Зріз на законодавчі зміни січня

24.02.2020   |  Блоги

Сергій Радченко

адвокат, старший юрист TOTUM LF

Традиційно, перший місяць нового року є не дуже активним як для будівельної галузі, так і в плані прийняття нових законодавчих чи нормативних актів. Однак, деякі новели все ж таки були впроваджені.

Електронний кабінет забудовника

Починаючи з 1 січня, 2020 року, запрацював Електронний кабінет забудовника, який дозволяє в режимі online подати документи для отримання ряду дозвільних послуг в сфері будівництва. Зараз це — оформлення права на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів. Однак, за задумом законодавців, перелік буде розширений за рахунок послуг щодо отримання будівельного паспорта, вихідних даних (містобудівних умов та обмежень і технічних умов), присвоєння, зміни, коригування, анулювання адреси об’єкта нерухомого майна та ліцензування господарської діяльності з будівництва об’єктів (СС2 та СС3).

Нагадаємо, що Електронний кабінет забудовника, відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку надання адміністративних послуг у сфері будівництва та створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва» від 17 жовтня 2019 року № 199-IX, є частиною Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. Інші складові даної Системи, а саме: Реєстр будівельної діяльності та Портал електронної системи, поетапно повинні бути повністю впроваджені до 01.12.2022 року.

Пайова участь у 2020 році

Починаючи з 01 січня 2020 року, відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні», від 20 вересня 2019 року № 132-IX, скасована стаття 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», відповідно до якої, міські ради залучали пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Однак, відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Закону, на 2020 рік встановлені наступні ставки пайової участі (якщо менший розмір не встановлено рішеннями органів місцевого самоврядування, чинним на день набрання чинності цим Законом):

- для нежитлових будівель та споруд — 4 % загальної кошторисної вартості будівництва об’єкта;

- для житлових будинків — 2 % вартості будівництва об’єкта, що розраховується відповідно до основних показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затверджених Мінрегіоном;

Також в Законі міститься перелік об’єктів замовників будівництва, яких звільнено від сплати пайової участі.

Повне скасування пайової участі передбачено з 1 січня 2021 року. Однак, договори про сплату пайової участі, укладені до 1 січня 2020 року, залишаться дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання.

Зміни до Порядку розроблення проектної документації на будівництво

9 січня 2020 року набув чинності Наказ Міністерства розвитку громад та територій України від 17.12.2019 № 314 «Про затвердження Змін до Порядку розроблення проектної документації на будівництво об’єктів», відповідно до якого були врегульовані деякі питання розроблення проектувальниками проектної документації на об’єкти будівництва, ключовим з яких є питання коригування затвердженої проектної документації, у зв’язку із набуттям чинності новими Державними будівельними нормами (ДБН).

Відтепер, проектна документація на об’єкти будівництва, побудовані повністю або частково відповідно до затвердженого проекту, не підлягає коригуванню у зв’язку з введенням нових нормативних актів, за винятком випадків, коли таке коригування зумовлено підвищенням у нових нормативних документах таких вимог безпеки: забезпечення механічного опору та стійкості (міцності), електро-, вибухо-, пожежної безпеки, енергоефективності об’єкта та вимог нормативів з питань створення умов для безперешкодного доступу для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

Зазначений виняток не застосовується до об’єктів будівництва, спорудження яких здійснюється у строки, визначені проектною документацією, якщо інше не передбачено договором на виконання будівельних робіт. 

Нова спроба протидії рейдерству

16 січня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству» від 5 грудня 2019 року № 340-IX. Так, вказаний Закон комплексно вносить зміни до ряду законодавчих актів в сфері земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно.

Новелою земельного законодавства, за вказаним Законом, є право власника зареєструвати в реєстрі речових прав обтяження внаслідок якого, договори оренди, сервітуту, суперфіцію, емфітевзису мають укладатися виключно у нотаріальній формі. Крім того, змінився механізм поновлення  зазначених договорів після спливу їх строку.

Цікавою, але спірною новелою також є норма, яка передбачає можливість зміни характеристик об’єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці, лише під час проведення державної реєстрації права власності на такий об’єкт у результаті вчинення дій, спрямованих на набуття, зміну або припинення речових прав.

Влаштування пандусів без дозволів

16 січня 2020 року Верховною Радою прийнято в другому читанні Проект Закону  про внесення змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (щодо посилення захисту осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення при здійсненні містобудівної діяльності) (реєстраційний № 0863).

27 січня 2020 року Закон було направлено на підпис Президенту України.

Відповідно до даного Закону, влаштування засобів безперешкодного доступу (наприклад пандусів) до будинків, будівель, споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури може здійснюватися без документів, що дають право на виконання будівельних робіт, та за відсутності документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, з дотриманням вимог законодавства, будівельних норм та правил.

Обмеження реклами в сфері будівництва

З 2 лютого 2020 року, частина забудовників буде зобов’язана припинити рекламу своїх об’єктів. Так, до Закону України «Про рекламу» внесені зміни, відповідно до яких, реклама забороняється:

- без наявності у замовника будівництва права власності або користування земельною ділянкою, на якій споруджується об’єкт, що рекламується;

- без наявності у замовника будівництва права на виконання будівельних робіт на конкретному об’єкті, що рекламується, отриманого відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;

- без наявності у суб’єкта господарювання, що здійснює будівництво об’єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, ліцензії на провадження господарської діяльності з будівництва відповідних об’єктів;

- якщо залучення коштів фізичних та юридичних осіб (у тому числі в управління) для спорудження таких об’єктів здійснюється без дотримання вимог частини третьої статті 4 Закону України «Про інвестиційну діяльність».

Наразі, ще зарано говорити про результати запровадження вказаних вище змін, однак, очікується, що їх реалізація призведе до підвищення рівня законності та прозорості будівництва; зниження корупційної складової в сфері містобудування; покращення інвестиційного клімату в нашій країні та збільшення кількості залучених іноземних інвесторів; зменшення навантаження на будівельний бізнес, що в підсумку призведе до покращення ситуації на будівельному ринку для кінцевих споживачів.