Сергій Махно: Наша задача — стати амбасадорами українського дизайну в Україні і світі

19.02.2021

Property Times поспілкувався з Сергієм Махно, засновником Sergey Makhno Architects про формування власної філософії, командну роботу, участь в міжнародних конкурсах та сучасні українські тренди в дизайні.

 

— За більш ніж 18 років як змінився ваш стиль? Чи впливали на формування персонального стилю ваші клієнти-замовники? 

— Звісно, коли я починав, ні про який стиль не йшлось взагалі. Я просто вирішив, що буду дизайнером інтер'єрів і почав щось робити. Дуже швидко зрозумів, що не хочу робити класику, золоті багети, рококо і таке інше. Спочатку шукав натхнення в роботах іноземних колег. Робив лофт, мінімалізм, потім японське вабі-сабі. Але так чи інакше у моїх роботах завжди прослідковувалися українські мотиви. Мене завжди тягнуло до старожитностей, традиційних елементів українського побуту. Але усвідомлення свого стилю і шляху прийшло значно пізніше. І допомогла мені в цьому саме Японія. Коли я вперше побував у цій країні, я був шокований тим, наскільки вони цінують і дбають про свою культуру, своє насліддя. 

Їхня керамічна традиція, дизайн і архітектура дуже вплинули на мою творчість, я навіть певний час говорив, що працюю в стилі вабі-сабі. Але потім зрозумів, що це не зовсім так. Адже я українець, я народився в Україні, я тут живу, я працюю з українським контекстом і в українському стилі. Саме Японія відкрила мені очі і, головне, серце тому багатству, що маю від народження, у себе вдома. Я створюю український дизайн, пропущений через призму японського сприйняття прекрасного.

Щодо клієнтів, то на початку шляху, звісно, впливали і досить сильно. Але мало по малу ми таки виховали «свого» клієнта. Зараз 99% запитів — люди йдуть саме за нашим стилем і філософією. Коли ж ми бачимо, що клієнт не наш, то просто розстаємось на самому початку. 

— Ви не схожі на масмаркет, але й не усім зрозуміла ваша філософія. У чому вона полягає?

— Ми — це мистецтво дому. Мі абсолютно впевнені, що дім — це щось більше, ніж поняття стін, підлоги та даху. В основі нашої філософії лежить шлях пошуку дороги до дому — і для кожної людини він буде різним. Дім має особливе, сакральне значення в нашій культурі. А з тим — і особливу силу. Без усвідомлення свого походження, свого коріння й того, звідки ти та хто ти, ніколи не здобудеш крила. Без минулого немає майбутнього. Тому своєю задачею ми бачимо відбудувати цей місток між минулим та майбутнім, і стати амбасадорами українського дизайну в Україні і світі.

— Чи часто доводиться відмовлятися від співпраці з клієнтами? 

— Доводилося, але це стається все рідше. Тому що наш стиль дуже яскравий і вже в 99% до нас йдуть саме за ним, а не просто на ім’я.

— У вас досить велика команда, чи ви особисто працюєте над кожним проектом компанії, чи тільки з певними клієнтами?

— Я працюю абсолютно над всіма проєктами компанії, але у різних форматах. Так, я можу не бачитись особисто з деякими клієнтами, але це не означає, що я не бачив їхній проєкт, я обов’язково присутній в процесі. Моя головна задача як лідера — це направити команду в правильне русло, запалити своєю ідеєю, аби всі розділяли єдині цінності. Ось саме цьому надаю величезну увагу.

— Як ви прийшли до предметного дизайну: не змогли знайти предмети, які б відповідали вашому задуму, та стали робити їх самостійно?

— Не зовсім так, я починав в тому числі як предметний дизайнер. Перший конкурс, який я виграв, був саме конкурс предметного дизайну — створив стілець. У своєму першому проєкті, в барі для батька мого друга, я вигадав та зробив абсолютно всі авторські меблі. Зараз дійсно, нам подобається вигадувати нові предмети і втілювати їх у життя. 

— Як ви ставитеся до сучасних технологій та як застосовуєте їх у вашій роботі?

