Готельний ринок: чому 2021 рік не став катастрофічно провальним для галузі

27.01.2022   |  Новини

Зважаючи на досвід 2020 року, коли ринок готельної нерухомості залежав від низки негативних і непередбачуваних чинників, зумовлених пандемією, планування 2021 року було досить складним і стриманим.  Про це йдеться у матеріалі Готельна нерухомість в Україні: підсумки 2021 року.

Проте ринок все ж почав відновлюватися і цьому сприяла низка факторів:

  • готелі не зачиняли під час локдауну, і вони вже встигли адаптуватися до нових реалій, що вимагають підвищеної безпеки для туристів;
  • зросла кількість іноземних туристів, особливо з країн Близького Сходу — завдяки послабленню карантинних обмежень, лібералізації візового режиму для іноземців та появі прямого авіасполучення з саудівською столицею Ер-Ріядом, відновленню сполучення зі столицею Катара Дохою;
  • збільшилася кількості офлайн заходів, що проводили в країні протягом року, оскільки були послаблені карантинні обмеження;
  • пожвавився бізнес-туризм;
  • відкрили більше лабораторій, що дає можливість здати тест на COVID-19 без перешкод і в будь-який час доби.

«Активізація туристичних потоків із країн Перської затоки стала одним із головних факторів пожвавлення ринку протягом 2021 року, зокрема у готелях високого цінового сегменту. Ключовими локаціями для туристів з Саудівської Аравії стали Київ, Львів, Одеса та Карпати. За рахунок гостей з країн Перської затоки збільшилась і середня тривалість перебування туристів у містах. Наприклад, у Львові протягом перших трьох кварталів 2021 року в середньому туристи залишалися до 4-4,5 днів, тоді як у 2019-му цей показник становив 3,8 днів», — відзначає Ростислав Хома.

Окремо експерти виділяють тренд «Відпочивай в Україні», який протягом 2021 року сприяв пожвавленню попиту в туристичних локаціях України.

«Торік збільшилась частка внутрішнього туризму через продовження низки обмежень на виїзд із країни, зростання рівня життя серед населення загалом і необхідність у коротких заміських поїздках на один-три дні. Цей фактор викликав підвищений попит на заміські готелі, яких в Україні обмежена кількість, і здебільшого вони орієнтовані на пляжний або гірськолижний відпочинок. Такий тренд показує щорічне зростання середньої ціни та завантаження в готелях, які розташовані за дві-три години їзди від великих міст — Києва, Дніпра, Харкова, Одеси, Львова й інших, — коментує Артур Лупашко, засновник мережі готелів Ribas Hotels.

Позитивно вплинула на готельній ринок і легалізація грального ринку, що сприяла будівництву нових готелів під запити гемблінгу (гральний бізнес, пов’язаний з казино, ігровими автоматами, покером тощо). «Легалізація цього виду бізнесу обмежила можливість його розміщення виключно в сертифікованих готелях під 3, 4, 5 зірок з номерним фондом від 25, 50 та 100 номерів. Девелопери й інвестори запустили будівництво готельних комплексів із дотриманням усіх норм та вимог, у необхідних для гемблінгу локаціях. За нашими підрахунками, сьогодні в Україні налічується близько 40 готелів з інвестиційною ємністю понад 4 млрд грн, що знаходяться на стадії проєктування, погодження документації та будівництва. З них сім проєктів супроводжує компанія Ribas Hotels Group — у Києві, Полтаві, Білій Церкві, Борисполі та Тернополі», — додає Артур Лупашко.

До чинників, що мали позитивний вплив на ринок Марина Лео також відносить зменшення податкового навантаження завдяки запровадженню пільгової ставки ПДВ у розмірі 7% на готельні послуги. Водночас, експертка наводить низку факторів, що мали негативний вплив на туристичну привабливість України:

  • нестабільність політичної ситуації в країні та ймовірність ескалації військового конфлікту;
  • збільшення комунальних тарифів, що суттєво позначається на прибутковість, а в деяких випадках поставило під сумнів доцільність роботи готелів;
  • пошук персоналу — через нестабільність професіонали вибирають для роботи інші сфери, а не гостинність.