Постанова №303 — чергова спроба відновити держархбудконтроль
Олександра Федотова
партнер, адвокат, к.ю.н., керівник практики нерухомості та будівництва ADER HABER
Нагадаємо, що в Україні наразі триває реформа контрольно-дозвільних органів у будівельній сфері. Реформа почалась у середині березня 2020 року, коли КМУ ухвалив постанови про ліквідацію Державної архітектурно-будівельної інспекції (ДАБІ) та створення замість неї окремих органів, серед яких мали бути розподілені функції ДАБІ. Ці постанови суперечили профільному закону. Крім того, було зупинено дію Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю. З цього часу робота контрольно-дозвільних органів була практично заблокована.
Наприкінці грудня 2020 року КМУ було прийнято рішення ліквідувати частину створених органів та створити Державну інспекцію архітектури та містобудування (ДІАМ), якій передати більшість функцій ДАБІ. Проте, відповідні зміни не було внесено в ряд постанов. Також, було відновлено дію Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю. Однак, проведення перевірок не було відновлено з огляду на відсутність у відповідних посадових осіб необхідних сертифікатів про проходження професійної атестації, наявність яких вимагалася законодавством.
Постанова Кабінета Міністрів України (КМУ) від 29.03.2021 (набрала чинності 06.04.2021) № 303 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо удосконалення діяльності органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду» (Постанова), є черговою спробою КМУ відновити здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, а також полегшити життя забудовникам.
КМУ продовжив повноваження ДАБІ до утворення ДІАМ та вніс ряд змін до своїх постанов, що стосуються отримання дозволів на виконання будівельних робіт, прийняття об’єктів будівництва в експлуатацію, ліцензування, здійснення контролю та накладення штрафів.
Так, на ДІАМ покладено функції Державної сервісної служби містобудування, яка перебуває у процесі ліквідації, а також ДІАМ передані повноваження у сфері ліцензування (раніше цю функцію виконував Мінрегіон).
Запроваджується можливість сплати штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності через електронний кабінет. До цих змін порушник мав надсилати на адресу ДАБІ копію платіжного документа, засвідченого банком, що підтверджує добровільну сплату штрафу.
Також передбачено, що рішення органів державного архітектурно-будівельного контролю про видачу або анулювання дозволу на виконання будівельних робіт, про реєстрацію або повернення декларації, рішення про відмову у видачі сертифікату може бути розглянуто ДІАМ у порядку нагляду (без права видачі дозволу, без права реєстрації декларації/видачі сертифікату). Наразі цю функцію виконує Мінрегіон. Крім того, деталізовано процедуру такого оскарження. Більш того, обмежено випадки, коли орган державного архітектурно-будевельного контролю здійснює огляд об’єкта під час прийняття в експлуатацію об’єктів, що відносяться до СС2 та СС3, ситуаціями, коли відсутні або неповні відомості щодо такого об’єкта в Електронній системі, та коли замовника віднесено до високого ступеня ризику.
Встановлено виключний перелік питань, що підлягають перевірці під час здійснення архітектурно-будівельного контролю. Раніше цей перелік був відсутній. Окрім того: (і) упорядковується перелік питань, які підлягають перевірці в залежності від класу наслідків та кількість таких перевірок; (іі) передбачається, що позапланова перевірка проводиться виключно щодо тих питань, які стали підставою для її проведення; (ііі) встановлюється заборона на проведення позапланової перевірки з питань, які вже були предметом такої перевірки; (iv) запроваджується створення комісії, яка буде надавати висновки щодо доцільності чи недоцільності проведення позапланової перевірки за зверненням фізичної або юридичної особи; (v) легалізується використання фото- та відеотехники під час проведення перевірок. До того ж, зменшено кількість балів відносно до одного показника критерію, що враховується під час визначення періодичності проведення планових заходів державного нагляду (контролю).
З набранням чинності вищевказної постанови КМУ, фактично відновлюється здіснення архітектурно-будівельного контролю, оскільки скасовується необхідність проходження професійної атестації посадовими особами, які здійснюють такий контроль.