ДАБІ: ми повинні рухатися до передачі функцій саморегулівній організації

17.02.2020   |  Блоги

Юрій Хапко

cтарший партнер, адвокат, TOTUM LF

Станом на зараз активно обговорюється питання щодо ліквідації ДАБІ і створення інспекції з містобудування.

В принципі, мова йде про те, щоб «без запитань» звільнити всіх, хто зараз там працює і сформувати штат з нових працівників. Як на мене, таке рішення принципово не вирішить проблем в галузі, але може дати швидкий короткотерміновий ефект. Звісно потрібно змінювати систему.

Звичайно, хотілось би через, наприклад, 5 років прийти до того, щоб це була саморегульована організація, до якої б входили кращі представники ринку з експертами, з громадськістю, які самі б визначали правила гри в цій сфері.

Наразі ми до цього не готові, тому що відсутній механізм її формування та функціонування. Але над цим можна і потрібно працювати.

Через 5 років, бажано прийти до того, щоб: а) такого органу взагалі не було; б) щоб введення в експлуатацію відбувалось за участю генпідрядника, замовника будівництва та інженерів з нагляду за будівництвом; в) страхові компанії страхували професійну відповідальність  учасників ринку; г) щоб працював механізм банківської гарантії.

Якщо хтось з учасників ринку вніс недостовірні відомості, помилився чи проявив халатність – звичайно, буде позбавлений ліцензії, звичайно, буде стягнута гарантійна сума, яку вони будуть змушені внести на спеціальний депозитний рахунок при отриманні ліцензії для відшкодування можливих збитків, у зв’язку з їхньою діяльністю. Це нормальна практика, навіть зараз вона існує у наших сусідів, у тому числі на пострадянському просторі. Тому це можна і потрібно робити, щоб ринок сам це регулював, щоб держава взагалі не мала до цього жодного відношення, лише контролювала учасників ринку.

Стосовно повноважень на перехідний період, я за те, щоб орган функціонував, як центральний орган виконавчої влади, підпорядкований Кабміну і щоб було з кого «спитати».  

Щодо функцій, станом на зараз повинна бути збережена функція нагляду і контролю за будівництвом. Усі інші, не властиві функції, варто прибрати. Потрібно максимально зробити відкритою роботу цього відомства. На сьогодні, наявні випадки, коли при однакових фактичних обставинах ДАБІ приймається абсолютно протилежні рішення. Це не припустима ситуація. Потрібно чіткіше виписати правила гри. До прикладу, нині відсутній вичерпний перелік документів, які повинні надаватись, при введенні об’єкта в експлуатацію, проте, підставою для відмови є неповний пакет документів.

Притримуюсь позиції, що створення «нової ДАБІ» може бути доцільним на перехідний період, а стратегічно ми повинні рухатись до передачі цих функцій саморегулівній організації.