Ринок готельної нерухомості 2022: основні показники, втрати, нові відкриття та прогнози

24.02.2023

Автор: Ірина Настич

Довоєнний 2021 рік був для ринку готельної нерухомості роком поступового відновлення після карантинних локдаунів, за прогнозами аналітиків та операторів ринку, у 2022-23 рр. українські готелі й хостели мали вийти на докарантинні показники. Зухвале вторгнення рф на територію України стало важким випробуванням для готельєрів. Property Times разом з експертами досліджував, що відбувалося на ринку готельної нерухомості України і зокрема Києва у 2022 році.

Основні фази

В кожному сегменті комерційної нерухомості України простежується чітка поетапність функціонування у 2022 році, ринок готелів не став виключенням.

«За оптимістичним сценарієм 2022 р. рік мав бути роком відновлення та наближення показників ефективності діяльності готелів до докарантинних, але всі плани та прогнози зруйнувала повномасштабна війна. Ситуація на ринку протягом року залишалась нестабільною. На розвиток галузі в першу чергу впливав перебіг військових дій, становище в регіоні, у зв’язку з чим спостерігаємо регіональну диференціацію розвитку ринку готельної нерухомості», — коментує Марина Лео, партнер DEOL Partners (інвестиційні проєкти — Senator Hotels and Apartments, 11 Mirrors, Globe Runners, Secret Resort Club).

Попит за регіонами та за місяцями був неоднорідним, експерти компанії Ernst & Young в Україні залежно від зміни рівня попиту на готельну нерухомість у різних частинах України виділили такі основні фази:

Фаза №1 (січень—лютий 2022 року)

Перша фаза — період до повномасштабного вторгнення російської федерації характеризувався високим рівнем попиту на готелі у різних містах України. Заповнюваність готелів в цей період перевищувала показники 2021-го р. та навіть в деяких регіонах докарантинних років. Найбільший приріст був зафіксований у Львові, де заповнюваність зросла з 35-40 до 55%. У Буковелі, на тлі продовження карантинних обмежень у світі, заповнюваність готелів також збільшувалась та становила 80-85% (плюс 10-15 відсоткових пунктів в порівнянні з минулорічними показниками). Попит на засоби розміщення в Києві також мав тенденцію до зростання та за підсумками січня-лютого зріс на близько 10 відсоткових пунктів — з 30 до 40% в середньому по ринку та з 21 до 33% у високому сегменті.

Фаза №2 (березеньтравень 2022 року)

Друга фаза розпочалася з повномасштабним вторгненням росії та тривала близько трьох місяців. В даний період багато готелів Києва були закриті, а ті, що працювали мали дуже низькі показники заповнюваності (10-20%). Однак, дана тенденція не стосувалася відкритих п’ятизіркових готелів столиці, що в цей період приймали журналістів, дипломатичні місії та міжнародні делегації, та в яких середня заповнюваність за підсумками березня-травня 2022 р. становила 37 проти 27% в такому же періоді 2021го року.

На противагу Києву, в західній частині України в цей період спостерігався значний сплеск попиту на засоби розміщення на фоні переміщення населення з регіонів, де велися бойові дії. Багато готелів були повністю заброньовані на декілька місяців вперед, за рахунок чого середня заповнюваність, як приклад у Львові, зросла з близько 30% (в 2021 р.) до 80%. 

Фаза №3 (червеньлистопад 2022)

Починаючи вже з середини травня-початку червня, після того як пройшов деякий час після деокупації Київської області, внутрішньо переміщені особи, що знаходилися в західних регіонах почали поступово повертатися до місць свого постійного проживання. Даний фактор мав суттєвий вплив на показник заповнюваності готелів на Західній України, що почав знижуватися та стабілізувався на рівні близько 50% у Львові та 55-60% у Буковелі.

