який споживає 480 МВт-год електроенергії на рік, на 18% нижчі, ніж у Чехії, і на 50% нижчі, ніж у Німеччині. Ця перевага зберігається, незважаючи на нещодавнє підвищення мінімальної заробітної плати.

Електронна комерція змінить міський ландшафт Польщі

У довгостроковій перспективі очікується, що електронна комерція вплине на структуру ланцюгів поставок, що призведе до подальшої диверсифікації ринку складської нерухомості, йдеться у звіті компанії Cushman & Wakefield. 

«Розвиток міської інфраструктури в Польщі, схоже, не встигає за швидким зростанням електронної комерції. Донедавна здавалося, що логістики, орієнтованої виключно на розподільчі центри на околицях агломерацій, буде достатньо для роздрібної торгівлі. Однак пандемія дала зрозуміти, що ця модель, хоч і ефективна для традиційної роздрібної торгівлі, не відповідає потребам електронної комерції. Це призвело до появи складів, що виконують функції кур'єрських сортувальних центрів, які є меншими за типові склади, що зазвичай мають максимальну площу 5,000-8,000 кв. м. Наступним кроком в оптимізації ланцюгів поставок буде створення мікрохабів. Вони слугуватимуть місцями, де ми зможемо забирати посилки незалежно від обраної кур'єрської компанії, відправляти повернення або розпаковувати посилки і вирішувати, чи брати їх додому, чи ні. Мікрохаби відіграватимуть ключову роль у розвитку розумних міст, що пропонують комфортне середовище проживання та бездоганно організовану логістику останньої милі», — підсумовує Даміан Колата.