Дезінфікуємо та не панікуємо! БЦ та ТРЦ оптимізують витрати на період карантину

21.04.2020

Автор: Ольга Соловей

Цитата у назві від Інни Сотнікової, директорки ТРК «Проспект» та ТРЦ «РайON» якнайкраще відображає ситуацію, у який опинилися торговельні та офісні центри після оголошення локдауну 16 березня. І хоча продуктові супермаркети, аптеки та магазини для тварин у складі ТРЦ продовжують працювати та приймати відвідувачів, вони займають від 10 до 30% площі торговельних центрів; більша площа — закрита для відвідувачів. Офісні будівлі де-юре відкриті для орендарів та згідно з даними столичних керуючих бізнес-центрами від 5 до 20% користуються офісами регулярно навіть в карантин. Тож будівлі торговельних та офісних центрів обслуговуються і в цей непростий час, а отже технічна експлуатація та комунальні послуги надаються в повній мірі. І якщо нарахування орендної плати продовжує бути у центрі уваги навіть з боку парламентаріїв та предметом переговорів, то витрати на утримання комерційних об’єктів — беззаперечний факт.

Як оптимізували свою роботу та витрати під час карантину столичні бізнес-центри та торговельні об’єкти, наскільки можна скоротити витрати на обслуговування, які процеси можна налагодити віддалено, та чи потрібні робітники на місці, на всі ці питання відповідали керуючі БЦ Сенатор, IQ Business Center, БЦ Palo Alto та ТРК Проспект, ТРЦ РайON, експерти «ІНВАЙТ» та CBRE.

Почнемо з першочергових заходів, які вжили усі команди одразу після оголошення локдауну. Більшість наших експертів говорять про відключення або часткове відключення інженерного обладнання: оптимізація роботи вентиляції та опалення. Дякуючи ранній весні, витрати на опалення також нижчі прогнозованих. За можливістю були вимкнуті траволатори, ескалатори та ліфтове обладнання. Майже всі відмовилися від зовнішньої ілюмінації та підсвітки та перевели освітлення в автоматизований режим — вмикається лише коли хтось знаходиться в приміщенні.

Олена Цибко, директор з комплексного управління та експлуатації комерційної нерухомості CBRE Ukraine відмічає: «Для оперативного скорочення витрат на об’єктах, що обслуговуються компанією CBRE Ukraine, були вжиті заходи по відключенню або мінімізації роботи інженерних систем, що забезпечують площі, які закриті на карантин (вентиляція та кондиціювання, ліфти, ескалатори, траволатори та інше технологічне обладнання). Також, було відключено робоче освітлення площ ТРЦ, зовнішнє освітлення та підсвічення фасадів».

Вікторія Ковальчук, СЕО Alterra Group на прикладі столичного БЦ Palo Alto, окрім стандартного скорочення в роботі інжинірингового обладнання, говорить про посилення системи охорони, адже в таких нестандартних умовах рівень небезпеки та злочинності завжди зростає, тому слідкувати за збереженням цінностей стали ще дбайливіше.

Ще за тиждень до офіційного оголошення про карантин та закриття торговельних центрів, керуючі комерційними об’єктами збільшили витрати на клінінг та дезінфікуючи заходи. Тетяна Давидович, директор сервісної компанії «ІНВАЙТ» коментує ситуацію щодо посилення санітарних вимог: «В цьому питанні слід виділити дві категорії клієнтів: ті, хто не зменшував об‘єми існуючих послуг та замовив посилені заходи з дезінфекції, і категорія тих, хто зменшив об‘єми, приміром, щоденного прибирання, надавши більше уваги дезінфекційним заходам. ТРЦ, бізнес-центри, не відмовились повністю від клінінгового обслуговування, проводять підтримуючі прибирання чи генеральні роботи, однак, об‘єм цих послуг скоротився. Проте, такі об‘єкти вживають посилених заходів з дезінфекції. Тому додаткові їх витрати на дезінфекцію збалансовані зменшенням видатків на щоденне прибирання. Загальні суми експлуатаційних витрат об‘єктів даної категорії у цьому напрямку точно не збільшились, а подекуди й зменшились».