Динаміка середнього рівня заповнюваності та фази розвитку готельного ринку Києва, Львова та Буковеля

Джерело: аналіз та дані EY, STR, Hotel Matrix

«Щодо статистики, згідно з даними Державного агентства розвитку туризму, через війну надходження до держбюджету від тургалузі скоротилися майже на 34%. За дев’ять місяців 2022 року представники туристичної галузі України сплатили на 33,34% менше податків, ніж за аналогічний період 2021 року. Так, загальна кількість платників податків, які займаються туристичною діяльністю, за дев’ять місяців 2022 року скоротилася в середньому на 28%. Найбільша частка надходжень до держбюджету за дев’ять місяців 2022 року сплачена готелями — майже 673 млн грн. Вона на 35% менша порівняно з таким самим періодом у 2021 році, — наводить цифри Артур Лупашко, засновник Ribas Hotels Group. — Варто зауважити, що за даними Hotel Matrix, у березні, квітні, травні 2022 року в Києві не працювали майже 70% готелів. Середня завантаженість готельних об’єктів Києва у 2022 році, згідно зі статистикою Hotel Matrix, становила 22%, дохід на доступний номер (RevPAR) – 455 грн, а середня вартість проданого номера на день (ADR) – 2081 грн».

Від шоку до дій

Готельний ринок доволі швидко оговтався від шоку перших місяців війни, хоча це було надскладно, перед операторами ринку постали серйозні виклики.

«Звичайно, початок повномасштабної війни був шоковим для готелів. Однак досвід здобутий під час попередніх криз, спричинених початком війни у 2014 році та пандемією, значно допоміг оговтатись від першого шоку і продовжити діяльність. Всі три готелі мережі Senator Hotels and Apartments не припиняли роботу ні на один день, намагаючись підтримати високий рівень сервісу та забезпечити безпеку для гостей та співробітників. Надзвичайно важливим стало виконання соціальної функції — збереження робочих місць, щоб співробітники могли забезпечувати себе та свої сім’ї. Окрім того, ми надали можливість безкоштовного проживання своїм працівникам і їхнім сім’ям», — коментує Марина Лео.

Готелі не тільки змогли налагодити роботу під час війни, а й взяли на себе соціальну функцію. «Із самого початку війни гравці готельного ринку брали участь у різноманітних волонтерських проєктах: приймали переселенців, надавали гуманітарну допомогу, підтримували своїх співробітників та їх сім’ї, тощо, — розповідає Ростислав Хома, керівник напрямку консультаційних послуг у сфері нерухомості компанії EY в Україні. — Як приклад, готельний оператор Premier Hotels and Resorts, за підсумками 2022 року прозвітував про надання допомоги на суму більше ніж 5 млн грн. Серед основних напрямів компанія виділила допомогу у формі: проживання та харчування переселенцям, співробітникам та їхнім сім’ям, працівникам Національної поліції Києва та Національної гвардії України; закупку одягу, спорядження, харчування та засобів гігієни для співробітників ЗСУ та поліції; підтримку медичних закладів. Готель також долучався і до соціальної роботи (було організовано благодійні заходи з метою збору коштів на адресні потреби окремих підрозділів ЗСУ та ментальну реабілітацію дітей, що постраждали від війни).

Готельний оператор Ribas Hotels Group взяв на себе волонтерську місію. Компанія допомагала ТРО та ЗСУ, знаходячи необхідні товари й організовуючи їх логістику. Окрім того, команда Ribas Hotels Group надавала послуги з проживання деяким групам своїх гостей безоплатно чи по собівартості».

«Готелі, які знаходилися подалі від лінії фронту, на західній Україні, прийняли на себе великий потік біженців і дали прихисток людям на різних умовах, — розповідає Олексій Євченко, ArtBuild Hotel Group. — Деякі безкоштовно розміщували у себе, деякі брали якусь умовну плату, але були і такі, що піднімали свою плату в рази».

Готельний ринок в цифрах

Довоєнний 2021 рік продемонстрував доволі непогані показники порівняно з ковідним 2020 роком. «У 2021 році західний регіон України й, зокрема, Буковель відвідало понад 200 000 туристів із Аравійського півострову. Вони приїздили туди в якості альтернативи альпійським курортам. І майже всі опитувані нами гості планували продовжувати подорожі в Україну, — наводить дані Артур Лупашко. — Південь країни здебільшого відвідували мандрівники із Ізраїлю, Туреччини й Балканів. Кількість іноземних туристів збільшувалася на 20-30% щороку. Розвиток туризму підіймав середній чек на послуги з розміщення в середньому на 12-15% і робив готельний бізнес дедалі привабливішим для інвесторів». 

