Глобальне будівництво бореться з нестачею матеріалів та цінами

14.09.2021

Зростання вартості будівельних матеріалів — загальносвітова тенденція, яка не оминула й Україну. Property Times представляє переклад матеріалу про ситуацію на світовому ринку будматеріалів, який було опубліковано виданням Construction Europe.

Автор: Mike Hayes

На думку промислових аналітиків та будівельних торгових асоціацій, загострення проблеми логістичного ланцюга ставить під загрозу розвиток будівельної галузі та економічний розквіт багатьох країн світу.

На тлі зростаючого попиту, нестача готових будівельних матеріалів та виробів пов’язана з такими питаннями, як зростання цін на матеріали, поточні протиепідемічні заходи та брак працівників. Як наслідок, багато підрядників не можуть з впевненістю братися за масштабні проєкти.

І на ґрунті цих логістичних прогалин, які є чи не у кожному секторі, вся будівельна галузь перебуває у надзвичайно крихкому стані. Тож, будівельні асоціації змушені звертатися за допомогою до уряду, зокрема, за дозволами варіювати вартість проєктів та зміщувати терміни виконання.

Європейські дедлайни

Президент Європейської Будівельної Федерації (FIEC), професор Томас Бауер, у відкритому листі до Європейської Комісії наголосив, як затримки постачання матеріалів впливають на європейських підрядників:

«Постачальники часто неохоче погоджуються на конкретний термін доставки товару. В умовах постійної зміни ринкових умов це означає, що постачальники також не можуть визначити кінцеву ціну доставки основних матеріалів. Отже, будівельні компанії не можуть підтвердити остаточну ціну за виконані роботи та надані послуги».

Бауер також висловив тривогу щодо значного зростання цін на сировину та продукцію, пов'язану з будівництвом, у Європі, що є ланцюговою реакцією на затягнуті логістичні процеси.

Він навів приклад з арматурою, ціна на яку, за його словами, зросла на 110% в Італії у період з листопада 2020 по березень 2021 року. У Німеччині та Франції ціна виросла більш ніж на 70%.

Бауер також згадав про сталь, 50% світового виробництва якої виробляється в Китаї. Він зазначив, що країна наразі «затримує ресурси», а її будівельний сектор використовує 40% усієї сталі, яку вона виробляє.

Німеччина та Франція

У Німеччині, яка є найбільшим будівельним ринком у Європі, Фелікс Паклеппа, генеральний директор Центральної асоціації німецької будівельної промисловості (ZDB), сказав: «Заглядаючи наперед у найближчі місяці, ми дуже стурбовані через питання, пов’язані з ланцюгом поставок будівельних матеріалів.

У випадку з пластиком та деревиною поставки часто не здійснюються, тоді як сталь та метали демонструють значне зростання цін. Деревина, наприклад, сьогодні подорожчала на 35,7% порівняно з попереднім роком та на 27,2% у порівнянні з груднем 2020 року».

Паклеппа зазначив, що подібні перешкоди можуть стати причиною зупинки будівництва. «Наші компанії бояться застою на будівельних майданчиках та скорочення робочих днів».

Reuters повідомляє, що німецький Інститут економічних досліджень (Ifo) у своєму опитуванні за травень виявив, що 43,9% будівельників повідомили про проблеми з пошуком будівельних матеріалів, порівняно з 23,9% у квітні. Сектор інфраструктури постраждав менше — 33,5%, та все ж таки відсоток виріс з 11,5% порівняно з квітнем.

«Використання потужностей у цій галузі промисловості все ще на високому рівні, але недоліки постачання хвилюють все більше компаній», — сказав експерт Ifo, Фелікс Лейс.

Тим часом у Франції будівельна асоціація FNTP (Національна федерація громадських робіт) оцінила пропозиції уряду, які захищатимуть підрядників від договірних штрафів через затримки або зриви у проєктах, спричинені «заниженням цін на сировину та логістичними проблемами».

Французький уряд закликав усіх державних клієнтів подовжити строки виконання та запровадив новий процес посередництва для цієї галузі.

Бруно Каваньє, президент FNTP, сказав; «Дезорганізація, спричинена проблемами з сировиною, панує сьогодні на багатьох підприємствах громадського будівництва, що гальмує розвиток наших компаній».

