Оренда державного та комунального майна: що змінилося?

03.04.2020   |  Блоги

Дудка Олександр

Юрист TOTUM LF

02.2020 вступив в дію новий Закон України «Про оренду державного та комунального майна» (далі — Закон) (в редакції від 03.10.2019), який покликаний значно спростити процедуру передачі в оренду майна державної та комунальної власності та зробити її більш прозорою.

Ключові зміни та нововведення:

1. Запровадження нової процедури передачі в оренду державного та комунального майна.

Відтепер, право оренди на майно буде продаватися на електронному аукціоні в електронній торговій системі (ЕТС), адміністратором якої буде юридична особа, визначена Кабінетом Міністрів України (КМУ). Окрім того, до цієї системи будуть вноситися відомості про всі договори оренди, зміни та доповнення до них (враховуючи всі діючі договори, що були підписані до введення в дію Закону).

Користуватися сервісами ЕТС орендодавці, потенційні орендарі та учасники аукціонів зможуть через відповідний електронний майданчик, який функціонує у мережі Інтернет.

Проте, необхідно зазначити, що положення Закону в частині роботи ЕТС вводяться в дію з 01.10.2020. До цього моменту, вся інформація щодо процесу передачі в оренду державного та комунального майна буде публікуватися на офіційних веб-сайтах орендодавців, а також у друкованих ЗМІ, а подання заяв (у тому числі заяв на оренду) здійснюватиметься в паперовій або в електронній формі (без використання ЕТС).

2. Поява двох відкритих Переліків, до яких включатимуться всі потенційні об'єкти оренди: Перелік першого типу — Перелік об'єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду на аукціоні; Перелік другого типу — Перелік об'єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду без проведення аукціону.

Ці Переліки будуть оприлюднюватися в ЕТС, а також на офіційних веб-сайтах орендодавців.

3. Розширення кола осіб, які можуть бути ініціаторами оренди майна.

Тепер таке право матимуть потенційний орендар, балансоутримувач, уповноважений орган управління та/або орендодавець.

4. Продовження договорів оренди державного або комунального майна здійснюватиметься на аукціоні, крім випадків, передбачених Законом.

Особливу увагу необхідно звернути на те, що договори оренди, які були укладені до набрання чинності новим Законом, поки будуть продовжуватися за старою процедурою (тобто без проведення аукціонів).

Однак така можливість буде доступною лише до дати набрання чинності постановою КМУ, якою буде затверджений Порядок передачі в оренду державного та комунального майна, чи рішенням представницького органу місцевого самоврядування (щодо договорів оренди комунального майна, розташованого в межах відповідної територіальної громади).

Водночас, якщо Кабмін та представницький орган місцевого самоврядування не приймуть зазначені рішення до 01.07.2020, продовження всіх договорів оренди буде здійснюватися у визначеному новим Законом порядку, починаючи саме з цієї дати.

Наразі, за інформацією Мінекономіки, Кабмін 03.03.2020 своєю постановою затвердив Порядок передачі в оренду державного та комунального майна (Порядок), однак в загальному доступі вона відсутня. А чинності рішення Кабміну набирає саме з моменту його опублікування. Проте, враховуючи складну ситуацію, яка склалася зараз в нашій країні, а також прогнози фахівців — вважаємо, що в дію Порядок вступить не зовсім скоро.

Окрім того, договори оренди, які були укладені до набрання чинності новим Законом, є чинними та продовжують діяти до моменту закінчення їх строку.

5. Встановлення заборони щодо передачі державного та комунального майна в позичку або безоплатне користування.

6. Зміна мінімального строку для оренди державного та комунального майна.

7. Відтепер він становитиме 5 років. Водночас договори оренди підлягатимуть нотаріальному посвідченню лише у випадку їх укладення на більший строк, а державна реєстрація права користування проводитиметься в разі перевищення вказаного строку.

8. Стартова орендна плата на аукціонах розраховуватиметься від балансової вартості майна, а не від його оцінки. Переоцінка буде проводитися лише в передбачених Законом випадках.

9. Підсумовуючи, варто зауважити, що від запровадження нових правил оренди державного та комунального майна дійсно очікується спрощення цієї процедури та становлення її більш прозорою, однак наразі зарано говорити про конкретні результати прийняття вказаних змін, оскільки вони в повному обсязі ще не почали втілюватися в життя.

Проте плекаємо великі надії на те, що зазначені нововведення та зміни не залишаться «на папері», а в реальному житті все ж таки виправдають свою ціль та очікування.