Ринок будматеріалів: виробники потребують підтримки

15.05.2024

Автор: Ірина Настич

У 2023 році частка імпортних будівельних матеріалів на українському ринку зросла до 23% (для порівняння у 2021 році вона становила 14%). Експерти зазначають, що вітчизняний ринок виробництва будматеріалів потребує системної підтримки з боку держави, про це йшлося під час круглого столу  «Будівельні матеріали. Готовність до потреб ринку на відновлення»

Property Times поцікавився у виробників  будматеріалів, з якими проблемами їм доводиться стикатися та якої допомоги від держави вони потребують.

Стан ринку

Цемент

Ситуацію, яка склалася на  ринку цементу на запит Property Times  прокоментували в Асоціації виробників цементу України «Укрцемент». 

Асоціація  включає 5 груп компаній: 9 цементних підприємств, 8 із 9 цементних заводів збережені та готові до роботи (ПрАТ «Балцем» потрапив в зону бойових дій, зазнав руйнувань і зараз не працює).

Виробництво цементу напряму залежать від потреб й запиту ринку. Як зазначає Людмила Кріпка, виконавчий директор, керівник департаменту науково-технічної інформації Асоціації «Укрцемент»,  сьогодні ринок не працює на повну потужність:

«У 2022 р. практично всі заводи працювали без прибутку.  Але навіть цей надважкий перший рік війни заводи не зупиняли роботу, не звільняли робітників, допомогли з евакуацією сімей, виплачували повністю заробітну плату, сплачували податки в повному обсязі й допомагали ЗСУ та територіальним громадам».

У 2023 році ситуація дещо покращилася, ринок адаптувався  до роботи в умовах війни. Почав рости попит на цемент завдяки частковому відновленню будівельного ринку і державним програмам захисту населення та об’єктів інфраструктури. Дещо зріс експорт, повідомили в «Укрцемент».

«Так, у 2021 році виробництво цементу в Україні було 11,005 млн т, споживання складало — 10,5 млн т. У 2022 році виробництво скоротилось на 51%, передусім через падіння попиту, споживання складало 4,3 млн т. А у 2023 році виробництво цементу склало — 7,43 млн т, що на 37,5% більше ніж у 2022 р., але ми ще не вийшли на показники 2021 р., виробники цементу працювали тільки на 60% своєї реальної потужності, споживання цементу 2023 р. склало — 6,165 млн т, — коментує Людмила Кріпка.  — Ми очікуємо, що програми відбудови та відновлення, які вже стартували  в Україні сприятимуть стабільності динаміки росту. Впевнені, що із закінченням війни ці програми запрацюють на повну потужність. Вихід на максимальне споживання не буде миттєвим. Ринок розігріватиметься 4-5 років. Попит на будівельні матеріали збільшиться на 30% за довоєнний».

Світлопрозорі конструкції

Як і решта виробників, представники ринку світлопрозорих конструкцій з початком повномасштабного вторгнення опинилися в тяжкому становищі  через невизначеність та  реальні щоденні загрози, які не давали можливості планувати та ефективно розподіляти виробничі ресурси.

«Так, у 2022 році темпи росту ринку світлопрозорих конструкцій впали на 40%, порівняно з попереднім 2021 роком. Кожне підприємство, і ми не виключення, намагалося якнайшвидше оговтатися та адаптуватися до змін, що відбуваються, — зазначає Сергій Положай, засновник і генеральний директор компанії Steko. — 2023 рік позначився деяким зростанням ринку — він був вищий на 20% за попередній.

За підсумком 4-х місяців, що минули з початку поточного 2024 року, можна констатувати ще більші темпи відновлення та зростання віконного ринку — це приріст у 20% від попереднього воєнного року. Шоковий стан поступово змінився на пошук нових шляхів та ідей, націлених не тільки на забезпечення життєздатності підприємства, а й підтримку його подальшого розвитку та зміцнення позицій в умовах війни.

