Що варто врахувати при будівництві масового тимчасового житла
11.04.2022
| Блоги
Олександр Столовий,
головний архітектор проєктів Аrchimatika
Що варто врахувати при будівництві (проєктуванні) масового тимчасового житла в існуючих громадах для людей, що втратили його через війну, яку розв’язала росія в Україні?
Приводжу свої замітки, які вважаю обов’язковими:
- Не існує тимчасового житла. Є якісне і неякісне житло.
- Переселенці — нічим не відмінні від інших українців. Вони заслуговують на якість життя.
- Масове житло і однотипне житло — це дві великі різниці.
- Не розраховуйте, що «тимчасове» житло — це комунальна власність. Воно обов’язково приватизується. 9,7 млн людей — занадто великий електорат, щоб це не дозволити. А це значить — дивись п. 5.
- Багатоквартирне «тимчасове» житло — дуже важко розвивати (перебудовувати) в майбутньому, через величезну кількість власників для погодження. Практично неможливо. 5-поверхові панельки в центрі великих міст — жирний совєцький підпис під цим. Тому проєктуйте «тимчасове» житло, як назавжди.
- «Тимчасова» забудова має бути інтегрована в міське життя. «Fuck of parkany». Читайте про це мій окремий допис, що я написав за декілька годин до війни.
- Проєктні рішення мають бути універсальні: легка зміна функції перших поверхів з житла в громадське, автономність кожної житлової одиниці. Універсальне містобудівне рішення (типорозмір кварталу), що дасть можливість багатьом проєктним бюро прив’язати свою унікальну розробку одночасно в декількох населених пунктах. Архітектура має бути напоготові до строкатого запиту її мешканців.
- В масовому житлі для переселенців має бути обов’язкова частка і хоспесів, і гуртожитків для студентів, і таунхаусів, і громадської забудови та житла в вільному продажі, різноманітної типології, і зі знижкою при купівлі за державної підтримки. Тільки перемішування та співіснування різних шарів суспільства разом продукує сталу громаду. Тільки активне вливання всіх міських активностей в нову масову забудову допоможе швидко, а саме головне легше її інтегрувати.
- Ефективна щільність населення міста розпочинається з 1000-2000 чол. на кв. км. Якщо нижче, то менша вірогідність появи якісного й сталого громадського транспорту (жити без трамваїв, тролейбусів). Бо невигідно, а отже не стало. Відсутність гарного громадського транспорту спонукає практично 100% автомобілізацію всіх сімей. Від чого страждає весь населений пункт.
- Масове житло для переселенців — це в першу чергу можливість для існуючих міст, а не їх проблема. Наприклад ущільнення існуючої недовантаженої тканини міста. Заповнення наявних прогалин. Наші міста далекі до якісної рівномірної щільності.
Читайте статистику тут.
- Не забувайте, що щільніше вуличне (публічне, загальнодоступне) мереживо міста розосереджує транспортний рух, сприяє ефективному поєднанню людей, створює більше сюжетних ліній міського життя, робить життя в місті якісним.
- Зважайте на формування мікроклімату в забудові. Саме масова забудова може системно реалізувати це в нових просторах міста. Нагадаю, що острови тепла, повітряна подушка та міський бриз — це «іспанська рись» в сучасному українському проєктуванні. Але, якщо врахувати, ви дуже вплинете на щоденну якість життя.