Проєкт реконструкції Миколаївської гімназії №48: орієнтація на локальну ідентичність міста

09.10.2024

За даними Міністерства освіти,  станом на початок 2024 року від в Україні внаслідок воєнної агресії рф було пошкоджено  3 798 закладів освіти, 365 із них зруйновано, тобто фактично постраждала кожна сьома школа. Будівлі шкіл, дитячих садків й надалі залишаються пріорітетними цілями  для окупанта.

Уряд працює над  програмою відбудови навчальних закладів, вже розроблені принципи, за якими відбудовуватимуть школи, проводяться консультації з міжнародними донорами та експертами. Нещодавно у межах міжнародного конкурсу «Школа майбутнього для України», який ініціювало Державне Агентство Відновлення України спільно з міжнародними партнерами, були визначені найкращі архітектурні рішення, що стануть основою ефективної, адаптивної та стійкої відбудови шкіл по всій країні. 

Попри спроби уніфікувати підходи до відбудови навчальних закладів й розробити єдину концепцію, наразі відновлення шкільних закладів носить спорадичний характер й, на жаль, не завжди відповідає головному принципу повоєнної відбудови — Build Back Better.

Українські архітектори  мають достатньо компетенції та досвіду для того, щоб допомогти Україні відбудувати навчальні заклади й створити нові сучасні освітні простори.

Property Times починає серію публікацій, в яких  будемо знайомити з  проєктами відбудови навчальних закладів, які розробили українські  архітектори.

Проєкт реконструкції Миколаївської гімназії №48

Проєктна організація: Архітектурно-проектна група Анни Кирій
Адреса: м. Миколаїв, Корабельний район, вул. Генерала Попеля, 164
Стадія проєкту: передпроєктні пропозиції
Площа, поверховість: площа до реконструкції — 8 026,2 кв. м, площа після реконструкції —17 412,5 кв. м, поверховість — 1, 3, 4 поверхи за різними блоками

Передмова

До повномасштабного вторгнення в Миколаївській гімназії № 48 навчалися понад 900 дітей. В липні 2022 року внаслідок восьми вибухів та влучень ракетами С-300 будівля була частково зруйнована. Від прямого попадання снаряду повністю зруйнований блок, в якому знаходилась шкільна їдальня та актова зала.


«Я вперше побачила цю будівлю в квітні 2023 року. Було враження, що її проєктували та будували з любов'ю. Попри те, що школа була збудована за типовим проєктом в 1978 році, всередині — гарні простори, залиті світлом, над сходами ліхтарі верхнього освітлення, квітники і навіть візерунки з плитки на стінах, — ділиться враженнями головна архітекторка проєкту Анна Кирій. — Доглядали за школою теж з любов'ю. Гарний новенький спортивний майданчик, доглянуті газони, квіти… Директорка школи, пані Оксана, обізнана в усіх найменших дрібницях і відповідає на всі запитання архітектора».

Концепція відбудови

В проєктних рішеннях автори  спробували максимально зберегти все, що можна: вцілілу частину будівлі з внутрішніми двориками, блок спортивної зали, існуючі спортивні майданчики. Водночас за завданням Замовника потрібно було збільшити потужність школи до 49 класів і забезпечити можливість навчання 1 326 дітей (576 учнів початкової школи та 750 учнів середньої школи). Конструктивна каркасна схема існуючої будівлі дозволила гнучко розмістити всі необхідні приміщення, а на місці зруйнованої частини автори запроєктували новий блок, об’єднаний з існуючою школою переходом, де розмістили молодшу школу, їдальню, актову залу, музей краєзнавчий та патріотичний, кабінети інформатики та ліфт, який працює на всю школу. В підвальному поверсі під новою частиною передбачене укриття для всіх учнів школи, на даху — експлуатована зелена покрівля для навчання та відпочинку з краєвидами.


Команда Миколаївської міської ради дала дуже чітке та детальне завдання, а також бачення — створити новий технологічно-освітній заклад, який сприятиме побудові екологічної свідомості учнів. Забезпечити навчальними послугами дітей з двох великих мікрорайонів міста та відродити навчання наживо в Корабельному районі. 

Попри те, що будівля передбачає розміщення тільки молодшої та середньої школи, є конкретний визначений фокус навчання — екоосвіта, спрямована на вирішення проблем знищення лісів півдня України, руйнування Новокаховської ГЕС, наявність глиноземного заводу, відсутність переробки сміття. Унікальність освіти в цій школі — ціннісна складова з агроспрямуванням та орієнтацією на локальну ідентичність міста. Освіта має сприяти відродженню аграрного компоненту півдня, вирішенню проблеми світового голоду, адже Миколаїв перевантажував найбільшу кількість зерна в Україні. Тут планують вчити дітей усвідомленому споживанню, компостуванню, вирощуванню рослин: звичайних та екзотичних в теплицях, принципам sustainable living, відновленню екології.

«Тому на території школи, окрім спортивної зони, ми запроєктували ділянки для вирощування рослин, відкриті класи під навісами, географічний майданчик з гномоном, флюгером, метеорологічною станцією, опадоміром та сніговою рейкою», — розповідає Анна Кирій . Також проєкт передбачає реконструкцію будівлі теплиці з приміщеннями різних температурних режимів для рослин різних кліматичних зон, та класом-лабораторією, де учні можуть навчитись вимірювати вологість повітря, кислотність грунту тощо.

Важливо, що частина території школи зі спортивною зоною та сквером є відкритою для користування всіма мешканцями міста. Таким чином відновлення школи стає частиною спільного громадського простору.

«Проєктуючи образ будівлі нам хотілося дбайливо зберегти частину існуючої школи, надаючи просторам нових сенсів, а на місці зруйнованої частини створити новий сучасний корпус з презентаційним вхідним простором, який заохочує зайти всередину», — говорить архітекторка.

Всі внутрішні простори мають прямий зв'язок із зовнішніми. Є можливість вийти на терасу з їдальні перед головним входом, на двір з майстерень, спортивної зали, вестибюлів та скористатися відпочинком на зеленій покрівлі.


Школа має стати максимально енергонезалежною. Водопостачання передбачено від власної свердловини, в якості альтернативних джерел енергопостачання використовуються сонячні панелі та теплові насоси, розташовані на покрівлі старого і нового корпусу. Важливо додати, що школа запроєктована інклюзивною з доступністю всіх просторів для людей з інвалідністю.

«Працювати з командою Миколаївської міської ради було одне задоволення. Головний архітектор міста Євген Поляков координував всі питання оперативно і вдень і вночі. В квітні цього року концепцію відновлення 48 гімназії ми презентували громаді. Це був публічний захід, який кожен міг відвідати. Я готувалася до гострих питань, але чула в основному вдячність. Загалом команда міста робить ставку на публічність та залучення громади. І це дуже важливо в складні часи. Адже коли люди спілкуються та створюють спільно — це об’єднує, гуртує та дає таку важливу надію на майбутнє, — ділиться враженнями Анна Кирій. — Для нашої команди велика радість і честь долучитися до відновлення гімназії своїм інтелектуальним ресурсом та створити архітектурні простори з любов’ю до дітей та повагою до громади прекрасного міста Миколаїв».

Терміни реалізації

Терміни реалізації проєкту залежать від фінансування. 

Американський благодійний фонд Sweetanok, заснований українцями, взяв на себе відповідальність за збір коштів та фандрейзингову кампанію. Долучитись до збору можна за  посиланням: https://www.paypal.com/donate/?hosted_button_id=VV9VCL63PXAGA