— Ми багато років співпрацюємо з командою D8 engineering. Практично на кожному об’єкті ставимо їхню систему «Розумний Дім». Вважаю, що технології мають допомагати і спрощувати життя, а не ускладнювати його. Щоб не було плутанини, чи то плесканням долонь вмикається світло, чи присісти потрібно, чи підскочити. Усе має бути максимально просто, зв’язано з усіма вашими гаджетами, доступно в мобільному телефоні, який найчастіше під рукою. Такі сучасні технології — це справжнє благо.

— Які ваші улюблені матеріали для інтер’єрів? 

— Дерево, бетон, і глина, яка зараз у мене вийшла на перше місце. Натуральні льняні або домоткані тканини не лише у звичних їх місцях застосування, але й в обтяжці меблів, настінних панно.

— Ваші проекти дуже художні, чия це зона відповідальності у команді та що можете порадити для розвитку смаку та художнього сприйняття?

— Дивитися, дивитися і ще раз дивитися. Є таке поняття «надивленість» — треба постійно накачувати себе чимось красивим, крутим, естетичним. І ви почнете змінюватись, ви почнете розуміти. Потрібно навчитись бачити і створювати красу. 

— Вас знають у світі, ваші проекти мають багато відзнак. Чи є у вас проекти, які клієнти заборонили до показу або участі у конкурсах? Чи працюєте конфіденційно?

— Так, у нас є такі клієнти. Загалом публічність просторів завжди можлива лише за їхньої згоди.

— Що б ви порадили тим, хто тільки планує подаватися на міжнародні конкурси?

— Треба дуже добре проаналізувати, які у вас шанси на перемогу у цій номінації, в тому чи іншому конкурсі. Адже такі події всі платні та коштують не дешево. Якщо не провести аналіз, то можна злити бюджет і засмутитись так сильно, що перестанете вірити у свій дизайн та подаватися на премії й конкурси. Потрібно продивитися переможців попередніх років, наскільки вони сильні. Якщо ви бачите тенденцію, що в цьому конкурсі перемагають лише найбільші та найпотужніші сучасні будівлі, а ви плануєте подати квартиру в умовних 50 квадратів — просто не варто цього робити. Плюс, спробуйте почати з не найбільш популярних номінацій. Не «Квартира Року», а щось більш вузькоспеціалізоване, наприклад, «Найкраще використання матеріалу».

— Чи вірити ви в те, що минулий рік започаткував антиковідні тренди в архітектурі, що ввійдуть в ужиток?

— Я вірю в те, що спрогнозувати щось на 100% дуже складно. Але те, що COVID вплине на всі сфери життя людини — це абсолютний факт. У тому числі на архітектуру та дизайн, які є певним чином соціальним мистецтвом.

— Які світові тренди можете окреслити, чи формує Україна власні тренди?

— Якщо говорити про світ, то скажу дуже коротко: світ йде до простоти, функціоналізму, але з тим, до проявлення себе та власної особистості через деталі, декор, унікальні речі, які дорогі серцю, мають сенс. 

Що ж до України, вона вже генерує дуже багато творчої енергії і креативу і вони починають виходити за її межі. Як я вже говорив, я повернувся до української самобутності, дуже багато колег працюють також з чимось схожим. 

І ось коли ми почали робити своє, не озираючись навкруги, а зосередились на собі — ми стали цікаві світу. Ще кілька років тому американське видання domino назвало 10 українських студій, серед яких були і ми, на яких варто звертати увагу вже зараз. А український дизайн вони визнали наступним скандинавським. Або минулого року коли ми приїхали на найбільшу виставку предметного дизайну в світі iSaloni в Мілані, і потрапили зі своїм освітленням в топ-трендів від ArchDailly — це одне з найвідоміших видань про архітектуру та дизайн в світі. Регулярно бачу новини, що мої колеги також потрапляють в інші світові топи, підбірки, їх публікують світові видання. Це підтверджує, що ми є саме тими, хто задає тренди. Але тільки коли ми залишаємося самими собою. 

Підготували: Ольга Соловей, Ірина Настич
Фото: Sergey Makhno Architects