Архітектор — одна з найбільш недооцінених професій в Україні
Андрій Войтко
засновник та CEO групи компаній AVG
У розвинених країнах архітектори — це самодостатні забезпечені професіонали, які створюють унікальні продукти. В Україні ж склалася ситуація, за якої архітектор найчастіше є просто інструментом для досягнення певного фінансового результату девелопера чи замовника. При цьому об'єктивні критерії оцінки нашої роботи відсутні, і, відповідно, незрозуміло, яким чином формується вартість послуг.
Більш того — у всьому світі величезну додану вартість, як основний елемент, який драйвуватиме проект і формуватиме архітектурну та маркетингову складову, грає стадія концепт-дизайну. А в нашій країні чомусь склалася думка, що передпроект потрібно виконати мало не безкоштовно, якщо хочеш робити стадію П і робочку. Не розумію, коли стадія, яка несе художню та фінансову цінність, стала коштувати нічого.
Найчастіше витрати на архітектурне проектування замовники відносять до капітальних витрат на будівництво, куди входять витрати на фундамент, бетон тощо. Я абсолютно проти такого формату, і наші клієнти знають мою позицію. Поки архітектор буде у кошторисі між нульовим циклом та будівельними вагончиками, глобальних змін в архітектурному вигляді українських міст чекати не варто.
Сьогодні абсолютно очевидно, що архітектура качає ринок, що це один із основних факторів у конкурентному середовищі, в який обов'язково потрібно інвестувати, але тренд «ми хочемо з вами, але за ціною других чи третіх у тендері» все ще досить поширений. Виходить, що нашу додану вартість всі розуміють, при цьому підхід «давайте ви, але за іншим прайсом» залишається. Тому я вважаю, що архітектор – одна з найбільш недооцінених професій у нашій країні.
Проте ринок поступово змінюється. Наша компанія, як і деякі колеги з ринку, щоразу освічує власників клієнтів та вже є невеликі перемоги. Наприклад, у нас є кейси, коли клієнт з якоїсь причини не може заплатити озвучену ціну, ми йдемо назустріч і добираємо суму, якої бракує, метрами за ціною старту продажів або собівартістю. І клієнти погоджуються, бо точно нічого не втрачають, а лише набувають.
Загалом тенденція до якісної зміни усталених підходів є досить позитивною. Висококонкурентний ринок девелопменту не дозволяє топтатися на місці та стимулює замовників до постійного розвитку себе та своїх проектів. І ми їм у цьому завжди готові допомогти!