Основні новели закону з протидії рейдерству

25.10.2019   |  Блоги

Владислав Кисіль

партнер ЮФ KPD Consulting

 

Щодо нового Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту права власності», який набуде чинності на початку листопада цього року, скажу таке. Багато уваги привернено до усунення найслабшої ланки реєстраторів, так званих, акредитованих суб’єктів — комунальних підприємств, що ввійшли в історію через численні порушення та зловживання. Втім, це не всі новели. Наголошу лише на деяких

По-перше, запроваджується принцип одночасності вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном та державної реєстрації прав. Це доволі ефективний механізм від «подвійного» продажу. Фактично, на законодавчому рівні усувається проміжок часу між укладенням договору і початком реєстрації переходу права власності. Це є добре.

По-друге, доступ до реєстру має здійснюватися за принципом «багатофакторної аутентифікації». Що це таке юристові сказати важко, але якщо я правильно розумію, це має встановити додатковий бар’єр проти несанкціонованого доступу до реєстрі. І це також добре.

По-третє, вводиться негайне інформування держреєстратором власника/обтяжувача щодо заяви, поданої стосовно його нерухомого майна. Як це буде реалізовано, сказати складно. Мають бути внесені відповідні зміни до Порядку державної реєстрації. Втім ідея цілком слушна.

По-четверте, закон про держреєстрацію доповнено окремою статтею 31-2, яка встановлює особливості реєстрації при вчиненні нотаріальних дій. Зокрема, цією статтею визначено нові правила реєстрації за угодами з відкладальними умовами та угодами щодо майбутнього нерухомого майна. Частина 5 статті 31-2 усуває певні колізії чинного закону. Нове правило дозволяє вчиняти реєстрацію за такими угодами після настання умови чи створення майна, не обмежуючи строк коли ця умова має настати/майно виникне. Також зазначено, що реєстрацію за такими угодами не обов’язково має проводити той нотаріус, який посвідчив угоду. Це дає більше свободи і комфорту сторонам, наприклад, при розстроченні платежу тощо.

По-п’яте, закон надає держреєстраторам (зокрема, нотаріусам) більш широкий доступ до реєстрів із правом отримання відомостей про персональні дані. На прикладі доступу до Єдиного державного реєстру судових рішень це має викорінити проблему надання підроблених судових рішень. І це знову дуже добре.

Резюмуючи, закон вийшов доволі позитивний, принаймні у частині прав на нерухоме майно. Команда, що працювала над ним отримує щирий респект — гарна праця.