«Тому заяви уряду є ознакою здорового глузду. Вони є реакцією на наші неодноразові застереження і нормальним бажанням прем’єр-міністра якнайшвидше відновити економіку. Власне, цього бажаємо всі ми».

Інфляція в США

У США урядовий індекс, який вимірює відпускну ціну товарів у будівництві, підскочив на 3,5% за місяць до березня, тоді як щорічне зростання до березня становило 12,9%. Як зазначається, таке щомісячне та щорічне збільшення є найвищим, зареєстрованим за 35-річну історію індексу.

Виступаючи з доповіддю у квітні, Кен Саймонсон, головний економіст Асоціації генеральних підрядників Америки (AGC), сказав, що у звіті «задокументовано лише деякі проблеми, з якими стикаються підрядники; такі як швидке зростання витрат на матеріали, подовження або невизначений термін доставки та лімітування основних ресурсів».

«Ці проблеми, — сказав він, — загрожують збільшенням вартості та відтягують дедлайни багатьох життєво важливих проєктів, тим самим гальмують перспективи відновлення повної зайнятості на будівництві».

Сімонсон наголосив, що різке збільшення вартості матеріалів висвітлює лише одну сторону медалі. «Вони базуються на цінах, які уряд встановив місяць тому, і не встигають фіксувати той факт, що підрядники щодня отримують інформацію про затримку термінів та поставок, що є наслідком попередніх затримок та інших негараздів».

Одним із прикладів є потенційний дефіцит сталевих анкерних стяжок, які використовуються у бетонній опалубці. Американська Асоціація бетонних фундаментів (CFA), яка займається монолітними бетонними конструкціями, оголосила про загальногалузеві зусилля з пом'якшення дефіциту.

Попри те, що бетонні стяжки виготовляються всередині країни, аби задовольнити зростаючий попит та розв'язувати питання вартості, за останнє десятиліття значно збільшився обсяг імпорту стяжок з Китаю.

Надія на інфраструктуру Австралії

Копіюючи стратегії урядів Європи та Північної Америки, австралійський уряд покладає надії на економічне відродження, що має розвинути інфраструктуру країни, спрямовуючи значні кошти у пакети стимулювальних заходів для цього сектору.

Це спричиняє ще більше проблем з логістикою, оскільки вкладені кошти використовуються не повною мірою через брак матеріалів, необхідних для просування проєктів.

Резервний банк Австралії нещодавно заявив, що порушення ланцюгів поставок спричинить «вибух короткострокової інфляції».

У банку додали, що «у деяких випадках підвищення цін у світовій торгівлі випереджало спроможність глобальної логістики підлаштуватися до таких умов, що стало причиною затримки базових складових та фінансової маніпуляції…»

Філіп МакГрегор, постачальник матеріалів із Сіднея, сказав Financial Review, що дефіцит таких матеріалів, як деревина та сталь, зараз «надзвичайний».

Розповідаючи про поточний стан будівництва в Сіднеї, він сказав: «Будівельні процеси йдуть повним ходом до тих пір, поки є постачання робочої сили та сировини».

Він додав, що зараз багато будівельників накопичують матеріали — тоді як ті, хто не готовий зменшити свої потреби, відмовляються від потенційно прибуткових проєктів.

У березні контейнерне судно Ever Given застрягло в Суецькому каналі — найкоротшому морському сполученні між Європою та Азією та маршрутом, що відповідає майже третині світового контейнерного руху — повністю перекривши його майже на тиждень.

Під час блокування каналу, Moody's Investor Service заявили: «Дуже високий споживчий та промисловий попит, глобальний дефіцит місткості контейнерів та низька надійність обслуговування з боку світових компаній з контейнерних перевезень зробили логістику цієї сфери дуже вразливою навіть за найменших зовнішніх чинників. У цьому контексті важливість часу цієї події стала вирішальним ударом».

Очевидно, що існує серйозна проблема для тих компаній, яким важливі своєчасні поставки для виконання контрактів. «Безстрокові поставки» стали гірким досвідом для таких вразливих галузей, як будівництво, коли життєво важливі матеріали стають недоступними, а ціни зростають через їх дефіцит. 

Джерело: www.construction-europe.com
Переклад: Ірина Реміш