На початку 2022 р. попри напругу через заяви про можливий напад, ринок показував високі результати. В перші панічні місяці війни спостерігався шалений відтік зі східних, південних областей, люди масово виїздили з Києва та області, з Чернігівщина та Сумщини. Цей потік був спрямований на Захід — хтось планував там перечекати гостру фазу, хтось зупинявся транзитом на шляху до Західної Європи.

«У лютому-березні 2022 року потік гостей зупинився, заплановані івенти, зустрічі, поїздки скасувалися, а показник відмов від бронювання виріс до 98%, — пригадує Артур Лупашко. — Через небезпеку сотні тисяч людей евакуювалися з рідних міст на захід України, тому готелі там були переповнені. Об'єкти в інших регіонах або втратили увесь дохід і працювали в збиток, або закрилися».

Внутрішня міграція відобразилася й на середній вартості номерів. «На самому початку війни вартість в західних регіонах в середньому виросла від 50% іноді до 300-400 % за проживання. В регіонах, які знаходилися безпосередньо біля театру воєнних дій, вона впала на 70-80%. Готелі змушені були виставляти такий прайс задля того, аби хоч якось вижити, оплачувати комунальні видатки, заробітні плати», — коментує Олексій Євченко.

За даними компанії EY, показник середньої вартості номера (тут і надалі ADR) та відповідно середньої дохідності на номер (RevPar) мав тенденцію до зниження в порівняні з минулорічними показниками. За підсумками року, середньорічний показник ADR в функціонуючих готелях Києва становив близько $60 (проти ~$70 в 2021 р.), а RevPar — $15 (проти $40). Утім, зважаючи на те, що більшість п’ятизіркових готелів Києва знаходяться під управлінням міжнародних операторів, які як правило, згідно своїх внутрішніх політик та стратегії є менш гнучкими та тримають вартість номера у відповідності до інших готелів мережі по всьому світу, ADR в даних готелях за підсумками року збільшилася з близько $175 до $185.

«Що стосується міста Львова, то за нашими даними та інформацією Hotel Matrix, ADR в 2022 році (в доларовому еквіваленті) дещо знизилась (з близько $85 до $80). Водночас, на фоні високих показників завантаженості, середня дохідність номеру у готелях Львова зросла (з близько $40 до $45-50)», — коментує Анастасія Федірко, менеджер напрямку консультаційних послуг у сфері нерухомості компанії EY в Україні.

Джерело: аналіз та дані EY, STR, Hotel Matrix

Артур Лупашко порівнює вартість номерів в березні 2022 року з зимовими показниками 2022-23 р.: «У Буковелі наразі високий сезон, тому ціна на номер у готелі Ribas Karpaty зросла з 1887 грн до 7558 грн (на 400%), а в Helios by Ribas — з 1668 грн до 6192 грн (на 371%) (порівняння тарифів у період березень 2022 — грудень 2022 року). За той самий період у нашому готелі Ribas Rooms Bila Tserkva в Білій Церкві вартість номера збільшилася з 1530 грн до 2475 грн (на 60%). У Луцьку в готелі Ribas Rooms Lutsk ціна зросла з 1242 грн до 1560 грн (на 25%). В наших одеських готелях вартість номера збільшилася в середньому на 16%».

Адаптація до нових умов

Від початку війни готелі мали подбати про безпеку гостей та персоналу під час повітряних тривог, в жовтні після атак на енергетичну інфраструктуру додалася ще одна задача — забезпечити комфортне проживання попри постійні аварійні відключення електроенергії й загрозу тривалих блекаутів. Також перед готельним бізнесом постала проблема з персоналом, яка була зумовлена зниженням попиту на засоби розміщення та супутні послуги (проведення конференцій, SPA та інше) в деяких регіонах, через що неможливо на повну завантажити всіх працівників роботою. До цього потрібно ще додати релокацію частини персоналу в інші регіони та країни або ж евакуацію за кордон.

