Що варто врахувати при будівництві масового тимчасового житла

11.04.2022   |  Блоги

Олександр Столовий,

головний архітектор проєктів Аrchimatika

Що варто врахувати при будівництві (проєктуванні) масового тимчасового житла в існуючих громадах для людей, що втратили його через війну, яку розв’язала росія в Україні?

Приводжу свої замітки, які вважаю обов’язковими:

  1. Не існує тимчасового житла. Є якісне і неякісне житло.
  2. Переселенці — нічим не відмінні від інших українців. Вони заслуговують на якість життя.
  3. Масове житло і однотипне житло — це дві великі різниці.
  4. Не розраховуйте, що «тимчасове» житло — це комунальна власність. Воно обов’язково приватизується. 9,7 млн людей — занадто великий електорат, щоб це не дозволити. А це значить — дивись п. 5.
  5. Багатоквартирне «тимчасове» житло — дуже важко розвивати (перебудовувати) в майбутньому, через величезну кількість власників для погодження. Практично неможливо. 5-поверхові панельки в центрі великих міст — жирний совєцький підпис під цим. Тому проєктуйте «тимчасове» житло, як назавжди.
  6. «Тимчасова» забудова має бути інтегрована в міське життя. «Fuck of parkany». Читайте про це мій окремий допис, що я написав за декілька годин до війни.
  7. Проєктні рішення мають бути універсальні: легка зміна функції перших поверхів з житла в громадське, автономність кожної житлової одиниці. Універсальне містобудівне рішення (типорозмір кварталу), що дасть можливість багатьом проєктним бюро прив’язати свою унікальну розробку одночасно в декількох населених пунктах. Архітектура має бути напоготові до строкатого запиту її мешканців.
  8. В масовому житлі для переселенців має бути обов’язкова частка і хоспесів, і гуртожитків для студентів, і таунхаусів, і громадської забудови та житла в вільному продажі, різноманітної типології, і зі знижкою при купівлі за державної підтримки. Тільки перемішування та співіснування різних шарів суспільства разом продукує сталу громаду. Тільки активне вливання всіх міських активностей в нову масову забудову допоможе швидко, а саме головне легше її інтегрувати.
  9. Ефективна щільність населення міста розпочинається з 1000-2000 чол. на кв. км. Якщо нижче, то менша вірогідність появи якісного й сталого громадського транспорту (жити без трамваїв, тролейбусів). Бо невигідно, а отже не стало. Відсутність гарного громадського транспорту спонукає практично 100% автомобілізацію всіх сімей. Від чого страждає весь населений пункт.
  10. Масове житло для переселенців — це в першу чергу можливість для існуючих міст, а не їх проблема. Наприклад ущільнення існуючої недовантаженої тканини міста. Заповнення наявних прогалин. Наші міста далекі до якісної рівномірної щільності.

Читайте статистику тут.

  1. Не забувайте, що щільніше вуличне (публічне, загальнодоступне) мереживо міста розосереджує транспортний рух, сприяє ефективному поєднанню людей, створює більше сюжетних ліній міського життя, робить життя в місті якісним.
  2. Зважайте на формування мікроклімату в забудові. Саме масова забудова може системно реалізувати це в нових просторах міста. Нагадаю, що острови тепла, повітряна подушка та міський бриз — це «іспанська рись» в сучасному українському проєктуванні. Але, якщо врахувати, ви дуже вплинете на щоденну якість життя.