Ціни на коворкінгі у Києві повернулись до довоєнного рівня
В межах конференції 2024, яка відбулася 28 листопада у просторі Kooperativ, були презентовані результати щорічного всеукраїнського дослідження ринку коворкінгів і гнучких офісів, організованого Асоціацією коворкінгів України. Опрацювала дані міжнародна консалтингова компанія CBRE Ukraine.
У 2024 році оператори зосередились на оптимізації існуючих локацій, виявляючи стриманість щодо розширення бізнесу. Основним чинником для розширення залишається стійкий показник заповненості, тоді як вплив завершення воєнних дій і відновлення економіки зменшився рік до року більш ніж утричі. Більше половини респондентів, а саме 56%, не планують відкривати нові локації у 2025 році.
В ході дослідження було визначено топ-3 фактори, чому компанії обирають коворкінги для офлайн-роботи. Перш за все, це автономність від відключень електроенергії, наявність стабільного інтернету, ком'юніті та лояльні комерційні умови. По-друге, компанії повертаються до довгострокового планування своїх орендних стратегій, де важливість гнучкості договорів знизилась. Після скорочення строків договорів з початком війни, сьогодні системні компанії-орендарі коворкінгів знову демонструють прагнення до довгострокового планування, хоча частка короткострокових угод все ще перевищує довоєнний рівень. По-третє, компанії прагнуть зменшення своїх адміністративних витрат з частковим перекладанням цих функцій на коворкінг-оператора.
Наявність укриття та автономність є одними з ключових факторів при виборі коворкінгу, особливо в контексті блекаутів та зимового періоду, коли безпека і стабільність роботи стають пріоритетними для орендарів.
Разом з тим, наявність інклюзивної інфраструктури вже є гострою проблемою сьогодні, і в наших реаліях її значення лише зростатиме, адже бізнеси мають враховувати потреби різних категорій людей, забезпечуючи доступність і комфорт робочих просторів.
Серед трендів – створення власних коворкінгів власниками нерухомості, які інтегрують гнучкі офісні простори у свої бізнес-центри, щоб задовольнити попит орендарів на готові робочі рішення.
Заповненість. Крім традиційного зростання попиту взимку через фактор сезонності і потреби в ком'юніті, помітна кореляція між збільшенням попиту на коворкінги та частотою відключень світла/блекаутів. Так, пікова заповненість спостерігалася у 4 кварталі 2022 року та в аналогічний період у 2023 році.
Ціни. У Києві ціни стабілізувалися, повернувшись до довоєнного рівня, тоді як у регіонах спостерігається певне зростання вартості на фоні покращення якості послуг і збільшення пропозиції, спричинене активізацією попиту через внутрішню міграцію.
Портрет клієнта. Традиційні бізнеси, які раніше орієнтувалися виключно на класичні офіси, все частіше цікавляться гнучкими форматами оренди. Показово, що сфери діяльності компаній, які наразі розглядають локації для офлайн-роботи як в коворкінгах, так і в офісах – однакові. Від початку повномасштабної війни активно зростає частка дипломатичних місій, NGO (non-governmental organization), енергетики, медицини та агросектору.
Анастасія Качан, голова наглядової ради АКУ та старший консультант з офісної нерухомості CBRE Ukraine, зазначила: «Вже четвертий рік поспіль ми проводимо єдине в Україні масштабне дослідження ринку коворкінгів та гнучких просторів. Якщо раніше ми в CBRE Ukraine зосереджувалися лише на глибокому аналізі традиційної офісної нерухомості, то динамічне зростання сегменту гнучких просторів, який наразі вже займає близько 7% від загальної площі офісів, підтверджує необхідність його окремого дослідження. Сьогодні він вже формує власні тренди, стає все більш самостійним і потребує окремої професійної уваги та дискусій.
Актуальність гнучких форматів підтверджується не лише глобальними змінами – переходом від власності до оренди та від капітальних витрат до операційних, – але й тим, що ринок коворкінгів в Україні майже повністю відновив довоєнні показники навіть в умовах невизначеності та викликів, пов'язаних з війною. У цих умовах гнучкі простори стають ефективним рішенням для компаній різного масштабу, включаючи навіть корпоративний, державний та публічний сектори.»
Вікторія Журбас-Литвин, співзасновниця і президент Асоціації коворкінгів України, уточнила: «Першочергова задача Асоціації коворкінгів України – транслювати тенденції та фіксувати зміни, які відбуваються в процесі становлення ринку коворкінгів і гнучких офісів України, особливо в такі важливі для країни часи. Відкрита та прозора аналітика є невід'ємною частиною цього процесу. Це основа для розуміння індустрії в цілому, визначення портрета клієнта, прогнозування трендів та фіксування змін ринку».
Про дослідження
У дослідженні взяли участь оператори коворкінгів та гнучких офісів з усієї країни, загальна площа яких складає 67 000 кв. м. Щодо географічної структури – вони розташовані в шести великих містах України: Києві, Львові, Тернополі, Хмельницькому, Івано-Франківську та Ужгороді.
Дослідження проходить у партнерстві Асоціації коворкінгів України з міжнародною консалтинговою компанією у сфері комерційної нерухомості CBRE Ukraine.
Результати дослідження були презентовані в межах конференції Coworking Ukraine. У гостей була можливість дізнатися від лідерів ринку про ефективне управління локаціями, побудову дружнього та дієвого ком’юніті, кейси масштабування бізнесу. Партнери події: Smart Security, Logitech та Kooperativ.