За попередніми оцінками та аналізом даних на сьогодні, вже можна стверджувати поступове відновлення ринку до рівня 2021 року. Відставання становить в межах 10-15%, що означає досить позитивну динаміку процесу стабілізації та відновлення.

Можемо впевнено говорити про зростання обсягів виробництва завдяки відновленню та збільшенню нового будівництва у 2023 році порівняно з 2022-м».

Теплоізоляційні матеріали та бітумні мембрани

Олександр Мануйло, керівник дирекції з продажів Sweetondale розповів Property Times про обсяги виробництва в перший рік повномасштабного вторгнення й про те, як  вдалося майже вийти на показники 2021 року:

«Обсяги виробництва та продажів наших підприємств завжди напряму залежали від конкурентного середовища в Україні, наявності імпортних товарів відповідної категорії, рівня виробничих потужностей конкурентів в Україні, коливання валют, міждержавних торговельних обмежень, цін на сировину тощо.  Враховуючи те, що по всіх наших виробничих напрямках ми були й залишаємось лідерами ринку, то практично всі наші заводи були завантажені по максимуму. Наприклад, 2021 рік за напрямком мінеральної ізоляції був дефіцитним. Фактично в країні в сезон не вистачало утеплювачів з кам’яної вати. Початок 2022 року не був виключенням, але після 24 лютого 2022 року всі наші заводи в Черкасах та Кам`янському зупинились до початку літа. Нам вдалося зібрати персонал, зберегти складські залишки, відновити виробництво, але рік ми закінчили з падінням від -45% у бітумних мембранах до -57% у «дефіцитній» мінеральній ізоляції. Кінець 2023 року та початок 2024 року дав надію на відновлення ринку за рахунок багатьох програм по відбудові. В березні 2024 року ми наблизились до рівня виробництва та продажів 2021 року. Сподіваємось, що 2024 рік буде найкращим в нашій історії у напрямках бітумних мембран та полімерній ізоляції».

Проблеми:  кадровий голод, безпека, попит

Виробники будматеріалів й до початку повномасштабного вторгнення стикалися з проблемами нестачі сировини, недобросовісною конкуренцією тощо. Велика війна розширила перелік тих викликів, які доводиться долати. І чи не найболючіше питання  — дефіцит кадрів, про який говорять всі без винятку. 

«Виробники стикаються з різними проблемами, такими як зміни цін на сировину, конкуренція на ринку, складнощі в логістиці тощо. Проте основна проблема, з якою стикається виробництво зараз — відсутність кваліфікованих кадрів у зв'язку з посиленням мобілізації», — коментує Лілія Дутко, маркетолог групи компаній ТМ Eurobud.

«Наше підприємство стикається з численними викликами, але один із найактуальніших — нестача робочої сили в особі чоловіків. Ще минулого року ця проблема стала досить відчутною, і з часом вона стає тільки гостріше, — говорить Сергій Положай. — Ми займаємося виготовленням металопластикових вікон та дверей. Наша робота є важливою, оскільки, через чисельні обстріли житлових будинків, цивільної інфраструктури, підприємств та ін., багато об’єктів потребують відновлення. Наразі компанія має приміщення, обладнання, транспорт, але багато з цього простоює через недостатню кількість відповідних працівників. Вакансії офісних працівників, продавців у фірмових салонах закриваються жінками, але працівників виробництва та складів замінити важко. На початок сезону у нас відкрито близько 300 вакансій для чоловіків. Ми весь час шукаємо шляхи розв'язання цієї проблеми».

Олександр Мануйло додає: «З початком повномасштабної війни до ризикових факторів додались забезпечення підприємств електроенергією під час блекаутів, ризики ракетних атак на виробничу та складську інфраструктуру, блокування кордонів з боку Польщі, нестабільність постачань сировини та комплектуючих, мобілізація певних категорій спеціалістів на наших підприємствах та на підприємствах наших основних торговельних партнерів».