Оператори ринку шукали й знаходили шляхи вирішення цих проблем.

«Ми вдосконалили Протокол безпеки, облаштували укриття для гостей та персоналу, відпрацювали алгоритм дій у разі оголошення повітряної тривоги, — розповідає Марина Лео. — На сьогоднішній день мережі апарт-готелів Senator Hotels and Apartments наявні засоби для автономного енергозабезпечення та забезпечення подачі води. В усіх трьох готелях мережі встановлені генератори з рівнем потужності, що забезпечує роботу інженерних систем, освітлення, інтернету та іншого технологічного обладнання. У Senator Maidan та Senator City Center наявні резервуари з водою, що забезпечують подачу води у систему готелю на випадок перебоїв із водопостачанням. У всіх готелях мережі є запаси технічної та питної води у спеціальних бутлях на кожному поверсі готелю».

«Ми обладнали бомбосховища з найнадійніших місць у готелях, пожежну сигналізацію використовуємо для оповіщення повітряної тривоги. В разі повітряної тривоги всі гості та персонал зобов'язані спускатись в укриття. Якщо людина не хоче залишати готель, вона несе повну відповідальність за своє життя та інші можливі наслідки через невиконання рекомендацій під час воєнного стану (в такому разі залишається 1 чергова особа з персоналу в готелі). Персонал проінструктований про те, як необхідно діяти у надзвичайній ситуації,  — ділиться досвідом Артур Лупашко. — Автономія полягає у наявності генератора, який покриває потреби готелю. Крім того, є запаси  технічної та питної води, їжі, а також альтернативні варіанти опалення — електричне та газове. Також ми додатково закупили комплекти Starlink».»

«Більшість готелів, що працюють, наразі оснащені генераторами, деякі подбали про це ще до початку війни. Додатково було закуплене обладнання, яке допомагає в період перебоїв з електропостачанням почуватися комфортно як гостям, так і персоналу: різноманітні лампи, павербанки, starlink, — коментує Олексій Євченко. — Станом на зараз на 70-80% ми забезпечуємо потребу гостей в гарячій їжі, опаленні, гарячій воді, інтернеті під час відключень електроенергії».

Втрати

На жаль, в сегменті готельної нерухомості є втрати, спричинені війною — зруйновані та пошкоджені об’єкти, готелі, які опинилися на окупованих територіях.

«На жаль, у Херсоні ми втратили готель Play by Ribas. У липні його захопили російські окупанти, — ділиться Артур Лупашко. — Крім того, під окупацією опинився і глемпінг Mandra в Шато Трубецького. Нам відомо про часткове руйнування комплексу, більше інформації поки немає. Власники всіх об’єктів планують відбудовувати їх. Так, після створення Кабінетом Міністрів України «Фонду відновлення зруйнованого майна та інфраструктури», ми подали заявку на компенсацію за руйнування внаслідок російської агресії готелю Play by Ribas».

«Більшість готелів, що були зруйновані чи пошкоджені від початку повномасштабного вторгнення в лютому 2022 р., знаходилися на територіях близьких до бойових дій чи на яких безпосередньо велися бойові дії. Це такі міста як Харків, Чернігів, Херсон, Київська обл. та інші, — пояснює Ростислав Хома.  — Незважаючи на те, що точної інформації про загальну кількість зруйнованих чи пошкоджених готелів в Україні наразі немає, серед тих, про які заявлялося публічно або в ЗМІ нараховується близько 12 готелів з сукупним номерним фондом 982 номери».

Найбільші зруйновані чи пошкоджені готелі протягом 2022 р.*

Джерело: аналіз EY

* Інформація наведена виключно про якісні об’єкти, про пошкодження чи руйнування яких відомо з ЗМІ. Об’єкти розміщення, що розташовані на тимчасово окупованих територіях, були виключені з аналізу зважаючи на відсутність достовірної та перевіреної інформації про них.

Нові відкриття

Попри війну й надскладні умови ведення бізнесу, в різних регіонах України відкривалися нові заклади розміщення. «Більшість із них — у західній частині України, зокрема у Львові та області, що обумовлено відносно спокійною ситуацією в цьому регіоні та віддаленістю від місць бойових дій, а також більш високим рівнем попиту», — говорить Марина Лео.