Перед бізнес-центрами, які, як ми наголошували вище, не закриті для відвідування та надають доступ до приміщень орендодавцям, постала нова проблема в організації контролю доступу та посиленню санітарних вимог. Вікторія Федорова, директор IQ Business Center розповідає: «Найбільш дорогими складовими у витратах по експлуатації будівлі є клінінг і фізична охорона, оскільки вимагають залучення значних людських ресурсів. Ми власними силами забезпечили вхідний санітарний контроль відвідувачів та додаткову дезінфекцію місць загального користування. Використовуємо сучасні антисептичні та дезінфекційні засоби. Збільшили періодичність антисептичної обробки поверхонь. Забезпечили співробітників засобами особистого захисту. Встановили в місцях загального користування антисептичні розчини. Тому витрати на ці статті, особливо при пандемії СOVID-19, збільшились для забезпечення високої якості послуг та безпеки відвідувачів».

Як же вплинули вищенаведені заходи на реальні витрати на обслуговування комерційних об’єктів, чи вдалося зекономити або, навпаки, витрати стали вищими? В цілому, всі дії керуючих компаній були спрямовані на зниження витрат. І навіть додаткові витрати на засоби для клінінгу, посилення охорони та дезінфікуючи заходи стимулювали компанії скоротитися в інших статтях витрат. Найкраще це вдається торговельним центрам, за даними яких, операційні та комунальні платежі будуть зменшено на 20–50%. Але за інформацією деяких торговельних центрів, частина орендарів, що постраждали від закриття бізнесу відмовляється сплачувати навіть ці обов’язкові платежі.

З досвіду роботи на одразу кількох великих регіональних об’єктах Олена Цибко говорить про зменшення витрат на технічну експлуатацію та інфраструктурний менеджмент ТРЦ, але ступінь зменшення на кожному з об’єктів є різним та коливається в залежності від особливостей об’єкту від 50 до 80%.

Та головне питання економії та безпеки під час карантину — це організація роботи співробітників: чи пішли компанії на скорочення людей, як змінилася організаційна структура та у якому режимі обслуговуються комерційні приміщення. Інна Сотнікова, директорка ТРЦ «Проспект» та ТРЦ «РайON» відмічає, що «правильніше говорити не про зменшення кількості людей, а про зміну формату роботи. А для деяких спеціалістів обсяг робіт на об’єктах збільшився, адже деякі процеси та обладнання переведені з автоматичного на ручне керування». Щодо скорочення персоналу, то компанія поки не має таких планів.

Вікторія Ковальчук, компанія якої має в управлінні як ТРЦ, так і офіси та склади розповідає про власний рецепт оптимізації персоналу: «Торгові приміщення та ТЦ законсервовані та їх забезпечення скоротилось на 80%. Офісні приміщення в БЦ Palo Alto працюють в частковому режимі (адже не всі 100% працівників та резидентів перейшли на віддалений графік роботи), тож забезпечення скоротилось приблизно на 30%. Складські приміщення та виробничі — залишились на тому ж рівні забезпечення». 

Про плани зберегти команду та переведення у формат чергування говорить і Тетяна Шульга, директорка БЦ «Сенатор»: «Ми скоротили обсяги роботи на 20% та не плануємо звільнення. Робимо все можливе для збереження команди».

Всі експерти наголошують на вимушеній зміні формату роботи співробітників та позмінне чергування, та поки не звільняють персонал для того, щоб мати змогу швидко повернутися до повноцінного функціонування комерційних об’єктів під їх управлінням. Всі відмічають, що штат співробітників був оптимальним ще до початку карантину, а отже оптимізація роботи можлива без скорочень.  

Ми також сподіваємось на недовготривалість карантинних заходів та відновлення роботи торговельних та офісних центрів. Та міжнародні експерти запевняють, що підходи в управлінні та обслуговування об’єктів, що розміщують велику кількість людей, зміняться у бік підвищення норм та стандартів безпеки, особливо від розповсюдження інфекцій. Тетяна Давидович також на цьому наголошує: «Варто зазначити важливу річ: що нинішня ситуація зі зростанням попиту на послуги з дезінфекції чи антивірусну обробку не закінчиться по завершенню карантину та обмежувальних заходів. COVID-19 прояснив для всього світу надважливе значення дезінфекції та гігієни загалом. Більше того, як свідчать епідеміологи, цей вірус новий для людства, для вироблення так званого колективного імунітету, має пройти доволі довгий час. Після спаду даної епідемії, люди все одно хворітимуть на COVID-19, хоч і в значно менших кількостях, та й спеціалісти не виключають повторення сезонних спалахів. Тому за нашими прогнозами, суттєвого спаду попиту на послуги з дезінфекції в найближчі роки не буде, питанням дезінфекції та особистої гігієни приділятиметься ретельна увага й надалі».