Що принесуть вибори ринку нерухомості — думка експертів

03.05.2019

ЦВК оголосила офіційні результати виборів Президента, вже у червні у країни буде новий керманич. Незабаром відбудуться й парламентські вибори.

Property Times поцікавився у експертів ринку нерухомості, чого варто очікувати й які нагальні питанні необхідно вирішити, аби галузь отримала поштовх для розвитку.

Ольга Соловей, співзасновник і керуючий партнер Українського клубу нерухомості (URE Club)

Головним завданням нового Президента стане побудова економічно розвиненої країни. Якщо говорити про сферу будівництва, то і у забудовника, і у потенційного покупця, цілі залишаються незмінними: забудовник хоче будувати якісне житло, а потенційний покупець стати його власником.

На сьогоднішній день більше ніж 80% гравців ринку в тій чи іншій мірі стикаються з проявами корупції. Тому президентській команді необхідно буде вжити заходів, щоб створити по-справжньому прозорий ринок з рівними умовами для забудовників, щоб значно поліпшити бізнес-клімат в галузі, що, в свою чергу, сприятиме залученню інвестицій в сферу будівництва.

Також стратегічним для президента має стати розвиток іпотечного кредитування, в тому числі і державних програм. Якщо взяти, наприклад, держіпотеки, то кредити, видані за ставками, що не перевищують 20-22%, могли б сприяти зниженню ставок у комерційних банків на 3-5%. Також необхідно знизити з 13% до 2% резервні вимоги Нацбанку, висунуті до комерційних фінансових структур. Ну, і нарешті, предметом застави на первинному ринку знову має стати недобудована квартира, що купується.

Це лише частина проблем, які потребують від нового Президента невідкладних і ефективних рішень.

Олег Приходько, засновник і CEO девелоперської компанії Greenol

Про вплив виборів на ринок нерухомості почали говорити з осені минулого року. ЗМІ шукали відповідь на це питання, продавці нерухомості шукали можливість для підняття цін, потенційні покупця сподівалися на зниження цін. Але, оскільки і продавці, і покупці використовували тактику вичікування, ринок не показав явного руху ні в один бік. В даному питанні істотним фактором був і є не сам факт виборів, а курси валют євро і долара США, ось вони і могли змінити тенденції, і чим вагоміше б було коливання, тим істотніше б відреагував ринок. Оскільки після виборів курс не змінився — це хороший знак того, що влада не загравала з електоратом методом штучного стримування курсів, а це значить, що наразі економічні тенденції превалюють над політико-популістським. Ризики зміни ринку нерухомості через курсові різниці залишаються актуальними до кінця 2019 року. Тільки економічні інструменти і баланс впливу політичних важелів конкуруючих політичних сил дасть можливість ринку нерухомості розвиватися своїм природним шляхом.

Ринок нерухомості не належить до прямих компетенцій Президента країни. Однак ринок має величезний вплив на такі політичні показники, як рейтинг довіри населення до влади, індекс задоволеності владою і рівень можливостей і свобод, а це значить, що Президент зобов'язаний не випускати зі свого поля зору даний важливий аспект.

  1. Президент як Верховний головнокомандувач зобов'язаний подбати про житлові умови своїх офіцерів і солдатів. Необхідно покращувати не тільки умови проживання офіцерів і солдатів у місцях їх постійної дислокації, але подбати про умови життя на лінії розмежування. Ініціація та розвиток програм по забезпеченню житла в партнерстві державного та приватного капіталу.
  2. При призначенні прем'єр-міністра необхідно чітко розуміти його бачення розвитку ринку нерухомості (якщо таке у нього буде), і ті економічні важелі впливу на ринок, які будуть розвивати ринок доступного житла і зможуть збільшити частку соціального житла, дадуть можливість розпочати програми по реновації старого житлового фонду, і наведуть лад з видачею рішень на будівництво нових об'єктів. А також — інфраструктура, мережі, дороги, міжнародні транспортні коридори і будівельні об'єкти загальнодержавного значення.
  3. Кадрова політика і цілі НБУ — це ще одна можливість для розвитку програм іпотечного кредитування за посильними відсотками за користування кредитними коштами. З іншого боку, розвиток кредитування не тільки в будівельній сфері, у всіх галузях господарювання. Фінансові інструменти для кредитування девелоперських компаній з підйомними відсотками по обслуговуванню позикових коштів — це прямий шлях, спрямований на збільшення конкуренції на ринку і, як наслідок, його розвиток.
  4. По лінії Генеральної прокуратури, СБУ та інших силових в т. ч. антикорупційних органів — боротьба з корупцією, припинення самобудів, незаконних схем реалізації, які десятиліття ніхто не припиняв, захист інвесторів та їхніх інвестицій, як фізичних осіб, так і великих фінансових структур.
  5. Завдання як першого керівника по зовнішній політиці: поліпшення іміджу країни як можливості для вигідного і безпечного інвестування для іноземного інвестора. Паралельно з роботами за антикорупційними напрямами, створення міжнародних програм і умов для іноземного капіталу.

Олег Бойчук, адвокат, партнер ЮФ Астерс

В українських реаліях так склалося, що вибори мають безпосередній вплив на економіку країни, зокрема різною мірою на всі ринки. Пов'язано це з практично повною відсутністю спадкоємності влади, в результаті чого вибори майже завжди призводять до змін у розстановці політичних сил, а іноді й до повної зміни влади. При цьому, оскільки держава традиційно має сильний регуляторний вплив на більшість ринків (помножений на лобі тих учасників ринку, які отримують доступ до адміністративного ресурсу), зміна влади неминуче призводить до зміни правил гри на таких ринках. Це, в свою чергу, не сприяє стабільності, а тому відлякує інвестиції і стримує розвиток ринків.

Все сказане повною мірою стосується і ринку нерухомості. Очікуємо уповільнення ключових реформ і великих проектів, як мінімум до завершення виборчого циклу, що почався з виборами Президента і закінчується виборами Парламенту. У той же час, за відсутності більш критичних чинників (ескалації конфлікту на Сході та ін.) не бачимо підстав для суттєвого просідання ринку і сподіваємося, що деструктивний ефект виборів буде тимчасовим, відображаючи таким чином елементарну обережність учасників ринку.

Багато що, звичайно, залежить від реальних дій оновленої влади в найближчій перспективі. У зв'язку з цим, завдання для нового Президента в сфері нерухомості вбачаються відносно просто. Перш за все, Президент як чиновник має діяти строго в рамках своєї компетенції, до якої питання нерухомості і будівництва не входять. У той же час, в інтересах ринку Президент може використовувати свій вплив на формування профільних органів таким чином, щоб їх керівниками стали професіонали, які зможуть якісно формувати і реалізовувати державну політику в своїх відповідних секторах.

Що стосується ринку нерухомості, я б виокремив недопрацювання правоохоронних органів і судів, на роботу яких Президент має частковий вплив (як мінімум, через участь в призначенні Генерального прокурора, суддівського корпусу і т.д.). Якщо Президент віднайде сили змусити правоохоронну і судову систему працювати так, як від неї очікує цивілізований ринок, це піде на користь і ринку нерухомості, і країні в цілому. Звичайно, ринок потребує цілої низки концептуальних, а не косметичних реформ, про що написано вже дуже багато. Однак всі ці питання, переважно, є прерогативою Парламенту і регулятора, в той час як безліч нагальних проблем могли б вирішуватися своєчасним та адекватним включенням правоохоронних і судових органів.

Підготувала Ірина Настич