Київ Сіті: орієнтовна сума інвестицій у проєкт — близько $10 млрд
Ідея створення нового ділового центру в столиці обговорюється вже давно: різні локації, декілька концепцій. Першу концепцію ділового кварталу «Київ Сіті» було розроблено у 2005 році. Автори проєкту пропонували розташувати нову бізнес-зону на Рибальському острові, пізніше стали розглядати інші локації — Осокорки, Княжий Затон, тощо. Наразі «місто хмарочосів» пропонують побудувати на місці Телички.
Про історію виникнення концепції «Київ Сіті» та можливі перспективи її втілення у життя, а також про інтеграцію такого масштабного проєкту з містом Property Times поговорив з автором ідеї Левом Парцхаладзе, а також з першим заступником голови КМДА Миколою Поворозником та начальником КО «Інститут Генерального плану м. Києва» Сергієм Броневицьким.
Лев Парцхаладзе, президент Конфедерації будівельників України
— Лев Ревазович, розкажіть про історію створення проєкту «Київ Сіті»?
— Ідея зародилася ще у 2004 році. Тоді за нашим запрошенням до Києва приїхала група випускників Вищої школи дизайну Гарвардського університету — 13 представників різних країн. Цей проєкт був дипломною роботою студентів. Вони провели повний аналіз, розробили концепцію і захистили свою дипломну роботу у Гарварді. У 2005 тодішній мер Омельченко та президент Ющенко навіть намагалися її реалізувати. У 2011 році спроба реалізації була більш вдалою — концепція навіть потрапила до стратегії розвитку Києва. До речі, зараз мер Кличко дуже зацікавлений зробити місто сучасним і комфортним, тому сам особисто дуже підтримує реалізацію «Київ Сіті». Загалом в проєкті запропоновано 5 локацій, але Теличка є найбільш підходящою. Я вважаю, вона не має альтернатив, адже це географічний центр міста, має гарну розв’язку, метро, зручно діставатися як з лівого, так і з правого берега, поруч Ботсад. Перемістивши туди всі адміністративні офіси, Кабмін, міністерства, людям можна буде ходити між поверхами, а не через усе місто. Всі адмінбудівлі — Міську адміністрацію, Головпоштамт, УКООП, Міністерство сільського господарства на Хрещатику, МВС на Богомольця, Кабмін на Грушевського — все переобладнати під готелі та апарт-готелі, зробити багато пішохідних зон. А уявляєте, як вибухне туризм, якщо надати ці об'єкти світовим брендам? Це притягне мільйони туристів. Таким чином місто розвантажуються, стає мега-туристичним, комфортним для пересувань, а діловий центр виноситься в одну локацію. Ми розвантажимо логістику, з лівого берега буде набагато зручніше дістатися до ділового центру.
У багатьох світових столицях є подібні приклади — Париж, Пекін, Абу-Дабі, Москва, Куала-Лумпур, Франкфурт, Токіо, Шанхай та інші. Всі ці міста мають такі ділові центри, вони яскраво виділені, мають зовсім іншу інфраструктуру.
— Чому попередня спроба реалізації не була успішною? Чи є ризик, що цього разу проєкт знову відкладуть на потім?
— Основна причина — політична воля. Зараз теж є ризики і досить високі. Проблема в тому, що на ділянці, якщо говорити про Теличку (хоча розглядаються й інші варіанти) дуже багато бенефіціарів, які орендують територію і використовують її під промислове виробництво. Якоюсь мірою нерозумно таку ефективну територію використовувати під промислові цілі. Промислове виробництво краще виносити за межі міста — 30 км від Києва, за Велику Окружну, щоб через 20 років знову не переносити. На 50 років цього вистачить, а через 50 років — все буде залежати, як буде розвиватися Київська конгломерація.
Якщо говорити про сьогодні — мер Кличко та його команда дуже зацікавлені і приймають вольові рішення, за що їм велика подяка. Зараз у КМДА створено спеціальну робочу групу по «Київ Сіті», яка вже працює над оцінкою всіх аспектів доцільності та втілення проєкту.
— Хто буде інвестувати в проєкт і чиє вже зараз ті, хто виявив бажання вкластися?
— Охочих вкластися — величезна кількість. Один із можливих замовників — Офіс Президента, який хоче переїхати в абсолютно нове місце. Там чудова локація, дуже зручна як з точки зору географії, так і з точки зору знаходження в одному місці інших структур — адміністративних, інформаційних, міжнародних установ.