«У 2022 році ми відкрили два нових готелі — Ribas Rooms Bila Tserkva (м. Біла Церква, Київська область), Ribas Duke Boutique Hotel (м. Одеса) та новий глемпінг Mandra Hills (с. Річка, Закарпатська область). Також підписали три контракти — два із них з девелоперами проєктів у селі Поляниця Івано-Франківської області та готельно-ресторанного комплексу у Мукачеві Закарпатської області», — розповідає Артур Лупашко.

Серед найбільших нових об’єктів розміщення, фахівці компанії EY відмічають такі готелі: Emily Resort (166 номерів), ibis Lviv Center (94 номери) під управлінням Accor Hotels та Best Western Plus Lviv Market Square (74 номери) під управлінням однойменної міжнародної мережі Best Western Plus (усі розташовані у Львові та області). Також активність на ринку підтримували національні оператори. Серед них: Ribas Hotels та Reikartz Hotel Group, що відкрили готелі Ribas Rooms Bila Tserkva (23 номери) та Reikartz Одеса (81 номер) в 2022 році.

Найбільші відкриті готелі протягом 2022 р.**

 Джерело: аналіз EY

** В аналізі не були враховані засоби розміщення з номерним фондом менше 10 номерів

Прогнози

Оператори ринку готельної нерухомості загалом оптимістичні у свої прогнозах на 2023-24 роки.

Артур Лупашко: «На Україну чекає перемога та неймовірний туристичний попит. З-за кордону будуть приїздити гості у справах бізнесу, а також європейські представники, що займатимуться питанням відбудови України. Попит припаде на деокуповані регіони та області, які довгий час були прифронтовими та постраждали найбільше.

Внутрішній туризм продовжує розвиток вже зараз, особливо на заході України. Готелі нашої мережі в Буковелі від липня і до сьогодні завантажені на 80-90%. Після нашої перемоги мільйони українців потребуватимуть відпочинку, оздоровлення та перезавантаження. Тож ми продовжуємо працювати».

Олексій Євченко: «Прогноз на поточний рік лише один — перемога. Ми очікуємо на великий контрнаступ України і вважаємо що в цьому році Україна переможе. Одразу після перемоги на Україну очікує туристичний бум. Наразі ми знаходимося на перших шпальтах всіх відомих світових засобів масової інформації, всі знають про Україну. Щойно війна закінчиться нашою перемогою, туристи захочуть приїхати і подивитися на власні очі, як це відбувалося, як було переможене світове зло на початку 21 століття, хто такі українці, які перемогли другу армію світу. Побачити, як ми це зробили і як ми живемо. Я певен, що цікавість до нашої території і в тому числі через процеси будівництва, оновлення нашої країни, який буде носити масовий характер, сюди будуть їхати спеціалісти, консультанти, представники різних компаній, тому ми очікуємо на туристичний і відповідно готельний бум в Україні».

Ростислав Хома: «Зважаючи на високу невизначеність щодо подальшого розвитку воєнної ситуації в Україні, тривалості та територій, які вона зачепить, робити прогнози щодо розвитку готельного ринку вкрай складно. У період, поки на території України йде війна у тому вигляді, що була в минулому 2022 році, можна очікувати таких самих трендів, як у вищезазначених фазах №2 та №3. Як і раніше, у періоди загострення ситуації на фронті в окремих регіонах, частина населення буде переміщатися на Захід України, підвищуючи показники завантаженості в цьому напрямку. Також, загалом можна очікувати, що продовжиться тенденція 2022 року, коли майже уся інвестиційна активність в сегменті буде зосереджена в безпечних локаціях, зокрема в західних областях України».

«Після закінчення війни, гравці ринку очікують відновлення попиту зі сторони іноземних туристів, бізнес подорожуючих, повноцінного відновлення роботи конференц-функції, а також розширення аудиторії проживаючих та збільшення завантаженості готелів за рахунок представників іноземних компаній, делегацій та організацій, що будуть займатися відновленням України», — прогнозує Анастасія Федірко.

Фото: Best Western Plus Lviv Market Square