Для виробників цементу одна з головних проблем — це попит. «Попит на продукцію різко впав, отже впали й доходи, а видатки не скоротились, навпаки  зростають. Вся країна живе в таких умовах, —  говорить  Людмила Кріпка.  —   Друге — це безпека. Характер воєнних дій такий, що під загрозою атак не тільки підприємства в прифронтовій зоні, але по всій Україні. До цього переліку ще можна додати аварійні відключення електроенергії, нестачу працівників, проблеми з логістикою. Попри труднощі підприємства продовжують працювати та виробляти цемент. Бо це продукт потрібний не тільки для відбудови, але й для оборони».

Державна підтримка

Під час круглого столу «Будівельні матеріали. Готовність до потреб ринку на відновлення» голова комітету ТППУ з питань промислової модернізації Володимир Власюк наголосив на тому, що вітчизняний ринок виробництва будматеріалів потребує системної підтримки з боку держави. Певні кроки з боку держави  вже були зроблені й дали результат. Так, Сергій Положай зазначає, що позитивну роль відіграє  державна програма «єВідновлення», також суттєвою допомогою є розширення програми «Доступні кредити «5-7-9%».

Але потрібні й додаткові кроки й ініціативи з боку держави, спрямовані на підтримку виробників будматеріалів, які мають потужності в Україні.

Property Times попросив виробників будматеріалів розповісти про  свої сподівання щодо такої підтримки.

«Потрібна підтримка в формі регулювання нормативної бази, зокрема оновлення державних будівельних норм, щодо використання будівельних матеріалів. Необхідно їх актуалізувати та гармонізувати до європейських стандартів, —  зазначає Лілія Дутко.  — Зокрема, маємо певні обмеження щодо використання своєї продукції. Ми вже спостерігаємо дефіцит деяких будівельних матеріалів, тому перегляд та регулювання ДБН є важливим, щоб максимально забезпечити потреби ринку та забезпечити стабільність будівельної галузі в післявоєнний період. Такий крок сприятиме ефективному використанню національних ресурсів та розвитку власного виробництва, що є ключовим для економічного зростання та стабільності України надалі».

Допомога потрібна й  у розв’язанні кадрових питань, зазначають представники ринку.

«В умовах війни підприємства будівельної галузі намагаються працювати не тільки у традиційних каналах житлового та промислового будівництва, але й допомагають будувати оборонні споруди та відбудовувати критичну інфраструктуру (частково своїм коштом та за рахунок донатів). Річ у тому, що багато великих виробництв (як і наші підприємства) офіційно визнані критичними або стратегічними для економіки, але не до кінця зрозумілі механізми мобілізації та бронювання співробітників, що інколи призводять до часткової або повної зупинки таких підприємств, — зазначає Олександр Мануйло. — Ми відчуваємо критичну нестачу кваліфікованого персоналу. Державна підтримка потрібна саме в забезпеченні функціонування таких підприємств. Для більшості фінансових, сировинних, виробничих проблем ми знаходимо рішення, але від стратегічної підтримки галузі та вітчизняних виробників відмовлятись не будемо».

«Через нестачу робочої сили важко підтримувати достатні об’єми виробництва, не кажучи вже про його суттєвий розвиток, — додає  Сергій Положай.  Будівництво та проєкти  з відновлення інфраструктури є критичними для функціонування економіки та забезпечення комфорту громадян навіть у період військових дій. Збереження працівників, які залученні до виготовлення будматеріалів, забезпечує продовження цих проєктів, а з цим і стійкість життєдіяльності суспільства. Думаємо, що це актуально для багатьох важливих галузей, де збереження працівників зараз є гострим питанням, але не захищено законодавчо». 

В Асоціації  виробників цементу України «Укрцемент» зазначають, що з боку держави вони очікують впровадження кращих європейських практик та спрощення умов національного законодавства. Детальніше про це Людмила Кріпка, виконавчий директор, керівник департаменту науково-технічної інформації Асоціації «Укрцемент» розповідає в авторській колонці для Property Times.