В проєкт потрібно вкласти близько $10 млрд інвестицій. Це саме те, чого нам не вистачає — масштабних інвестиційно привабливих проєктів. Такі проєкти потрібно возити на МІПІМ — найбільш авторитетну і представницьку виставку Європи, куди за тиждень приїжджає близько 15 тис. інвесторів, які розглядають проєкти від 100 млн доларів і вище. «Київ Сіті» — саме той проєкт, який треба презентувати на міжнародному рівні і залучати іноземних інвесторів, їх багато, вони хочуть тільки об'ємні проєкти з чітким фокусом.
Варіанти ділових центрів в різних містах світу
— Скільки часу потрібно на реалізацію?
— На втілення такого проєкту потрібно 10-15 років. Але успішна його реалізація, окрім просто переносу ділового кварталу, дасть місту більш масштабні переваги:
- зробить місто більш комфортним для проживання та пересування;
- в рази підвищить його туристичну та інвестиційну привабливість;
- створить 150-200 тис. нових робочих місць;
- збільшить зарплати киян на 20-30%.
Микола Поворозник, перший заступник голови КМДА
— Чи готове місто надати землю під реалізацію Київ Сіті?
— Наразі у Київській міській державній адміністрації створено робочу групу для вивчення питання доцільності розробки проєкту створення адміністративно-ділового центру «Київ Сіті». Склад робочої групи затверджено розпорядженням КМДА №1285 від 08.06.2021.
Робоча група вивчатиме можливість і доцільність втілення проєкту та основні етапи його підготовки. Також будуть розглянуті можливі локації нового адміністративно-ділового кварталу та джерела фінансування реалізації проєкту. Зокрема, вивчатиметься питання розміщення ділового кварталу на території промислового району Теличка на межі Голосіївського та Печерського районів столиці.
— Які бенефіти отримає місто від реалізації цього проєкту?
— Передбачається, що створення концепції сприятиме оптимізації територіального розташування адміністративно-ділової частини Києва та вирішенню питання нерівномірного навантаження лівобережної та правобережної частин столиці, а також ускладненого трафіку в центрі міста, зокрема, через внутрішню трудову міграцію.
Сергій Броневицький, начальник КО «Інститут Генерального плану м. Києва»
— Як корелюється цей проєкт з Генеральним планом міста?
— В проєкті Генерального плану міста Києва для створення адміністративно-ділового центру пропонується територія Телички — на сьогоднішній день це деградована промислова зона. Близькість до центру, зручна транспортна розв'язка, вихід до річки Дніпро робить район дуже привабливим. Тут можливо поєднати різні функції — державні адміністративні установи й міжнародні представництва, ділові, інформаційні, торговельні та спортивні комплекси, готелі та ресторани, озеленений бульвар-набережну вздовж Дніпра. Загалом можна організувати близько 150 тисяч робочих місць. Як результат — розвантаження центральної частини міста та створення нового сучасного адміністративно-ділового центру.
Сучасні концепції містобудування доводять необхідність розвитку багатофункціональних районів. У багатофункціональних районах передбачається розміщувати поруч з об’єктами громадського призначення житлові будинки з громадськими приміщеннями на перших поверхах. Таким може стати новий багатофункціональний район «Київ Сіті» на території колишньої промзони Теличка.
— Яким чином буде зв’язуватися новий діловий центр з іншими районами міста, чи є вже розуміння, як будуть розподілятися транспорті потоки?
— Транспортне обслуговування території Kyiv Сity буде здійснюватися як приватним автомобільним транспортом, так і громадським транспортом.
Обслуговування приватним автомобільним транспортом передбачається організувати по проєктним магістральним вулицям районного значення, які будуть виходити на Столичне шосе (між проспектом Науки та вулицею Саперно-Слобідська) та Наддніпрянське шосе (в районі передмостових розв’язок на Дарницький мостовий перехід та міст Патона). За підрахунками транспортної моделі міста Києва, Столичне та Надніпрянське шосе зможе пропустити додаткові транспортні потоки, які виникнуть в результаті розміщення Kyiv Сity на Теличці.
Обслуговування території громадським транспортом буде здійснюватися існуючими та проєктними маршрутами наземного громадського транспорту, які проходять по Столичному та Наддніпрянському шосе. Також на території Kyiv Сity передбачається влаштування станції метрополітену «Теличка» Сирецько-Печерської лінії метрополітену. Дана станція вже фактично зведена і потребує завершення будівництву входу/виходу та завершення внутрішнього облаштування станції.
При цьому, вздовж акваторії Дніпра буде формуватися пішохідна озеленена набережна з пішохідним бульваром та велодоріжками.
Параметри забудови будуть визначені збалансовано із розвитком транспортної інфраструктури.