Відновлення торгових центрів у 2023: процес йде попри труднощі
Перший рік від початку повномасштабного вторгнення рф поставив перед всіма учасниками ринку роздрібної торгівлі серйозні виклики: безпекові ризики, зменшення попиту через масовий відтік населення за кордон, внутрішня міграція, перебої в енергопостачанні, зниження платоспроможності покупців, а також зміни в логістичних ланцюжках. Про це йдеться у підсумковому матеріалі Property Times.
«Станом на 01.01.2024 на підконтрольній з 2014 р. території України зруйновано 9, а частково пошкоджено — 22 торгових центри. Загальна сума прямих збитків, що зазнали ТЦ, за оцінками Української Ради Торгових Центрів, становить $378,1 млн. Цей показник не враховує об’єкти, що не відносяться до ТЦ за міжнародною класифікацією, а також збитки ритейлерів, магазини яких знаходились в даних торгових центрах, — коментує Дмитро Топольськов, голова дослідницької групи Української ради торгових центрів, керівник дослідницької компанії Ukrainian Research Bureau (URB). — Якщо говорити виключно за 2023 рік, протягом цього періоду пошкоджено 3 ТЦ, сукупні прямі збитки яких оцінюються в $10,5 млн».
Після шокового 2022 року основні показники почали вирівнюватися, окреслилася чітка позитивні динаміка, про що свідчить Індекс самопочуття ритейлу (RWBI — вибіркове дослідження від Української ради торгових центрів, яке враховує основні показники ринку: відвідуваність ТЦ, коефіцієнт заповнюваності ТЦ, рівень орендних ставок).
«2023 рік можна назвати роком поступового відновлення. Дехто з мешканців повернувся в Україну. В багатьох містах зменшилась тривалість комендантської години, більшість мереж, що закривались з початком війни, знов відкрили свої двері для відвідувачів. Тож в 2023 році ми фіксуємо зростання RWBI на 1,9 пункти в порівняння з 2022 р. до 28,3 пунктів. Ринок спромігся не тільки показати зростання у порівнянні з 2022 роком, але й також випередити показник «ковідного» 2020 року (27,8 пункти)», — коментує Топольськов.
Порівняно з 2022 роком відчутно зросла відвідуваність торговельних центрів.
«Під час перших місяців воєнних дій торгові центри виявилися закритими і відвідуваність в середині 2022 року опустилася до історичного мінімуму в 291 осіб на 1 000 кв. м GLA, — йдеться в щорічному звіті стану ринку комерційної нерухомості від компанії UTG. — Витиснення ворожих військ із території Київської області повернуло населення до столиці, призвело до відкриття торгової нерухомості, а відвідуваність поступово почала відновлюватись, досягнувши 367 особи на грудень 2023 року».
Дмитро Топольськов наводить такі дані відвідуваності ТРЦ загалом по Україні: «Відвідуваність варіюється здебільшого від формату ТЦ. Так, відвідуваність малих ТЦ сягає 535 особи на місяць на 1000 кв. м GLA, для середніх — 445, для великих — 425».
Позитивну динаміку демонструє і товарообіг. «Ми порівняли показники зібраних товарообігів за перші 11-12 місяців 2023 року, в середньому приріст у порівнянні з 2022 роком складає до 20% в національній валюті, — коментує Ганна Корягіна, CEO Nhood Україна, міжнародний директор з Tenant Representation, Nhood Holding. — Важким з негативним результатом виявився лютий та червень, що в принципі є логічним результатом, але позитивні результати березня та подальший поступовий ріст дозволили отримати в середньому позитивну динаміку».
Щодо вакантності, то за словами Дениса Корнути, директора департаменту торгових площ Arricano Real Estate Plc, результати виявилися вищими за очікування. «По наших проєктах рівень вакантності — технічний, — говорить експерт. — По київських проєктах маємо лист очікування».